חוות כרייה ביטקוין - בלוקצ'יין
צילום: יח"צ

רילוקיישן: סין מגרשת את כורי הביטקוין; לאן הם צפויים לעבור?

עד 75% מכל כריית הביטקוין בעולם התבצעה בסין עד 2019, אולם בחודשיים האחרונים הממשל הסיני מקשיח את עמדותיו, והכורים, שמתחילים להרגיש את האש, מחפשים תחליפים
ארז ליבנה | (6)

בעוד הממשל סין עושה צעדים קונקרטיים כדי להציג לעולם את היואן הדיגיטלי וכבר החל בניסוי בפועל תוך חלוקת כסף לבזבוז לאזרחיה, השלטונות שם נעשים יותר ויותר אגרסיביים נגד תעשיית כריית הביטקוין. בשבוע שעבר, מחוז צ'ינקאי, אחד מארבעת המחוזות שבהם מתרכזת מרבית כריית הביטקוין בעולם, הורה לכל כורי הביטקוין לעזוב את תחומו. גם במחוז מונגוליה הפנימית נתנו הוראה דומה, לאחר שהשלטונות שם האשימו את התעשייה בעובדה שהם לא הצליחו לעמוד ביעדים של הפחתת פליטות פחמן בשל הכרייה ונתנו לכורים חודשיים לעזוב את השטח. זה מוביל למה שחלק מכנים כ"אקסודוס הביטקוין הגדול".

 

וסין באמת יוצאת נגד התעשייה הזו. רק בשבוע שעבר נעצרו 1,100 בני אדם בחשד להלבנת כספים באמצעות מטבעות דיגיטליים. ב-2019, בין 65% ל-75% מכלל כריית הביטקוין בעולם התרחשה בסין, כשכיום הערכות אומרות כי 80% מהכרייה מתבצעת בשטח סין. כשתעשיית האנרגיה הסינית עדיין מתבססת בחלקה הגדול על פחם, זה אומר הרבה זיהום אוויר.

 

מדובר בתעשייה זוללת אנרגיה. לפי המכון לפיננסים אלטרנטיביים בקיימברידג' (CCAF), צריכת החשמל של תעשיית הביטקוין מגיעה ל-110 טרהוואט שעות לשנה, השוות ל-0.55% מתצרוכת החשמל העולמית. זה המון. זה משתווה לכמות החשמל השנתית שצורכת שוודיה. זה נכון שצריכת חשמל לא בהכרח אומרת שמקור החשמל מזהם, כלומר אפשר להתבסס על אנרגיה מתחדשת, אך בהינתן והיכן שכורים את הביטקוין, משוואת הזיהום עומדת בעינה.

 

בכל מקרה, סין אינה מעוניינת להיות הבית של הביטקוין – זו עוד לא מדיניות רשמית, אבל זה כנראה בדרך לשם. עם הצבת יעד של 0% פליטות פחמן עד 2060 שהציבה לעצמה, ההפך הוא הנכון. עכשיו הכורים מחפשים בית חדש, כשאחד היעדים המפתיעים זו כנראה מדינת טקסס, אבל ארה"ב וקנדה בכלל הפכו ליעד החם.

 

"אנו לא רוצים להתמודד בכל שנה עם סוג חדש של איסור מצד השלטונות הסיניים", אמר אלחנדרו דל לה טורה, סגן נשיא חברת הכרייה פולין (Poolin) שבהונג קונג והוסיף כי "אנחנו מנסים לייצר גיוון גלובלי בכרייה וזו הסיבה שאנחנו עוברים לארה"ב וקנדה".

 

יש כמה סיבות. הראשונה היא שטקסס בעלת רשת החשמל הפרטית היחידה בארה"ב – זו שקרסה בסופה האחרונה והביאה לזינוק במחירי הנפט – מאפשרת לך לבחור מאילו מקורות אתה רוצה את החשמל שלך. שנית, חוץ מבמקרה של אותה סופה, אז מחירי החשמל האמירו למחירים בלתי אפשריים – בשל השיטה דיפרנציאלית הנהוגה לעליית תעריפי החשמל בעת עלייה מסיבית בשימוש – תעריפי החשמל שם הם בין הזולים בעולם.

 

אבל יש סיבה שהיא מעל כולן. כמו המטבע עצמי, כריית ביטקוין היא פחות או יותר מבוזרת ואינה כפופה למקום אחד. אילולא כך היה, הכורות לא היו נוהרות כל כך מהר. כדי לכרות ביטקוין צריך 4 דברים מרכזיים. הראשון זה כמות נכבדת של מחשבי על, כאלה שמסוגלים לבצע חישובים אסטרונומיים, שבעצם מובילים לדבר השני – שטח אחסון לכל המחשבים הללו. השלישי זו גישה לחשמל והרביעי זו גישת פס רחב (מאוד רחב) לאינטרנט.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

זה אומר שבניגוד לבנק או כל גוף פיננסי או כלכלי אחר, כריית הביטקוין היא ורסטילית. היום עוברים מסין לארה"ב, כשמחר אפשר לעבור לאפריקה.

 

בכל מקרה, מעבר של התעשייה לכרייה בכלכלות היותר מפותחות, כנראה שיורידו את אחד מהמכשולים המרכזיים של הביטקוין, הזיהום, שכרגע לא מתומחר לתוך המטבע. ברגע שיהיה מבוסס לגמרי על מקורות אנרגיה מתחדשת, זה יוריד עוד עוקץ אחד של המתנגדים למטבעות הדיגיטליים, שכרגע עתידם לוט בערפל; לפחות עד שמדינות ה-G7 יחליטו, כמו במקרה של המס הגלובלי על חברות, לחסום את הביטקוין כמטבע חליפין, או להשית עליו מיסוי גבוה או לחייב את השוק ברגולציות החלות על כל הגופים הפיננסיים.

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ברור שזה העתיד (ל"ת)
    שבתאי 17/06/2021 12:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איציק 16/06/2021 22:02
    הגב לתגובה זו
    הביטקוין הוא תולדה של ריבית אפס שגורמת לכסף לחפש נואשות אחר כל מקור אפשרי ולא אפשרי להשקעה.... ברגע שהריבית תגיע לשלוש אחוז ומעלה והכסף ימצא מקור יציב ואמין לתשואה הביטקוין יעלם כלא היה
  • 2.
    שיטקי 16/06/2021 20:46
    הגב לתגובה זו
    הביט מתאפס
  • רשמתי. אבל למה? (ל"ת)
    עכבר 17/06/2021 21:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלון876 16/06/2021 18:46
    הגב לתגובה זו
    הביטקוין אינו מטבע, הוא זיהום אוויר פיסי שהופך דיגיטלי. אין לו כל ערך למעט הטבע האנושי שהתאסף לתקופה מוזרה של רשתות חברתיות, וחןסר משילות עולמית.
  • הלבנת הון שחור מסוכן (ל"ת)
    אר C. 16/06/2021 22:04
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.