מטרו מוטור עם תחזית אופטימית לשוק הדו גלגלי בישראל ב-2025
צמיחה צפויה בשוק הדו גלגלי ב-2025 למרות אתגרי 2024, אך מימוש מלוא הפוטנציאל תלוי בקידום רגולציה תומכת
למרות האתגרים הכלכליים והביטחוניים שאפיינו את שנת 2024, שוק הדו גלגלי בישראל הצליח לשמור על מגמת צמיחה, עם עלייה של 2.4% במכירות. מטרו מוטור, יבואנית הדו גלגלי המובילה בישראל, קיימה היום את מסיבת העיתונאים השנתית שלה, שם שיתפה את תחזיותיה האופטימיות לשנת 2025, עם צפי לצמיחה נוספת של 5%.
בשנת 2024, מטרו מוטור שמרה על מעמדה כמובילת השוק, עם 8,752 מסירות של קטנועים ואופנועים ממותגים מובילים כמו סאן יאנג, ימאהה וקוואסאקי. החברה מתכננת להרחיב את היצע הדגמים שלה ב-2025, עם השקה של 35 דגמים חדשים ממיטב היצרנים העולמיים.
בין המגמות הבולטות בענף ניתן למנות את צמיחת קטגוריית האדוונצ'ר, עלייה במכירות אופנועים אוטומטיים, התפתחות שוק אופנועי השטח החשמליים ועלייה בביקוש לקטנועי ביניים המשמשים ככלי תחבורה מהפריפריה למרכז הארץ. במטרו מוטור מאמינים כי מגמות אלו צפויות להימשך גם בשנה הקרובה.
גילי פריאנטה, מנכ"ל מטרו מוטור: "מטרו מוטור נערכת לשנה מרובת השקות בכל הסגמנטים וממשיכה בבניית
תשתיות נרחבות להעצמת חווית הלקוח. החברה מסיימת בימים אלה מעבר למרכז לוגיסטי חדש, משדרגת את מערך השירות והמכירות כולל שיפוץ מרכזי הדגל וכן משיקה אתר חדש אשר יציע בקרוב לראשונה בענף אפשרות להזמנות און ליין. לאור האקלים המקומי המאופיין באתגרי תחבורה משמעותיים
לצד עלייה ביוקר המחייה והמגמות השונות בעולם, אנו מציגים היום תחזית אופטימית לשנת 2025 וצמיחה בכל מגזרי הפעילות של החברה. גם השנה תמשיך מטרו מוטור להוביל את שוק הדו גלגלי וארבע גלגלי בישראל עם המותגים החזקים ביותר בעולם ומערך שירות ומכירות מוקפד ובסטנדרטים
הגבוהים ביותר".
- 1.יש קטנועים סינים 350 סמק ב29 אלף חדשים (ל"ת)דני 08/01/2025 10:26הגב לתגובה זו

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מאחורי הקפאת ההליכים: האם נתוני העלויות של אוטומקס בכלל אמינים?
לפני מספר שבועות לכד את תשומת הלב הציבורית מסמך שהגישו הבנקים לבית המשפט המחוזי, בעת שדרשו, וקיבלו, הקפאת הליכים לקבוצת אוטומקס אוטומקס 0% , יבואנית רכב הפועלת בערוצי השיווק הישיר והמקביל. במסמך פורסמו, בין השאר, נתוני עלות יבוא כלי הרכב ע״י אוטומקס, הכוללים עלות כלי הרכב בנמל, כולל תובלה, ומס הקניה הנגזר ממנו. מנתונים אלה היו מי שהסיקו שרווחי אוטומקס, וכנגזרת, רווחי יבואניות הרכב בישראל, הם גבוהים ביותר.
על כך שרווחי עסקי יבוא כלי רכב לישראל הם גבוהים ביותר כמעט שאין חולק. כדי לעמוד על כך לא דרוש היה המסמך שפורסם, די לעיין בדו"חות של החברות המדווחות. לכן גם צצה ועולה השאלה אם רווחי יבוא כלי רכב לישראל הם גבוהים כל כך, מדוע אוטומקס, שבשיא פעילותה מכרה כ-2,000 כלי רכב בשנה, מעולם לא הציגה רווחיות משמעותית, תמיד עמדה על סף פשיטת רגל. אפשר גם לתהות כיצד נמצאו משקיעים שרכשו את האג״ח של החברה. אכתוב זאת כך, מי שרכש אג״ח של אוטומקס, בוודאי שלא קרא את הדו״חות הכספיים של החברה, לא עקב אחרי פעילותה ואינו ראוי לשום פיצוי על השקעתו הכושלת.
ולעצם העניין. הפרטים שנחשפו במסמך אינם מגלים מאום על רווחיות יבוא כלי רכב, ולו מהסיבה הפשוטה שהנתונים אינם נראים אמינים. כך למשל על ג׳יפ רנגלר שעלותו בנמל עמדה על 143,803 שקל שולם מכס בסך 144,407 שקל, מעט מעל ל-100% מערך היבוא בעוד המס המרבי עומד על 83%. העלות הכוללת של היבוא עומדת על 288,210 שקל. בבסיס הנתונים של משרד התחבורה הצהירה אוטוקאר שמחיר כלי הרכב עומד על 540,000 שקל. אולם אם סמלת, היבואנית הרשמית, מוכרת דגם מקביל במחירים שבין 400,000 שקל ל-450,000 שקל, אין סיכוי שהיבואנית המקבילה, לכאורה ׳מחוללת התחרות,׳ תמכור דגם זהה במחיר גבוה הרבה יותר.
אלא שדוגמה טובה יותר מהווה טויוטה יאריס קרוס, הדגם הפופולרי ביותר של אוטומקס ביבוא העקיף. לפי המסמך שהוגש לבית המשפט אוטומקס רכשה טויוטה יאריס קרוס 1.5 הייבריד סטייל, בעלות של 20,430 יורו ובשקלים, 81,354 שקל. המס ששולם עבור כל יחידה עמד על 28,632 שקל ובסך הכל עלות היבוא הסתכמה ב-109,987 שקל. אלה נתונים מעוררי חשד. מס הקניה על כלי רכב עומד כיום על 83%, בעוד המס הממוצע ששולם עבור כלי רכב ב-10 החודשים הראשונים של השנה, אחרי מתן הטבות שונות, עמד על 72%. והנה אוטומקס, שילמה 28,632 שקל כמס קניה, סכום המהווה כ-36% בלבד מעלות כלי הרכב.
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- ניפחו מספרים והמסחר במניה הושהה: אלו הבכירים שנחקרו באוטומקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבסיס הנתונים של משרד התחבורה נמצא שאוטומקס דיווחה על מחיר מוצהר (מחיר המדווח למשרד התחבורה, אבל אינו מחיר מחירון) של 169,900 שקל ליאריס קרוס, אלא שזה מחיר מכירה בלתי סביר, בעת שיוניון מוטורס, היבואנית הרשמית, מוכרת את אותו כלי רכב ב-158,990 שקל. אוטומקס אינה מפרסמת מחירונים לציבור (עוד טריק של היבוא המקביל), אולם מקורות בענף הרכב אומרים שכלי הרכב נמכר בלא יותר מ-145,000 שקל, מחיר שהיה משאיר לה רווח מסוים במידה ועלות כלי הרכב היתה נמוכה במידה ניכרת מזו שדווחה לבנקים.
.jpg)