חשש שבוטים מעורבים בעליות בגיימסטופ; זהות המפעיל חשובה מהשפעתם
בעוד שברשות ניירות ערך האמריקאית חוקרים האם הזינוק במניות דוגמת גיימסטופ, נוקיה, אמריקן איירליינס, בלקברי ועוד נעשה תוך הטעיית משתמשים מכוונת ברשתות החברתיות, לפי דיווח ברויטרס, חברת הסייבר PiiQ Media ממסצ׳וסטס טוענת כי בין אותם משתמשים בשר ודם הופעלו גם בוטים כדי לתמוך בעליות, כשהחשש הוא כי מאחוריהם עומדים גופים כלכליים או גורמים זרים מחוץ לארצות הברית.
כזכור, מניית גיימסטופ טסה החל מלפני חודש לערך, הן בעקבות המלצות עליה בפורום wallstreetbets ברדיט והן כמהלך כלכלי מחושב שמטרתו לנצל את יתרות השורט הגבוהות על המניה כדי לגרום לשורט סקוויז ולהינות מהעליות שהדבר ייצור. יש שיצאו בזמן עם תאוותם בידם בעוד חבריהם נותרו לצפות במניה צוללת. מאז חזרה אגב לעלות, והשבוע עלתה בכ-160%. כך או כך, מנכ״ל רדיט סטיב הופמן, דחה מצדו בעדותו בפני הקונגרס את הטענה שבוטים (חשבונות שמופעלים על ידי קוד) או ״פייקים״ (חשבונות בזהות בדויה / לא מזוהים שמופעלים על ידי אנשים) ״שיחקו תפקיד משמעותי״ בשרשור בפורום אודות מניית גיימסטופ.
רדיט בצד, בחברת הסייבר ניתחו את השיח ברשתות טוויטר, פייסבוק, אינסטגרם ויוטיוב ומצאו לדבריהם כי שם אכן נצפתה תנועה של בוטים בהקשר של גיימסטופ ומניות נוספות דוגמת אלה שהוזכרו, שזכו לכינוי ״מניות מם״, שמרמז על כך שההשקעה בהן אינה קשורה, חלילה, לפעילות של אותן חברות. PiiQ בחנה את דפוסי השימוש בביטוים ״Hold the Line״ (ההנחיה ״להחזיק״ במניה ולא לממש) ובסימול של גיימסטופ, GME, עוד קודם לסוף ינואר, אז החלה להתרסק. ההשוואה הייתה לפוסטים אודות מניות אחרות.
ואלה מסקנות הניתוח: נצפה דפוס יומי דומה מאד, לפיו בפוסטים אודות גיימסטופ עיקר הפעילות נעשתה בתחילתו של יום המסחר, ו״פיק״ נוסף היה בסופו. לפי ארון בר, מנכ״ל חברת הסייבר, מדובר באינדיקציה אפשרית לפעילות בוטים. ״ראינו דפוס ברור של התנהגות מלאכותית בכל ארבעת הרשתות החברתיות שנבדקו. בשונה מכך, תוכן אורגני מתפזר באופן רחב יותר לאורך שעות היממה, וכן הדפוסים בו משתנים מיום ליום - ההתנהגות לא זהה מדי יום במהלך חודש שלם״, אמר.
- מחיקת מקצועות הצווארון הלבן המהירה בתולדות האנושות
- "מגיע לכם החזר מס": רשות המסים חוקרת מי עומד מאחורי שיטת הבוטים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-PiiQ מדברים על עשרות אלפי בוטים שהקפיצו לא רק את גיימסטופ ושאר ״מניות מם״ אלא כזכור גם את מטבע הקריפטו/דאחקה/טרול דוג׳קוין. לפי בר, כמה אלפי בוטים ניתנים לרכישה בעבור סכום זעום יחסית של 200 דולר. בחברה לא ניתחו את השיח ברדיט כפי שצוין, אבל בר מעריך כי היו עדים לתוצאות דומות. מלבד טוויטר שהשיבה כי ״בוטים״ הוא ביטוי כללי מדי שיכול לקטלג באופן שגוי חשבונות מסוימים, ברשתות החברתיות הנבדקות וכן ברדיט לא מסרו תגובה לדיווח של רויטרס על הממצאים של PiiQ.
עכשיו צריך להכניס את כל הדברים הללו לפרופורציה - סביר להניח כי גם אם תורידו עשרות אלפי בוטים, התנהגות המניות שהוזכרו הייתה דומה למה שראינו. בוטים לא יוכלו להחליף את אותו ״Roaring Kitty״ מסרטוני היוטיוב ושאר משפיעני רשת, או משתמשים בשר ודם שכותבים פוסטים מפורטים יותר שזוכים למעורבות גבוהה ברשתות החברתיות - ואלה היוו את עמוד האש שלפני המחנה בכל הסיפור הזה.
- 3.קריפטו 26/02/2021 22:02הגב לתגובה זוניתן עדיין לעלות על רכבת הקריפטו, ובחינם! ישנה חברה שמאפשרת כריית מטבע קריפטו חדש באמצעות הנייד, על ידי הורדת אפליקציה פשוטה וחינמית מגוגל סטור. לאחר הורדת האפליקציה, צריך להיכנס ולהקליק בתוכה פעם ב24 שעות- והמונה רץ. שם האפליקציה- pi-network קוד הזמנה: sarelor בהצלחה!
- 2.HODL ! (ל"ת)Radical Dreamer 26/02/2021 19:55הגב לתגובה זו
- 1.מי שהריץ אותה החתול הולך לשבת בכלא (ל"ת)אלין 26/02/2021 19:51הגב לתגובה זו
- על מה 26/02/2021 21:42הגב לתגובה זורס"ן שמועתי.גםמבארץ אנשים מפיצים שמועות וחבר מספר לחבר..הרצה זה כשגוף ממוסד כמו הפד מדפיס וחוסם את כולם ברבית אפס כדי שירוצו למניות ולא לחיסכון.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
