עליבאבא קניות אונליין שופינג
צילום: Istock

מי מוכר מניות של חברות סיניות ולמה?

גופים גדולים מכרו מניות סיניות ב-10 מיליארד דולר בגלל החשש מצד אחד מהממשל הסיני שבעצם שולט בחברות ומצד שני החשש שרשות ניירות ערך האמריקנית תדרוש למחוק מהמסחר חברות סיניות
נושאים בכתבה אג'נדה באידו

כמה משקיעים גדולים שלא נחשפו עדיין מכרו דרך בנק ההשקעות גולדמן זאקס, בעיקר מניות של חברות סיניות גדולות - בעיקר באידו וטסנט. מדובר על מכירות כוללות בהיקף של 10 מיליארד דולר - כך מדווחת התקשורת בארה"ב. עם זאת, המכירות האלו אומנם פגעו במניות הסיניות, אבל לא במדדים המובילים בארה"ב שהמשיכו לעלות. 

המכירות האלו מגיעות אחרי הפנמה שהחברות הסיניות נמצאות בין הפטיש לסדן. החברות הסיניות הגדולות - עליבאבא (BABA), טנסנט (TCEHY), ג'יי.די. קום (JD), באידו (BIDU) ופינדואדו (PDD) מדווחות על צמיחה ממשוכת בשנים האחרונות במקביל לגידול מרשים ברווחים, אבל השאלה אם זה יימשך והשאלה אם זה יימשך תמורת איבוד העצמאות שלהם. החברות הסיניות לא יכולות להתמודד עם הרגולטור הסיני שמכביד עליהם ומצר את צעדיהן כדי למנוע מהן עצמאות. חברות סיניות גדולות זה אולי טוב לממשל הסיני, אבל התנגדות מבית היא ממש לא באג'נדה. הממשל כבר הוכיח שהוא יודע לחסל התנגדות, להעלים מנהיגים ומנהלים, וג' מא הבעלים של עליבאבא ואנט חווה את כוח המשטר באופן ישיר. זה מפחיד את המשקיעים, זה בעצם אומר שבעל הבית האמיתי בחברות האלו הוא השלטון הסיני ולא המנהלים.

 

זאת מכה גדולה לחברות הסיניות וזה לא הכל. בשבוע שעבר, רשות ניירות ערך האמריקנית, ה-SEC הודיעה כי תחיל את החוק שקובע שחברות שלא יעמדו בדרישות הדיווח החשבונאיות ימחקו מהמסחר. בסין השלטונות אוסרים על הוצאת הדיווחים הפיננסיים מחוץ למדינה. זה הרבה יותר מורכב מאיך שזה נשמע. מדובר כאן בסוג של מלחמה בין גישות, כאשר הממשל האמריקאי דרך ה-SEC מסמן לחברות הסיניות ש"מגמרו המשחקים", ויש לדווח דיווחי אמת ולהיות שקופים לא רק בהצגת הנתונים אלא גם בשטח - בסין עצמה, במשרדים, בחשבונות הבנק, כלומר - חשופים לביקורת ופיקוח שלא היו, עד כה, במימדים המקבילים לעולם המערבי. זה לא משהו פשוט בשביל חלק מהחברות הסיניות בעיקר כי זה התמודדות מול השלטון הסיני שלא בהכרח רוצה בשקיפות.

הסיבות האלו גרמו לירידה חדה במניות הסיניות בימים האחרונים, ומסתבר שבמקביל יש גופים גדולים שהחליטו למכור מניות בהיקף משמעותי. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    צביה רוטמן 29/03/2021 13:19
    הגב לתגובה זו
    סין חכמה מאד.כן יש נוגוד מובנה לכאורה בין שלטון יחיד מפלגתי של המ. הקומוניסטית לבין הקפטליזם הדורסני של סין. היא לא תפגע בחברות הענק המצליחות שלה, להיפל, הן ישגשגו כדי להביאה ליעד הראשונה בעולם. היא כן לרסן את כוחן הגובר העלול להפול לכוח פוליטי חזק. היא נתנה אזהרה חריפה דרך עלי באבא!! לכעת זה מספיק.
  • 5.
    נראה שבעיות הרגולטור הסיני כבר מגולמות במחיר (ל"ת)
    פז 29/03/2021 12:21
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מכרו בשורט לקחת רווחים במחיר נמוך (ל"ת)
    דנידין 29/03/2021 02:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טוב מאוד. הגיע הזמן לשחרר את הרוע הסיני (ל"ת)
    אורן 28/03/2021 23:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פז 28/03/2021 21:00
    הגב לתגובה זו
    בחלק מהם התנהל מסחר קיצוני של עשרות אחוזים.ולמעשה מישהו קנה הכל ובעליות
  • 1.
    דני ריף 28/03/2021 19:18
    הגב לתגובה זו
    מניות סיניות לצממצם חשיפה ..עם בכלל לשקול ..לחזיק...נאסדק מאה מראה חסינות ימשיך לעלות השבוע יגיע לפריצה חזקה ושינוי מגמה לעליות .טכלוגיה הקטר צמיחה ....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.