נהג מונית 08042021
צילום: Viktor Bystrov Unsplash

אובר מפתה ב-250 מיליון דולר את הנהגים: בונוס על כל נסיעה שתבוצע

עם ההקלות בסגרי הקורונה, הביקוש לנסיעות עולה - אבל אין נהגים. החברה מבקשת להחזיר את הנהגים  שהפסיקו לעבוד בקורונה עם האפליקציה שלה ולא בוחלת באמצעים
לימור זילבר | (1)
נושאים בכתבה אובר

עם פרוס ההקלות במגבלות מגפת הקורונה, חברת שיתוף הנסיעות UBER TECHNOLOGIES (סימול: UBER) פתחה בקמפיין לשיכנוע הנהגים האמריקאים לחזור לעבוד עם האפליקציה שלה ולשתף נסיעות: תפתה את הנהגים בבונוסים שמנים שיעלו לחברה סה"כ 250 מיליון דולר.

החברה הודיעה כי תחלק בונוסים במטרה למשוך כמה שיותר נהגים, זאת כיוון שהיא צופה זינוק במספר הנסיעות המבוקשות בזמן הקרוב, עקב שיחרור המשק. אובר הודיעה לאחרונה כי היא צופה צורך "להכניס את היד לכיס" במטרה להחזיר את הנהגים לעבוד עם השירות של האפליקציה ברגע שמגבלות סגרי הקורונה הנוקשים ישתחררו. הנהגים הפעילים באפליקציה כעת מדווחים כי כבר עתה הם מקבלים בונוסים על כל נסיעה המתבצעת בשיתוף האפליקציה. מניית אובר שעולה כעת ב-1.1%, צנחה אתמול (ד') ב2% למחיר של 56.89 דולר.

בשנת 2020, נהגים רבים הפסיקו לנהוג במסגרת האפליקציה ולשתף נסיעות ונימקו זאת בכך ש"אין מספיק נסיעות והם אינם יכולים להסתמך על האפליקציה שתהיה רווחית עבורם ועבור הזמן שהם משקיעים בנסיעות של האפליקציה" זאת לפי פוסט שפורסם באתר החברה. "נכון לעכשיו, עם ההקלות על ההתנהלות מול המגפה, יש לנו יותר דרישה לנסיעות מאשר נהגים זמינים שיכולים לבצע את הנסיעות- וזו סיבה מצוינת לבוא ולהיות נהג אצלנו". אובר מדגישה שהבונוסים המוצעים הם הצעה התקפה לזמן מוגבל ושהיא מצפה שרווחי הנהגים יחזרו למכסות שהיו טרם פרוץ מגפת הקורונה, ברגע שיתווספו נהגים נוספים לאפליקציית שיתוף הנסיעות. אולם, נהגים שחזרו לעבוד עם החברה טוענים כי הבונוסים אמנם מגיעים-  אך לנהגים ברור שמדובר בנטו תמריץ כדי לגייס הרבה נהגים בזמן קצר ולא שיראו הטבות בתנאים שלהם מול החברה. נציגת קהילת נהגי אובר בלוס אנג'לס, ניקול מור, מספרת כי בין קהילות נהגי אובר "כבר רווחת הדעה שהבונוסים האלה הם בעצם חתול בשק-  אובר רוצה שנהגים יחזרו לעבוד והבונוס ייגמר מהר והתנאים  ישארו כפי שהיו"

 קבוצת נהגי אובר אחרת המזדהה בשם Gig Workers Rising, אומרת כי "אם לאובר באמת היה אכפת לגבי יצירת חזרה בטוחה מהקורונה לנהגים, היא היתה מספקת תשלום הולם פר נסיעה, משכורות גבוהות יותר, נותנת תנאים סוציאליים כמו חופשת מחלה וביטוח בריאות וכן הגנה לנהגים שנפגעו בעת שאכפו את מדיניות חבישת המסכנה שהינה עדיין חובה אזרחית".

 

אנליסטים מחברת שוק הון KeyBanc כתבו השבוע כי "שמנו לב לראייה נקודתית המוכיחה כי אספקת הנהגים (של אובר) נשארה נמוכה באזורי תיירות מבוקשים". אד יורמה, מנהל בחברה אמר כי "גם אובר וגם ליפט התנהלו באגרסיביות בניסיון להחזיר את הנהגים לעבוד עימן" דרך תמריצים כמו בונוסים ברגע שהם מגיעים לכמות נסיעות מסוימות או לרמת הכנסה מסוימת. בנוסף, ציין כי הוא צופה שהחוסר הזמני בנהגים בשתי אפליקציות שיתוף הנסיעות הוא זמני: "המפתח כאן הוא ביקוש וביקוש הוא חזק. יותר קל לתקן בעיות מלאי מאשר בעיות בביקוש".

בתחילת חודש מרץ אמר דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר במסגרת כנס טכנולוגיה, מדיה וטלקום כי "עסקי החברה שלנו כמעט והתאוששו לחלוטין". בנוסף, ציין כי החברה תעביר את התמריצים שהיא מחלקת מדגש על נסיעות לדגש על הנהגים, כדי לוודא שכמות הנהגים מספקת לקראת צפי לזינוק בביקוש במספר הנסיעות.

 

לפי אדיסון טרנדס, גם אובר וגם מתחרתה ליפט הרוויחו בחזרה 52% מעסקיהם אשר הפסידו "במהלך הנפילה הגדולה באביב 2020" בפרוץ מגפת הקורונה והחלת הסגרים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חמשיר 09/04/2021 19:06
    הגב לתגובה זו
    הזול על חשבון המעמד הנמוך - אם פעם נהגי המוניות הרוויחו בכבוד עכשיו הם עבדים. שוק חופשי שפוגע בעיקר במעמד הנמוך שמייצר עוד ועוד עבדים. כלכלה חופשית עלכ.... איכס להקיא.
וול סטריט,  Photo by Keenanוול סטריט, Photo by Keenan

וול-סטריט בדרך לסיים את 2025 בשיא - מה האנליסטים צופים?

המדדים המובילים נסחרים ברמות שיא לקראת סיום השנה, ה-S&P 500 מתקרב ל-7,000 נקודות, והמשקיעים בוחנים את המשך מדיניות הריבית של הפד לצד מעבר הדרגתי מהובלת מניות הטכנולוגיה לסקטורים אחרים

שוק המניות האמריקאי מתקרב לסיום 2025 כשהוא בשיאים היסטוריים, והציפייה בקרב המשקיעים היא לנעילה חיובית של השנה. המדדים המובילים נסחרים סמוך לרמות שיא, לאחר שהתאוששו מתנודתיות מוקדמת יותר בדצמבר, שנבעה בעיקר מחולשה במניות הטכנולוגיה על רקע חששות מהיקף ההשקעות בבינה מלאכותית. 


מדד S&P 500 רשם שיא חדש לפני חג המולד, והוא נמצא במרחק של כ־1% בלבד מרמת 7,000 נקודות, רף סמלי שמעולם לא נפרץ. אם המגמה הנוכחית תימשך, זה יהיה החודש השמיני ברציפות של עליות במדד, רצף העליות החודשי הארוך ביותר מאז השנים 2017–2018. גם מדד נאסד"ק, המוטה לטכנולוגיה, מסכם שנה חזקה עם עלייה דו־ספרתית.


מדיניות הפד במוקד

על רקע סיום השנה, תשומת הלב של השווקים מופנית בעיקר למדיניות הפדרל ריזרב. הבנק המרכזי הוריד את הריבית המצטברת ב־75 נקודות בסיס בשלושת ישיבותיו האחרונות, לרמה של 3.50%–3.75%, אך ההחלטה האחרונה התקבלה ברוב דחוק, והתחזיות של חברי הוועדה לגבי המשך השנה הקרובה אינן אחידות. פרסום פרוטוקול הישיבה הקרובה עשוי לשפוך אור על חילוקי הדעות בתוך הבנק.


נושא נוסף שמרחף מעל השווקים הוא זהות יו"ר הפד הבא. כהונתו של ג'רום פאוול מסתיימת במאי, והמשקיעים ממתינים להודעת הנשיא דונלד טראמפ על מועמדותו להחלפה. כל רמז להחלטה צפוי להשפיע על המסחר בטווח הקצר, במיוחד בתקופה של נזילות נמוכה.


למרות העליות במדדים, הרכב העליות בשוק השתנה בחודשים האחרונים. מניות הטכנולוגיה, שהיו המנוע המרכזי של העליות בשנים האחרונות, רשמו ביצועי חסר מאז נובמבר, בעוד שסקטורים אחרים תפסו את מקומן כמובילי השוק. מניות פיננסים, תחבורה, בריאות וחברות קטנות הציגו תשואות עודפות, תופעה שבוול-סטריט מגדירים כרוטציה של משקיעים לעבר תחומים שבהם רמות התמחור נמוכות יחסית והחשיפה לסיכונים בענף הטכנולוגיה מוגבלת יותר.


טראמפ ומאסק (X)טראמפ ומאסק (X)

מי אנשי השנה שלי בוול סטריט?

כרגיל עם סיומה של השנה האזרחית, מגיע מבול הערכות לגבי "איש השנה" בוול סטריט, מי השפיע הכי הרבה על התנהגות השוק וכיכב הכי הרבה בכותרות. ברשימה שלי זו השלישייה המנצחת: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אילון מאסק וג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד אנבידיה שהוביל את מהפכת ה-AI


שלמה גרינברג |

"אנחנו אוהבים לחשוב שהבאנו חדשנות לעסקי החדשות, אבל יש דברים שאי אפשר להמציא מחדש וסקירת סוף השנה היא אחד מהם," כתבה ליז הופמן, עורכת Semafore ולשעבר עיתונאית בכירה בניו יורק טיימס. ברוח צנועה זו, הופמן מונה את תשעת הסיפורים העסקיים הגדולים לשנת 2025, ביניהם היווצרות בועת ה-AI, הקפיטליזם המדיני של הנשיא טראמפ, התפתחות כלכלת הקזינו ועוד. אזקק מכאן את הסיפורים הגדולים שלהם יש אימפאקט משמעותי על השוק גם השנה וגם לשנים הבאות.

ראשית כל, נראה כי למרות אופן הדיבור שלו, המדיניות של טראמפ בכול התחומים מצליחה, כאשר לדעתי הטענה הזו תאומת יותר במהלך שנת  2026 שעומדת בפתח וגם במזרח התיכון. טראמפ הוא ללא ספק האדם המשפיע ביותר על העולם הכלכלי שוול סטריט בתוכו.

הופמן מדייקת כשהיא כותבת כי "המכסים של הנשיא דונלד טראמפ היו או תיקון הכרחי לשנים של מדיניות סחר קלוקלת או מס מיותר ומעוות שוק על האמריקאים. מה שהם לא היו, להפתעתם של כלכלנים ומשקיעים רבים שציפו לכך, זה אסון כלכלי. עסקים הסתגלו, המחירים עלו מעט, ומנהלים, שקראו נכון את הקהל, מיהרו לעצב מחדש את סדרי העדיפויות שלהם כביטחון לאומי. "יום השחרור" (השם שהעניק טראמפ ליום הטלת המכסים) היה מטח הפתיחה של שכתוב גורף של המדיניות הכלכלית של ארה"ב, שראה את הממשלה מפנה משאבי מדינה הן לתעשיות לאומיות חיוניות והן למופעי צד שהעשירו את המעגל הפנימי של הנשיא. גם הרפובליקנים וגם הדמוקרטים עוסקים כעת בבחירת מנצחים ומפסידים ודוחפים את ארה"ב לעבר מודל ממשלתי שמדינות אחרות, בעיקר באסיה ובמזרח התיכון, מתרחקות ממנו".

 

ג'נסן הואנג אינבידה (רשתות)
ג'נסן הואנג מנכ"ל אנבידיה - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


עם אילון מאסק וג'נסן הואנג הסיפור הוא שונה וסנסציוני, מאחר והשניים הללו משנים את העולם באמצעות מהפכת הטכנולוגיה. הואנג, יליד טייוואן שהיגר לארה"ב, סיים את לימודיו באוניברסיטת סטאנפורד והקים את אנבידיה ב-1993 אותה הוא מוביל מאז. הוא הצליח למזג את הבינה המלאכותית לתעשייה, הרבה קודם לתחזיות ושינה לחלוטין את כלכלת העולם. אין שום ספק שהתואר "הארכיטקט של ה-AI" שניתן לו ע"י מגזין Time מוצדק וכך גם הערך המטורף שהשוק מעניק לחברה שלו. כל זה ללא קשר להחלטה שלו להקים מרכז פיתוח בישראל, החלטה שמלמדת אותנו גם לקח, לפיו אם נפסיק להתעסק או לבכות על מר גורלנו ובמקום זאת נמשיך בדרך שהתוו מנהיגי הציונות, מבלי לחשוד בכל אחד שהוא נגדנו, אז המילים "אור לגויים" לא יהוו סיסמה בלבד, אלא הן יהיו למציאות.