בלנדר
צילום: הבורסה

לא לילד הזה פיללנו; תשואת ההנפקות מתחילת השנה שלילית

ממוצע התשואה ב-60 ההנפקות מתחילת השנה  - מינוס 2.5%; הזהרנו כמה פעמים - הנפקות זה טוב, אבל לא בכל מחיר. וגם - כמה דוגמאות מגל ההנפקות שיכולות ללמד אותנו מסקנות עם ערך רב לעתיד
גלעד מנדל | (8)

הזהרנו מספר פעמים מפני גל ההנפקות האדיר שכולל גם חברות רבות שאינן בשלות או שבשלות באופן חלקי ונמכרות במחירים מופקעים. זאת הבעיה הגדולה ובמקרים רבים המשקיעים יישארו בסוף בלי כלום. ככה זה בכל גל הנפקות, אבל הפעם זה חריג, מעל 100 הנפקות הושלמו מתחילת השנה שעברה, 60 מתחילת השנה, ויש מתוכן עשרות שעוד כמה שנים בודדות יהפכו ככל הנראה לשלדים בורסאיים. 

בעיה נוספת היא התמחור. לא כל ההנפקות בבורסה אינן ראויות - יש גם חברות טובות, אבל המחירים גבוהים. הנה רב בריח שפרסמה ביום שישי האחרון טיוטת תשקיף.  חברה טובה, חברה מרוויחה, אבל אין באמת קשר בין השווי שהיא רוצה לגייס לפיו - 700 מיליון שקל לרווחים שלה - כ-16 מיליון שקל. זה מוגזם, זה מנופח וזו בדיוק הסיבה שבעלי השליטה מנפיקים - הנפקה זה סוג של מכירה-דילול. 

בעיה שלישית היא שיטת הגיוסים - "הנפקות חברים". מעבר לשיטת המקורבים - שמאפשרת לחתמים לקבוע מי יהיו הרוכשים בהנפקה, השיטה הזו מאפשרת לגופים ומשקיעים לקבל את כל או רוב הביקוש להנפקות. וככה נוצר מצב שאין בניירות סחירות לאחר מכן. פשוט - אין מוכרים. זו הסיבה שהמניה מזנקת - אבל זה כמובן בלוף. ראינו את זה ב טראקנט -1.88% שזינקה במאות אחוזים כי חמישה-שישה חברים "הלכו" על ההנפקה ולא השאירו לאף אחד (הרחבה בהמשך). כתבנו על זה מספר פעמים ומאז המניה ירדה ועדיין ביחס למחיר בהנפקה היא עלתה 83%). זה היה גם בהנפקות נוספות לא מעטות.

>>> דורון צור, מומחה לשווקים פיננסים על ההיסטוריה של השווקים - הנפקות הן רמז לנפילות בהמשך

כך או אחרת, מתחילת השנה, במסגרת שטף ההנפקות הונפקו לא פחות מ-60 חברות, כלומר חברה חדשה בכל בערך שלושה ימים. מספר החברות הרשומות בבורסה גדל ביותר מ-10% בפחות מחצי שנה.

כפי שכתבנו בכתבה הקודמת שנתנה תמונת מצב לענף ההנפקות - הנפקות זה טוב לכלכלה המקומית, עוזר לחברות לצמוח ולהתפתח, מאפשר לתת דלק לענפים צומחים ונותן מבחר חברות גדול יותר לגופי ההשקעה שמנהלים את כספי הפנסיה שלנו. אבל זה הופך לרע לשוק כאשר מדובר בחברות לא ראויות וחברות ראויות במחירים מנותקים.   

מתחילת השנה, התשואה על ההנפקות בחישוב לפי מחיר החבילה שהונפקה לאחר יום המסחר הראשון הסתכמה בכ-2.5%-. אנחנו מחשבים את התשואה רק לאחר יום המסחר הראשון, שכן במסגרת ההצעה הבלתי אחידה - המקורבים מקבלים את מרבית המניות והמשקיעים הקטנים כמעט ולא מקבלים מניות ויכולים לקנות רק במסחר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בין ההנפקות הגרועות ביותר מתחילת השנה: חברת נקסטפרם 0%  שירדה בכ-31% מאז יום המסחר הראשון שלאחר ההנפקה, חברת אנרג'ין 0% שירדה 43%, חברת רייזור 4.79%  שירדה 41% וחברת מאסיבית 9.16% שירדה 43%.

כדוגמה להנפקות גרועות מ-2020 -אקופיה שירדה 61%,  יומן אקסטנשנס 0% שנחתכה בחצי וחברת סבוריט 0%  שירדה 43%.

זהירות נדרשת - ההיסטוריה הוכיחה שגלי הנפקות בדרך כלל מעידים על מפולת וגם ההנפקות בחישוב כולל, ברוב המוחלט של המקרים מפסידות כסף. כבר לפני 70 שנה כתב ענק ההשקעות בנג'מין שתי סיבות אפשריות לכך - הראשונה היא שיש שיווק אגרסיבי של ההנפקות בידי החתמים והשנייה היא שבדרך כלל התמחור הוא לטובת הבעלים. שכן מרבית ההנפקות מתבצעות בתקופת גאות בשווקים - כאשר במרבית המקרים, אם הבעלים מוכן למכור - סימן שהוא מקבל מחיר גבוה. לכן - זהירות נדרשת.

