מכולה יצוא יבוא ספינה
צילום: Getty images Israel

אחרי הסגר השלישי: צמיחה של 15.4% בתוצר ברבעון השני בחישוב שנתי

הצמיחה מיוחסת בחלקה במיסוי על יבוא מכוניות שעלה לעומת הרבעון הראשון. הצריכה הפרטית לנפש עלתה כ-34% בחישוב שנתי, היצוא ללא יהלומים וחברות הזנק עלה כ-18% וההשקעות בבנייה למגורים עלתה כ-22%
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה צמיחה תמ"ג

אחרי הסגר השלישי שחל בתחילת הרבעון הראשון של השנה, בזה השני נרשמה צמיחה של 15.4% בתוצר המקומי הגולמי בניכוי עונתיות בחישוב שנתי (13.5% בתמ"ג לנפש), כך לפי נתונים שמפרסמים עתה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לעומת הרבעון השני של 2020, גם הוא תקופת סגר בחלקה כזכור, הצמיחה הייתה בשיעור 15%.

הצמיחה בין הרבעון הראשון לשני מוסברת בחלקה ביבוא מכוניות עקב שינוי במדיניות המיסוי. ללא המסים על היבוא נטו הצמיחה הייתה בשיעור של 12.4% והתמ"ג העסקי

עלה ב-19.8%.

עוד נרשמו בין התקופות עליות של 36.3% בחישוב שנתי בהוצאה לצריכה פרטית (23.3% ללא מוצרים בני-קיימה), 9.7% בהשקעות בנכסים קבועים, 4.0% בהוצאה לצריכה ציבורית, 18.1% ביצוא הסחורות והשירותים (14% ללא יהלומים וחברות הזנק) ו-15.8% ביבוא הסחורות והשירותים.

הצריכה הפרטית לנפש עלתה ב-34.1% בחישוב שנתי (7.6% בחישוב רבעוני). בתוך כך עלתה ב-15% הצריכה הפרטית שוטפת לנפש (מזון, משקאות וטבק, שירותים אישיים, דיור, דלק וחשמל, ומוצרי תעשייה לצריכה שוטפת). במוצרים בני קיימה למחצה לנפש (הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים) העלייה השנתית הייתה בשיעור 53.6% (11.3% בחישוב רבעוני) ובאופן ספציפי ההוצאה על הלבשה והנעלה עלתה ב-55.7% בחישוב שנתי (11.7% בחישוב רבעוני). ההוצאה למוצרים בני-קיימה לנפש עלתה ב-32.0% בחישוב שנתי (7.2% בחישוב רבעוני).

במסגרת ההשקעה שעלתה בנכסים קבועים, זו במכונות וציוד אחר (לא כולל ציוד ענפי טכנולוגיות המידע והתקשורת) דווקא ירדה ב-9.4% בחישוב שנתי, וההשקעות בענפי טכנולוגיות המידע והתקשורת ירדו ב-13.9% בחישוב שנתי. ההשקעה בבנייה למגורים עלתה ב-22.4% בחשוב שנתי (5.2% בחישוב רבעוני) וההשקעה בבנייה שלא למגורים ועבודות בנייה אחרות עלתה ב-6.7% בחישוב שנתי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נהג מונית 08042021
צילום: Viktor Bystrov Unsplash

נהג מונית שסירב להסיע נכה ישלם לו פיצוי בסך 10 אלף שקל

נהג מונית מראשון לציון, לא הסכים להסיע נכה בכיסא גלגלים וטען בפניו כי "לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען וכי במוניתו נוסעים רק אנשים מכובדים וחשובים"- עכשיו הוא יפצה אותו, ויחתום על התחייבות בסך 20 אלף שקל להימנע מלעבור עבירה דומה
סתיו קורן |
נהג מונית מראשון לציון שסרב להסיע נכה בכיסא גלגלים וטען בפניו כי "לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען וכי במוניתו נוסעים רק אנשים מכובדים וחשובים", יפצה אותו ב-10 אלפים שקלים. כך פסק אתמול שופט בית משפט השלום בתל אביב, אלעד שור. השופט גזר על נהג המונית בנוסף קנס של חמשת אלפים שקלים. נהג המונית חויב גם לחתום על התחייבות בסך 20 אלף שקלים להימנע מלעבור עבירה דומה במשך שלוש שנים. מכתב האישום עולה כי הנוסע, נכה בכיסא גלגלים, הזמין מונית באמצעות אפליקציית "יאנגו", מבית הלוחם בתל אביב לרחוב בת מרים יוכבד בתל אביב. כאשר נהג המונית ראה שהנוסע מתנייד בכיסא גלגלים, סרב להסיעו וצעק עליו מדוע לא ציין שהוא נכה בכיסא גלגלים. הנוסע ניסה לשכנע את נהג המונית להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען של המונית, אך ללא הועיל. בתגובה צעק עליו נהג המונית כי יש לו מקרר מאחור ולכן לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען. עוד טען בפניו כי הרכב חדש והוא חושש כי ישרטו לו הריפודים. כאשר הנוסע ניסה להסביר כי מדובר בעגלת נכים קלה, בעלת משקל של פחות משישה קילוגרמים, יצא נהג המונית מהרכב ואמר לו "זאת מונית מכובדת ואני מסיע אנשים מכובדים, יש לי בעיות בגב ואני לא רוצה לקחת אותך". הנוסע לא ויתר והגיש תלונה לאגף הפיקוח ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, במשרד התחבורה. בעקבות חקירת התלונה, החליטה מחלקת התביעות במשרד התחבורה להגיש כתב אישום לבית משפט כנגד נהג המונית. הנוסע, שנפצע במהלך שירותו הצבאי, ציין בפני השופט "חטפתי כדור בגב ובכתף, הייתי קרוב לסכנת מוות ממשית בעקבות הפציעה שלי. הסיבה היחידה שאני פה כי הנאשם גרם לי להבין שאני שווה הרבה הרבה פחות מריפודים במרצדס... נתתי את הרגליים שלי למדינה, למה אני צריך להתנצל? זה היחס שמגיע לי ולכל נכה?". שופט בית המשפט קבע כי "התנהלותו של נהג המונית מהווה נורמה התנהגותית פסולה שאין להצדיקה... נהג המונית הינו נותן שירות וככזה עליו להשאיר את תסכוליו וענייניו לעצמו. המתלונן נפצע במהלך שירותו הצבאי, מתנייד באמצעות כיסא גלגלים ציין בעדותו כי הרגיש מושפל כאשר הנאשם לא נאות להעלותו למונית תוך השמעת תירוצים הנוגעים לאופי המונית או טיב הריפוד". יצוין כי משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בשמירה על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ועורך מבצעי אכיפה שוטפים במהלך כל השנה כנגד נהגי מוניות המסרבים להסיע נכים עם כסאות גלגלים. עוד יוזכר כי בכל מקרה של סירוב להסיע נכים עם כסאות גלגלים במונית ניתן להגיש תלונה במשרד התחבורה.