ריצארד ברנסון
צילום: Aleksandr Andreiko

וירג'ין גלקטיק מזנקת 23%; ברנסון הודיע שיטוס לחלל - לפני בזוס

ברנסון יהיה אחד משישה אנשים על הסיפון. מדובר בטיסת המבחן הרביעית של החברה, שצופה להתחיל טיסות מסחריות בשנה הבאה. ברנסון: "אני באמת מאמין שהחלל שייך לכולנו"
נתנאל אריאל | (2)

מניית וירג'ין גלקטיק  VIRGIN GALACTIC HOLDINGS  מזנקת ב-23% (המניה כבר זינקה בטרום ב-30%) לאחר שהמיליארד ריצ'ארד ברנסון, הבעלים של החברה, אמר כי הוא מתכנן לטוס לחלל ב-11 ביולי, בטיסת מבחן של החברה. בפועל - במה שנראה כהעלאת הילוך במירוץ לחלל, ברנסון יעקוף את המיליארד ומייסד אמזון ג'ף בזוס שצפוי לטוס לחלל עם החברה שלו, בלו אוריג'ן, ב-20 ביולי.

מה גורם למניה לזינוק כה פראי בעקבות ההודעה? טוב, אתם יודעים - אפשר לומר שהמשקיעים חושבים שאם גם המיליארדר והבעלים עצמו מצטרף לטיסה זה אמור לאותת לשוק שגם הוא סבור שמדובר בטיסה בטיחותית מאוד ושההשקה המסחרית קרובה. אבל מה שיותר סביר הוא שהשוק מגיב בצורה קיצונית מדי להודעה הזו, שיצאה מפרופורציה. בסוף זה לא באמת משנה אם ברנסון או בזוס יטוסו ראשונים לחלל. יהיה מעניין לראות בסוף היום האם גם המשקיעים יבינו את זה והמניה לבסוף תמחק את רוב העליות. עדכון לשעה 23:00: המניה אכן מחקה כמעט את כל הזינוק ועלתה לבסוף ב-4%.

ברנסון יהיה אחד משישה אנשים על סיפון החללית VSS Unity. החללית תטיס עוד שלושה עובדים של חברת וירג'ין גלקטיק ושני טייסים מהאתר בניו מקסיקו. טיסת המבחן שעליה יהיה ברנסון תהיה טיסת החלל הרביעית של וירג'ין גלקטיק עד כה והיא צפויה לבצע עוד שתי טיסות ניסיון עד לתחילת הפעילות המסחרית של החברה בשנת 2022. בחודש מאי סימנה החברה את הטיסה המוצלחת השלישית שלה מחוץ לכדור הארץ.

עם הודעתו על כך שיטוס לחלל ברנסון אמר: "אני באמת מאמין שהחלל שייך לכולנו. לאחר יותר מ-16 שנות מחקר, הנדסה ובדיקה, החברה שלי עומדת בחוד החנית של תעשיית חלל מסחרי חדשה, אשר אמורה לפתוח את החלל לאנושות ולשנות את העולם לטובה".

בשבוע שעבר דיווחה וירג'ין כי קיבלה אישור להטסת טיסות מסחריות לחלל, זאת בהמשך לטיסת ניסיון לחלל שביצעה החברה לפני מספר שבועות. את האישור קיבלה החברה מהרשות האמריקאית לתחבורה - כלומר הטיסות יוכלו לצאת רק מארצות הברית.

בקשר לבזוס עצמו אגב, הוא יפסיק להוביל רשמית את אמזון ביום שני הקרוב, 5 ביולי, ויעביר את ניהול האימפריה למנכ"ל החדש אנדי ג'סי.

החברה, שהוקמה על ידי מיליארדר התעופה ריצ'ארד ברנסון - קיימת כבר משנת 2004, והחלה להיסחר בניו יורק באוקטובר 2019. לאחר הזינוק במחיר המניה שווי השוק של החברה עומד על כ-12.9 מיליארד דולר. החברה כמובן, עדיין לא רושמת הכנסות וברבעון הראשון של השנה היא הציגה הפסד תפעולי מייצג של כ-81 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    המליארדרים מתחרים ביניהם מי יהרג ראשון (ל"ת)
    יהיה מעניין לראות 03/07/2021 00:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה יש ל"תיירים" לחפש בחלל?? הזוי!! (ל"ת)
    כלכלן 02/07/2021 17:33
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.