רוצים אוטונומי: אילו חברות מלחיצות את דיימלר וטסלה?
טכנולוגיה חדשה בתחום הרכב האוטונומי בסין מקרבת אותנו ליום שבו יהיו רכבים אוטונומיים אמיתיים בכבישים; בינתיים מרצדס נלחמת בחברות הטכנולוגיה וטסלה מאוימת. "הטכנולוגיה עוד בחיתוליה", אמר מנכ"ל דיימלר
חדשות לבקרים, אנחנו רואים, שומעים ובעיקר עדים לאחת מהמהפכות החשובות ביותר בתקופתנו. מדובר בכניסתו של הרכב החשמלי האוטונומי לחיינו. אנחנו עוד לא שם, אבל בכל יום שעובר, אנחנו, ובעיקר הטכנולוגיה, בדרך הברורה לשם. כמובן שלא רק חברות הרכב המסורתיות ירוויחו, ישנן תעשיות היקפיות רבות שאמורות להרוויח מהטכנולוגיה שתשנע את האנושות במאה ה-21 ואילך.
אבל הכניסה של שחקנים חדשים רבים לתחום, בהן טסלה (TSLA), ולאחרונה גם ענקיות הטכנולוגיה, גוגל (GOOG), אפל (AAPL) ומיקרוסופט (MSFT) מלחיצה את חברות הרכב המסורתיות, שמפשילות שרוולים בניסיונן לא רק לשמור על ליבם של הצרכנים, אלא גם לשמור על יתרון טכנולוגי. ענקיות הרכב, בהן פולקסוואגן (VWAGY), ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F), מושקעות בעשרות מיליארדי דולרים ברכבים חשמליים אוטונומיים.
"מדובר בסוג של עידן חדש והתחרות תהיה אינטנסיבית", אמר מנכ"ל דיימלר, אולה קאלניוס ל-CNBC. "כשתעשייה עוברת כזו טרנספורמציה, אני חושב שזה רק טבעי ששחקנים חדשים בוחנים אותה".
קאלניוס התראיין לכבוד השקת גרסה חשמלית של סדרת היוקרה S קלאס, אבל בניגוד להרבה משקיעים, הוא גם מודע למצבה האמיתי של התעשייה. "הטכנולוגיה עדיין בחיתוליה ויש עוד הרבה עבודה לפנינו ויש עוד הרבה פיתוחים טכנולוגיים", הוסיף.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דבריו באים כניגוד להייפ המטורף בשווקים בנושאי הרכבים החשמליים והאוטונומיים, כשרק מניית טסלה עלתהמרמה של 151 דולר ל-740 דולר, או אפסייד של 390% ב-12 חודשים. זה כמה ההייפ גדול, אבל הטכנולוגיה עוד לא שם בכלל.
אקספנג בדרך לשלוט בתחום הרכב האוטונומי?
כמובן שהוא צודק. כי רכבים אוטונומיים בסוף צריכים אקוסיסטם, כמו כבישים חכמים והיכולת לייצר מארג של תעבורה, כמו מעבר בין נסיעה עירונית לבין עירונית והתפקיד של הרכב הפרטי בכלל בעולם עתידי.
גם הטכנולוגיה האוטונומית עדיין לא שם. אנחנו אולי רואים את הרכבים של טסלה נוסעים על כביש מהיר באוטו-פיילוט, אבל נסיעה לזמן מוגבל במהירות גבוהה, לא הופך רכב לגוף אוטונומי שמסוגל לקבל החלטות בתנאים של חוסר ודאות.
- סיכום 2025: וול סטריט מפגינה עוצמה, מיום ה"שחרור" ועד לשיא כל הזמנים
- שוק המניות של ברזיל זינק ב-2025 - אבל ההמשך תלוי בפוליטיקה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
כי כדי שרכב יהיה אוטונומי לגמרי הוא צריך ראייה תלת ממד של 360 מעלות, אבל בטווח מוגדל של כמה מאות מטרים. ישנם חלקים כמו מכ"ם הלייזר (LIDAR), שאינהרנטיים לתעשייה ושעדיין יקרים ולא מאפשרים להוריד את מחירי המטרה של הרכבים. אבל המחירים האלה יורדים בזכות חברות כמו לומינאר (LAZR) או אינוויז (INVZ) הישראלית, שבדרך לשם.
אבל נראה שיש חברה אחת ש"חותרת למגע" יותר מאחרות בתחום הרכב האוטונומי, שיכולה לעקוף בסיבוב, תרתי משמע, את טסלה, מובילת השוק העולמית. לאחרונה יצרנית הרכב הסינית אקספנג (XPEV) חשפה את דגם הסדאן P5, שלטענתה הוא מוביל שוק.
הרכב החדש, שמצויד בטכנולוגיית XPILOT, שכולל 32 סנסורים, בהם 2 לידארים, 12 חיישנים אולטרא-סוניים, 5 רדארים ו-13 מצלמות בעלות רזולוציה גבוהה במיוחד. וזה רק חלק מהטכנולוגיה. החברה הציגה את הרכב בתערוכת הרכבים של שנחאי.
- 3.תומר 18/04/2021 17:35הגב לתגובה זואיך טסלה מוזכרת בתור חברה חדשה ולמה המיקוד כל כך בדיימלר בכלל? אין מישהו שמתקרב כרגע לכמות המידע שיש לטסלה, והיא אחת המתקדמות אם לא המתקדמת ביותר, ותמיד הייתה עם טכנולוגיות האוטונומיה הכי מתקדמות ביחס לרכבים אחרים, אבל משום מה דיימלר שאין להם כמעט כלום הם אלה שמוזכרים פה כל כך וש"פורד וGM השקיעו מיליארדים". לטסלה יש כרגע מעל 5 מיליארד מיילים של מידע למערכת שלהם, וויימו הכי קרובה עם אזור ה40-50 מיליון והבא אחריה עם הרבה פחות מזה.... איך אפשר בכלל להזכיר את טסלה בתור חדשה אני באמת לא מבין.
- 2.טוב שהתעוררת (ל"ת)נומי נומי 18/04/2021 15:45הגב לתגובה זו
- 1.XPENG נסחרת בחסר מטורף ביחס לשור הרכב האוטונומי (ל"ת)איתי 18/04/2021 13:57הגב לתגובה זו
.jpg)
שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות
שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%
שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.
מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.
אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.
ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.
- "רנסנס" תעשייתי - מתכוננים לגל הבא
- המתיחות בין ארה"ב לסין משפיעה על שוק הסחורות והקדמה הטכנולוגית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים
בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
