רכבת ישראל
צילום: רכבת

רכבת ישראל מנפיקה אג"ח בריבית שלילית של 0.8%

התופעה של הריביות השליליות עליה הרחבנו מתגברת וכעת רכבת ישראל צפויה להנפיק אג"ח בריבית שלילית של כמעט אחוז; וגם, מדוע הרווח של הרכבת שכתוב בדוחות הוא לא הרווח האמיתי שלה?
גלעד מנדל | (1)
נושאים בכתבה רכבת ישראל

החברה הממשלתית רכבת ישראל דיווחה הבוקר על כך שקיבלה התחייבויות מצד מוסדיים לרכישת 380 מיליון שקל באג"ח ג' שבכוונת החברה להנפיק - החברה קיבלה 100 מיליון ערך נקוב של אג"ח מתוך ההצעות.

המחיר בהנפקה נסגר על כ-1,086 שקל ל-1,000 ע.נ של אג"ח ועל כן הסכום שהחברה בחרה לקחת מהמוסדיים עומד על כ-108.6 מיליון שקל. אבל החלק המעניין פה הוא הריבית, הריבית האפקטיבית על האג"ח שצמוד למדד המחירים לצרכן עומדת על כמינוס 0.8%, כלומר ריבית ריאלית שלילית של כמעט אחוז! המחיר שנקבע יהיה המחיר מינימום - כלומר יתכן, אך לא בטוח שהריבית תהיה אף יותר נמוכה.

כפי שכתבנו בביזפורטל, בעקבות החשש מפני אינפלציה והריבית הנמוכה שיש כיום בשוק מתחילה לצוץ לה תופעה שצפויה להתגבר - של אגרות חוב הצמודות למדד המחירים לצרכן ומונפקות בריבית שלילית.

בשוק אגרות החוב מתפתחת לה בועה. בועה שנובעת מהמחשבה השגויה ש-"יש בטחונות ויש חברה מאחורי אגרות החוב אז לא יכול לקרות כלום". כתוצאה מכך, גם חברות שלא במצב פיננסי איתן מצליחות להנפיק אג"ח בריביות נמוכות מאוד.

לא מדובר על הסיכוי שחברות כמו אזורים או רכבת ישראל יפשטו רגל שכן הסיכוי במקרה שלהן נמוך עד אפסי. במקרה של חברות כמו רכבת ישראל ואזורים הבעיה נובעת מכך שהגופים שבמרבית המקרים משקיעים את כספי הציבור - מקבלים תשואה ריאלית אפסית שמלווה בסיכונים העלולים לצוץ במידה והריבית במשק תעלה מעל לרמת האינפלציה או במידה ומדד המחירים לצרכן יישאר כמעט סטטי כפי שראינו בשנים האחרונות.

על הפעילות של רכבת ישראל אין צורך להרחיב למכביר. מבחינה פיננסית, רכבת ישראל אינה חברה רווחית והיא מפסידה כסף בשנים האחרונות - יש היאמרו שבגלל ניהול כושל ויש היאמרו שבגלל המחירים שלדידם נמוכים יותר משהיו אלמלא החברה הייתה חברה ממשלתית.

בכל מקרה - בחברת רכבת ישראל הרווח קצת משקר. ולא, לא בגלל שצריך לנטרל מהרווח את סעיף הוצאות / הכנסות אחרות. הסיבה היא שהחברה, היא מבין הבודדות שבוחרות למדוד את הרכוש הקבוע שלה לפי מודל שווי הוגן. הרוב המוחלט של החברות בבורסה מודדות את הרכוש שלהם לפי עלות, כלומר רוכשות אותו ואז מפחיתות על גבי כמה שנים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בגלל שרכבת ישראל מחשבת את הרכוש הקבוע לפי מודל השווי ההוגן, נוצר עיוות בהוצאות הפחת. נסביר זאת בדוגמה פשוטה: אם רכבת ישראל רוכשת רכבת בעלות כוללת של 100 שקל ואותה היא מפחיתה לאורך 10 שנים בצורה שווה, ללא גרט (כלומר היא לא חושבת שהיא תוכל למכור את הרכבת כפסולת בסיום השימוש בה) - אז היא תרשום הוצאות פחת של 10 שקל בשנה.

לעומת זאת - אם החברה רכשה את הרכבת ב-100 שקל ומיד לאחר הרכישה היא גילתה שהיא צפויה להפיק הרבה פחות כסף מהרכבת ממה שהעריכה עקב לדוגמה שינוי בשוק הרכבות; אז היא תרשום את הרכבת במאזן ב-60 שקל במקום 100 שקל ותרשום בשנה הראשונה בסעיף הוצאות / הכנסות אחרות הוצאה של 40 שקל חוץ מהוצאת הפחת.

הבעיה היא, שהוצאות הפחת של החברה במודל השווי ההוגן כבר לא יהיו 10 שקל בשנה אלא 6 שקל בשנה (בהנחה ואורך חיי הרכבת נשאר זהה). כלומר הרווח יתעוות וזה הולך לשני הכיוונים - גם כאשר מורידים את השווי של הרכוש קבוע במודל וגם כאשר מעלים את השווי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גדעון 18/06/2021 22:00
    הגב לתגובה זו
    אין סיבה שהרכבת תפסיד כסף. בצפיפויות שהיו טרם הקורונה (וחוזרות עכשיו), לרכבת יש בונוס של 100% על כל נסיעה. משרד התחבורה צריך למדוד עומס ולחייב הפחתת עריף (או החזרת כסף) במקרה של עומס יתר. כך גם בכביש 6: המפעיל צריך להימנע מחיוב אם הגודש חמור וכגורם לפקקי תנועה. אלא שהממשלה לא יודעת לנהל הסכמים עם מפעילים פרטיים.
אלי כליף (צילום: עידו לביא)אלי כליף (צילום: עידו לביא)

העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים

סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע דירוג חוב

הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

 מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.

 

Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.

אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."


העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות. 


מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה: