אובר מפתה ב-250 מיליון דולר את הנהגים: בונוס על כל נסיעה שתבוצע
עם פרוס ההקלות במגבלות מגפת הקורונה, חברת שיתוף הנסיעות UBER TECHNOLOGIES (סימול: UBER) פתחה בקמפיין לשיכנוע הנהגים האמריקאים לחזור לעבוד עם האפליקציה שלה ולשתף נסיעות: תפתה את הנהגים בבונוסים שמנים שיעלו לחברה סה"כ 250 מיליון דולר.
החברה הודיעה כי תחלק בונוסים במטרה למשוך כמה שיותר נהגים, זאת כיוון שהיא צופה זינוק במספר הנסיעות המבוקשות בזמן הקרוב, עקב שיחרור המשק. אובר הודיעה לאחרונה כי היא צופה צורך "להכניס את היד לכיס" במטרה להחזיר את הנהגים לעבוד עם השירות של האפליקציה ברגע שמגבלות סגרי הקורונה הנוקשים ישתחררו. הנהגים הפעילים באפליקציה כעת מדווחים כי כבר עתה הם מקבלים בונוסים על כל נסיעה המתבצעת בשיתוף האפליקציה. מניית אובר שעולה כעת ב-1.1%, צנחה אתמול (ד') ב2% למחיר של 56.89 דולר.
בשנת 2020, נהגים רבים הפסיקו לנהוג במסגרת האפליקציה ולשתף נסיעות ונימקו זאת בכך ש"אין מספיק נסיעות והם אינם יכולים להסתמך על האפליקציה שתהיה רווחית עבורם ועבור הזמן שהם משקיעים בנסיעות של האפליקציה" זאת לפי פוסט שפורסם באתר החברה. "נכון לעכשיו, עם ההקלות על ההתנהלות מול המגפה, יש לנו יותר דרישה לנסיעות מאשר נהגים זמינים שיכולים לבצע את הנסיעות- וזו סיבה מצוינת לבוא ולהיות נהג אצלנו". אובר מדגישה שהבונוסים המוצעים הם הצעה התקפה לזמן מוגבל ושהיא מצפה שרווחי הנהגים יחזרו למכסות שהיו טרם פרוץ מגפת הקורונה, ברגע שיתווספו נהגים נוספים לאפליקציית שיתוף הנסיעות. אולם, נהגים שחזרו לעבוד עם החברה טוענים כי הבונוסים אמנם מגיעים- אך לנהגים ברור שמדובר בנטו תמריץ כדי לגייס הרבה נהגים בזמן קצר ולא שיראו הטבות בתנאים שלהם מול החברה. נציגת קהילת נהגי אובר בלוס אנג'לס, ניקול מור, מספרת כי בין קהילות נהגי אובר "כבר רווחת הדעה שהבונוסים האלה הם בעצם חתול בשק- אובר רוצה שנהגים יחזרו לעבוד והבונוס ייגמר מהר והתנאים ישארו כפי שהיו"
קבוצת נהגי אובר אחרת המזדהה בשם Gig Workers Rising, אומרת כי "אם לאובר באמת היה אכפת לגבי יצירת חזרה בטוחה מהקורונה לנהגים, היא היתה מספקת תשלום הולם פר נסיעה, משכורות גבוהות יותר, נותנת תנאים סוציאליים כמו חופשת מחלה וביטוח בריאות וכן הגנה לנהגים שנפגעו בעת שאכפו את מדיניות חבישת המסכנה שהינה עדיין חובה אזרחית".
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- אובר נכנסת לעולם משלוחי הרחפנים בשיתוף חברה ישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנליסטים מחברת שוק הון KeyBanc כתבו השבוע כי "שמנו לב לראייה נקודתית המוכיחה כי אספקת הנהגים (של אובר) נשארה נמוכה באזורי תיירות מבוקשים". אד יורמה, מנהל בחברה אמר כי "גם אובר וגם ליפט התנהלו באגרסיביות בניסיון להחזיר את הנהגים לעבוד עימן" דרך תמריצים כמו בונוסים ברגע שהם מגיעים לכמות נסיעות מסוימות או לרמת הכנסה מסוימת. בנוסף, ציין כי הוא צופה שהחוסר הזמני בנהגים בשתי אפליקציות שיתוף הנסיעות הוא זמני: "המפתח כאן הוא ביקוש וביקוש הוא חזק. יותר קל לתקן בעיות מלאי מאשר בעיות בביקוש".
בתחילת חודש מרץ אמר דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר במסגרת כנס טכנולוגיה, מדיה וטלקום כי "עסקי החברה שלנו כמעט והתאוששו לחלוטין". בנוסף, ציין כי החברה תעביר את התמריצים שהיא מחלקת מדגש על נסיעות לדגש על הנהגים, כדי לוודא שכמות הנהגים מספקת לקראת צפי לזינוק בביקוש במספר הנסיעות.
לפי אדיסון טרנדס, גם אובר וגם מתחרתה ליפט הרוויחו בחזרה 52% מעסקיהם אשר הפסידו "במהלך הנפילה הגדולה באביב 2020" בפרוץ מגפת הקורונה והחלת הסגרים.
- 1.חמשיר 09/04/2021 19:06הגב לתגובה זוהזול על חשבון המעמד הנמוך - אם פעם נהגי המוניות הרוויחו בכבוד עכשיו הם עבדים. שוק חופשי שפוגע בעיקר במעמד הנמוך שמייצר עוד ועוד עבדים. כלכלה חופשית עלכ.... איכס להקיא.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
