השורטיסטים מול אמדוקס: ״נגד ההיגיון הכלכלי, המספרים פשוט לא מסתדרים״
חברת אמדוקס הישראלית (סימול:DOX), נופלת בכ-7% על רקע דו״ח שורטיסטים חריף, בו מואשמת החברה ב-״הונאה כספית עצומה״. גוף המחקר Jehoshaphat טוען כי הוא השווה ״עדויות ודיווחים של חברות בנות מכל רחבי העולם״ יחד עם דוחותיה הציבוריים של אמדוקס, ומצא כי ״שולי הרווח מופרזים להפליא, מאזן שנמצא רחוק ממצודת המזומנים שאמדוקס מציירת, ודלת מסתובבת של רואי חשבון מבקרים שמתפטרים מתפקידם במספר מדינות״ ציינו בדו״ח. השורטיסטים מסכמים את אמירותיהם בטענה כי מניית DOX ״לא ניתנת להשקעה״.
עדכון 21:30: בסוף הכתבה מצורפת תגובות אמדוקס.
Jehoshaphat טוענים כי שיעורי רווח של כ-40% ועד 50% מוגזמים, והתאימו לפעילות העסקית של אמדוקס לפני מספר שנים. עם זאת, החל משנת 2016 הרווחיות החלה במגמת ירידה חדה ״אך אמדוקס המשיכה לדווח בדוחות המאוחדים, על שולי רווח יציבים ובריאים״. חברת המחקר מציינת כי בדוחותיה הכספיים של אמדוקס יש ״דגלים אדומים ברורים של משחקים חשבונאיים, וכי משקיעים רציניים כבר התחילו לשים אל כך לב״. Jehoshaphat אומרים כי החברה עושה מניפולציות חשבונאיות בסעיפים המבוססים על הערכת החברה כמו חובות מסופקים, הפרשות שונות ועוד- עם זאת, אלו רק סימני אזהרה שאיששו את העובדות ולא הבעיה המרכזית.
Jehoshaphat מעריכים כי לחברה שיעורי EBITDA חד ספרתיים, כפי שמצופה ממודל מיקור החוץ של אמדוקס, ותשלומי המס הנמוכים שאמדוקס משלמת מוכיחים טענה זו- ״נגד ההיגיון הכלכלי, המספרים פשוט לא מסתדרים״. בתחילת חודש מרץ, יצאה אמדוקס בהודעה כי הם שוקלים להעביר לישראל את תושבות הקניין הרוחני (IP), וזאת בכדי ״לחסוך מיליארדי דולרים בהטבות מס״.
מתוך הדו״ח של Jehoshaphat Reasearch
על פי Jehoshaphat, הבעיה היא לא רק בשיעורי הרווח, אלא גם בניפוח הכנסות. מה שמעלה את החשש עוד יותר, כמו גם את אמינות הדו״ח, זה העובדה שהביג פור (ארבעת חברות ביקורת ראיית חשבון הגדולות בעולם) התפטרו והתחלפו מביקורת חברות הבנות בזאת אחר זאת, והשאירו את אמדוקס עם ״חברות רואי חשבון שערוריות או זעירות״. אחת מחברות הביקורת הללו נודעה לשמצה כאשר עזרה לנשיא לשעבר דולנד טראמפ לנפח את שווי נכסיו.
- עליבאבא מצליחה להכות את הצפי לראשונה מזה שלושה רבעונים
- כל מה שצריך לדעת לפני שמקימים חנות אינטרנטית לעסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד טענה שעולה מדו״ח השורטיסטים היא שאמדוקס הציגה קופת מזומנים עשירה, בעוד שכשליש מהמזומנים לא זמינים לשימוש (כ-500 מיליון דולר על פי הערכה). Jehoshaphat טוענים כי החברה הסתירה זאת במגוון דרכים, במיוחד מפני בעלי האג״ח ״שהוטעו על ידי אשליה שהחברה בטוחה... התרחיש האחרון מזכיר את פרשת WireCard״. בגוף המחקר טוענים כי אמדוקס לוותה סכומי כסף גדולים במהלך השנים, אותם הסתירה מהמשקיעים ע״י ״חלונות ראווה חשבונאיים״- לנוכח הטענות לעיל, ב-Jehoshaphat טוענים כי לצד זיוף שולי הרווח, המאזן של אמדוקס שקרי ולא יציב. השורטיסטים מפרסים ראיונות וציטוטים מעובדים לשעבר בחברה, וממתחרים עסקיים, התומכים בטענותיהם: ״היינו שולחים את התוצאות הרבעוניות שלנו לישראל, ואיכשהו הכל יוצא חיובי- זאת הייתה הפתעה גדולה״ אומר בכיר לשעבר במאדוקס.
תגובת אמדוקס: ״אמדוקס הציגה הכנסות שיא של יותר מ-4.2 מיליארד דולר לשנת הכספים המלאה של 2020, עם שעורי רווחיות תפעולית יציבים (non-GAAP). התחזית הפיננסית שלנו נותרה חיובית ואנחנו נתקשר ישירות עם המשקיעים והלקוחות שלנו בנוגע לדו"ח השורט שפורסם. נציין כי הדו"ח כולל טענות מטעות, לא מדויקות וחסרות בסיס, אשר כל מטרתן היא להשפיע על מחיר המניה, על מנת לשרת את האינטרסים של כותבי הדו"ח.״
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 10.פייק 04/04/2021 11:00הגב לתגובה זופייק
- 9.משקיע 01/04/2021 13:09הגב לתגובה זומה נטפלו לאמדוקס? אם כבר לשרטט משהו אז זה את חברות הפנלים הסולאריים
- 8.העובדים מהבית כבר שנה , חוסכים חשמל , ארוחות , ניק 01/04/2021 12:53הגב לתגובה זוהעובדים מהבית כבר שנה , חוסכים חשמל , ארוחות , ניקיון , מזגנים , מעליות , ימי פרויקט , אירועים .לכן לא פלא שהרווחיות עולה
- 7.שולתתתת1 01/04/2021 10:13הגב לתגובה זוזו תהיה נקמה יפה במידה והפצת המידע הייתה באמת לא נכונה ורק כדי לעשות רווחמעניין מה יהיה...
- 6.רונן 01/04/2021 08:55הגב לתגובה זוכעובד לשעבר , אמדוקס מומחים לעשות טריקים חשבונאים גם מול עובדים שעזבו את החברה . אינה עומדת כלל בחוקי יחסי עובד מעביד בישראל .
- 5.איך בדיוק קיבל מנכל אמדוקס תואר ראשון? (ל"ת)שמואל ב' 31/03/2021 22:49הגב לתגובה זו
- 4.שרי 31/03/2021 21:39הגב לתגובה זושקר הריבית והנגידים
- 3.ש.ש 31/03/2021 21:05הגב לתגובה זואמדוקס נחשבת לחברה רצינית .אם היו רמאויות חשבונאיות רו"ח יכנסו למאסר.גם מנהלי אמדוקס.
- 2.ראובן 31/03/2021 21:00הגב לתגובה זוגבבי-שטויות.אמדוקס חברה ותיקה וסולידית.לא אתפלא אם יתבעו את המשמיצים.
- 1.אין גוף מחקר כזה "Jehoshaphat"... אחלה בדיקת מקורות! (ל"ת)ירון 31/03/2021 20:57הגב לתגובה זו
- יש 01/04/2021 07:48הגב לתגובה זויש כתבות בכל העולם על אמדוקס עכשיו לא רק בארץ
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