כמה מקרים שחשוב ללמוד מהם

המקרה הראשון הוא חברת טראקנט -1.88% . כפי שכתבנו בזמנו, החברה גייסה בהנפקה את מרבית הכסף מכמה גופים מוסדיים - אך בחודש שחלף ממועד ההנפקה החליפו ידיים מניות בשווי מצרפי של בקושי 300 אלף שקל. כלומר ההיצע נשלט, ולכן מדובר פה בסוג של הרצת הנפקות - כשאין היצע וכשמרבית המניות בידי כמה גופים שלא מוכרים, סביר להניח שתהיה עלייה - אבל הזהרנו שהיא עלייה פיקטיבית.

ואכן, מאז שכתבנו עליה ירדה המניה כ-25% והשלימה ירידה של קרוב ל-40% מיום המסחר הראשון (ועדיין תשואה שעולה על 80% לעומת המחיר בהנפקה - הסיבה היא זינוק פנומנלי ביום הראשון בגלל שזו "הנפקת חברים" - רק חברים קיבלו מניות והחברים מחליטים אם למכור או לא).

המסקנה: מעבר לבדיקת השווי של החברה, יש גם לבדוק האם בתקופת הזמן מאז ההנפקה נמכרו מניות בבורסה בהיקף מספק, בשביל למנוע את האפשרות של שליטה בהיצע.

המקרה השני הוא של חברת קוויק העוסקת בתחום משלוחי המזון והגיעה לבורסה שלנו עם הפסד גולמי. החברה, רצתה להנפיק לפי שווי של כ-500 מיליון שקל אך בעקבות ביקורת שלנו בביזפורטל, היא הורידה את השווי שלה לכ-300 מיליון שקל. אנחנו התרענו על שלל בעיות שישנן בחברה. הדגשנו שהיא לא ראויה גם לא בתמחור המעודכן כלפי מטה.  

החברה הנפיקה לבסוף לפי שווי של כ-350 מיליון שקל, מאז ההנפקה ירדה מניית החברה בכ-40% עד לשווי שוק של כ-200 מיליון שקל. מפחיד לחשוב מה היה קורה אילו הייתה מנפיקה לפי שווי של 500 מיליון שקל. המסקנה: צמיחה בשורה העליונה זה חשוב וטוב - אבל כשחברה מפסידה גולמית, כלומר לפני הוצאות ההנהלה, השיווק, עלויות החוב, המיסים וכו' - זה בעייתי מאוד ויש לנהוג במשנה זהירות.

הדוגמה השלישית היא של חברת נאייקס 3.46% . החברה הנפיקה בתל אביב לפי שווי של לא פחות ממיליארד דולר, הנפקה ענקית לחברה טכנולוגיה - "סוף סוף מגיעה לבורסה שלנו חברה גדולה בתחום הטכנולוגיה!" אמרו רבים, אבל אם חברה בוחרת לגייס כסף, במקום בוול סטריט שידועה בנדיבות המופרזת שלה בבורסה תל אביב - מה זה אומר על התמחור שאנחנו נותנים לה?  במיוחד שאחרי ההנפקה ה-EBITDA ירד - אגב, בוול סטריט היא היתה נענשת בחומרה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    נכון 20/07/2021 12:58
    הגב לתגובה זו
    מדוע מאפשרים הנפקות כאלה? לפי התאור פשוט עובדים על המשקיעים.
  • 7.
    צבי 19/07/2021 11:01
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים לדוגמא הפסיקו לגעת בהנפקות של אחד החתמים הגדולים אחרי שכל הנפקה יורדת ב30%
  • 6.
    עוז 18/07/2021 18:15
    הגב לתגובה זו
    ולא יהפוך לתגובת שרשרת.
  • 5.
    יריב 18/07/2021 17:12
    הגב לתגובה זו
    אין סיבה שהציבור הרחב יממן מכיסו את הזבל הזה ובטח שלא יחלצו את המוסדיים שמאפשרים הנפקות כאלה. ביאכלו המוסדיים המנפיקים את מה שבישלו.
  • 4.
    חברות זבל של עיסקי אויר שאפשר לחיות טוב בלי לגעת (ל"ת)
    באסה 18/07/2021 16:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רק מזומן 18/07/2021 16:53
    הגב לתגובה זו
    מי שמאמין לאנליסט בלי לבדוק מי משלם את שכרו...מפסיד הבועה אוכלת את החלשים.החזקין מכרו אשליה והאידיוטים קנו.
  • 2.
    הראל 18/07/2021 16:01
    הגב לתגובה זו
    הנפקה לא אחידה מעשירה מעטים על חשבון תעודות הסל.מיכרז ציבורי בהנפקה ההוגן ביותרואז יהיה יותר סחירות אחרי ההנפקה
  • 1.
    אלכס 18/07/2021 15:24
    הגב לתגובה זו
    אתרי הכלכלה בעולם גורמים סיכון למשקיע הקטן ולמשקיע בבית השקעות.הזרימה שלהן עם השוק המסחר ברורה הם בונים הם הורסים ומנוטים לתוך החושך. בסוף כל גל ולא מתרעים או ממתנים
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.