רכבת ישראל
צילום: רכבת

רכבת ישראל מנפיקה אג"ח בריבית שלילית של 0.8%

התופעה של הריביות השליליות עליה הרחבנו מתגברת וכעת רכבת ישראל צפויה להנפיק אג"ח בריבית שלילית של כמעט אחוז; וגם, מדוע הרווח של הרכבת שכתוב בדוחות הוא לא הרווח האמיתי שלה?
גלעד מנדל | (1)
נושאים בכתבה רכבת ישראל

החברה הממשלתית רכבת ישראל דיווחה הבוקר על כך שקיבלה התחייבויות מצד מוסדיים לרכישת 380 מיליון שקל באג"ח ג' שבכוונת החברה להנפיק - החברה קיבלה 100 מיליון ערך נקוב של אג"ח מתוך ההצעות.

המחיר בהנפקה נסגר על כ-1,086 שקל ל-1,000 ע.נ של אג"ח ועל כן הסכום שהחברה בחרה לקחת מהמוסדיים עומד על כ-108.6 מיליון שקל. אבל החלק המעניין פה הוא הריבית, הריבית האפקטיבית על האג"ח שצמוד למדד המחירים לצרכן עומדת על כמינוס 0.8%, כלומר ריבית ריאלית שלילית של כמעט אחוז! המחיר שנקבע יהיה המחיר מינימום - כלומר יתכן, אך לא בטוח שהריבית תהיה אף יותר נמוכה.

כפי שכתבנו בביזפורטל, בעקבות החשש מפני אינפלציה והריבית הנמוכה שיש כיום בשוק מתחילה לצוץ לה תופעה שצפויה להתגבר - של אגרות חוב הצמודות למדד המחירים לצרכן ומונפקות בריבית שלילית.

בשוק אגרות החוב מתפתחת לה בועה. בועה שנובעת מהמחשבה השגויה ש-"יש בטחונות ויש חברה מאחורי אגרות החוב אז לא יכול לקרות כלום". כתוצאה מכך, גם חברות שלא במצב פיננסי איתן מצליחות להנפיק אג"ח בריביות נמוכות מאוד.

לא מדובר על הסיכוי שחברות כמו אזורים או רכבת ישראל יפשטו רגל שכן הסיכוי במקרה שלהן נמוך עד אפסי. במקרה של חברות כמו רכבת ישראל ואזורים הבעיה נובעת מכך שהגופים שבמרבית המקרים משקיעים את כספי הציבור - מקבלים תשואה ריאלית אפסית שמלווה בסיכונים העלולים לצוץ במידה והריבית במשק תעלה מעל לרמת האינפלציה או במידה ומדד המחירים לצרכן יישאר כמעט סטטי כפי שראינו בשנים האחרונות.

על הפעילות של רכבת ישראל אין צורך להרחיב למכביר. מבחינה פיננסית, רכבת ישראל אינה חברה רווחית והיא מפסידה כסף בשנים האחרונות - יש היאמרו שבגלל ניהול כושל ויש היאמרו שבגלל המחירים שלדידם נמוכים יותר משהיו אלמלא החברה הייתה חברה ממשלתית.

בכל מקרה - בחברת רכבת ישראל הרווח קצת משקר. ולא, לא בגלל שצריך לנטרל מהרווח את סעיף הוצאות / הכנסות אחרות. הסיבה היא שהחברה, היא מבין הבודדות שבוחרות למדוד את הרכוש הקבוע שלה לפי מודל שווי הוגן. הרוב המוחלט של החברות בבורסה מודדות את הרכוש שלהם לפי עלות, כלומר רוכשות אותו ואז מפחיתות על גבי כמה שנים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בגלל שרכבת ישראל מחשבת את הרכוש הקבוע לפי מודל השווי ההוגן, נוצר עיוות בהוצאות הפחת. נסביר זאת בדוגמה פשוטה: אם רכבת ישראל רוכשת רכבת בעלות כוללת של 100 שקל ואותה היא מפחיתה לאורך 10 שנים בצורה שווה, ללא גרט (כלומר היא לא חושבת שהיא תוכל למכור את הרכבת כפסולת בסיום השימוש בה) - אז היא תרשום הוצאות פחת של 10 שקל בשנה.

לעומת זאת - אם החברה רכשה את הרכבת ב-100 שקל ומיד לאחר הרכישה היא גילתה שהיא צפויה להפיק הרבה פחות כסף מהרכבת ממה שהעריכה עקב לדוגמה שינוי בשוק הרכבות; אז היא תרשום את הרכבת במאזן ב-60 שקל במקום 100 שקל ותרשום בשנה הראשונה בסעיף הוצאות / הכנסות אחרות הוצאה של 40 שקל חוץ מהוצאת הפחת.

הבעיה היא, שהוצאות הפחת של החברה במודל השווי ההוגן כבר לא יהיו 10 שקל בשנה אלא 6 שקל בשנה (בהנחה ואורך חיי הרכבת נשאר זהה). כלומר הרווח יתעוות וזה הולך לשני הכיוונים - גם כאשר מורידים את השווי של הרכוש קבוע במודל וגם כאשר מעלים את השווי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גדעון 18/06/2021 22:00
    הגב לתגובה זו
    אין סיבה שהרכבת תפסיד כסף. בצפיפויות שהיו טרם הקורונה (וחוזרות עכשיו), לרכבת יש בונוס של 100% על כל נסיעה. משרד התחבורה צריך למדוד עומס ולחייב הפחתת עריף (או החזרת כסף) במקרה של עומס יתר. כך גם בכביש 6: המפעיל צריך להימנע מחיוב אם הגודש חמור וכגורם לפקקי תנועה. אלא שהממשלה לא יודעת לנהל הסכמים עם מפעילים פרטיים.
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.