לביא פרדמן ספוט
צילום: ספוט
ראיון

"אמזון מנסה להתחרות, אבל אנחנו מהירים ממנה. זה הכח של סטארט-אפ"

החיים שאחרי האקזיט: מנהל הפעילות בישראל של ספוט, שנמכרה לענקית נט-אפ בכחצי מיליארד דולר, מספר לביזפורטל על האתגר בשוק הענן הריכוזי, ההישארות כשכיר בחברה אחרי העסקה, הסיכוי להצמיח חברת ענק שתשאר ישראלית, ושער החליפין שלא השפיע כלל על הגיוסים
איתי פת-יה | (1)

 "יש לנו רעיון כזה, שיום אחד נט-אפ תגיד שספוט זו הרכישה הכי מוצלחת שהיא עשתה בהיסטוריה שלה" – במשפט הזה מנסה להסביר לי לביא פרדמן, מנהל הפעילות המקומית של הסטארט אפ הישראלי ספוט (Spot.io), למה אחרי שהחברה רשמה בקיץ אקזיט של כחצי מיליארד דולר, הוא והמייסדים ממשיכים לעבוד בה ולא קופצים הלאה לאתגר הבא. "אני חושב שכל יזם ישראלי שמוכר חברה רוצה בסופו של דבר שהמורשת שלה תמשיך, שהחברה הרוכשת תהפוך לטובה יותר ושהרכישה תיזכר כמוצלחת, וזה מה שעומד לנגד עיננו כרגע", הוא אומר בראיון לביזפורטל.

 

ביוני האחרון, ענקית פתרונות האחסון האמריקאית נט-אפ (NetApp) רכשה ב-450 מיליון דולר את ספוט, שמציעה לחברות שירותי אופטימיזציה באחסון בענן. ספוט למעשה מאתרת "סלוטים" פנויים בשרתי האחסון, כאלה שמוצעים בהנחה שמגיעה במקרים מסוימים ל-90%, ומעבירה אליהם את המידע של הלקוחות שלה.

כמו כן, באמצעות אלגוריתמים ו-Machine Learning המערכת מנטרת את הצרכים של הלקוחות, מבחינת שטח האחסון, קצב העברת והנתונים ועוד ומציעה להם תכניות אחסון מתאימות אצל חברות הענן. כך, היא גם יודעת לומר ללקוחות מתי הן משלמות על תכנית אחסון יקרה מדי עבור השימושים שלהם.

 

"האמת היא שלא הרבה השתנה מאז שקנו אותנו", מודה פרדמן, "נט-אפ קנו אותנו כמנוע צמיחה בתחום הענן. דבר לא השתנה במבנה הארגוני וכך גם בדרך שבה אנחנו עובדים כמעט ונותרה זהה. הרעיון מבחינתנו הוא להשתמש במשאבים של נט-אפ ובלקוחות שלה כדי להגדיל את מספר הלקוחות של ספוט".

 

את הראיון איתו אנחנו מקיימים בתקופה שבה יצואנים ישראלים, בהם חברות ההייטק קוראים לממשלה לפתור את משבר שער החליפין בין הדולר לשקל, שהופך בין השאר את המפתחים והמהנדסים הישראלים ליקרים יותר מאחרים בחו"ל. זאת משום שהמשכורת שלהם משולמת בשקלים, וכדי לשמר את רמת השכר יש צורך ביותר דולרים מבעבר, עקב היחלשות הדולר והתחזקות השקל.

מול הדברים הללו ישנם המספרים שמצביעים על עלייה של 9% בייצוא השירותים לעומת 2019 ועלייה של 11% בייצוא שירותי ההייטק, שחלקם בכלל ייצוא השירותים עלה. בהתאחדות התעשיינים מסבירים מצדם כי קיים דיליי בין השינוי בשער המטבע להשפעה בפועל על הייצוא.

 

ואולם, לפי פרדמן בספוט לא הושפעו מהמשבר הזה, שהתמתן רק מעט על רקע תכנית רכישת הדולרים של בנק ישראל. "אין ספק שהירידה של שער הדולר משפיעה על כל סטארט אפ ישראלי, שמגייס בדולרים, רושם הכנסות מלקוחות בעולם בדולרים, אבל משלם משכורות בשקלים", הוא אומר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"יחד עם זאת - בשנה האחרונה לא הפסקנו לגייס, למרות שער החליפין וגם למרות הקורונה. הצטרפו לחברה 80 עובדים, 50 מהם בישראל. את המכירות והמרקטינג אנחנו עושים מישראל ואנחנו מאמינים ש אנחנו שההון האנושי כאן מאד חשוב לחברה. כן מחפשים להתייעל, אבל זה לא יבוא על חשבון כח האדם הישראלי, אלא במקום פתיחת מרכזים במקומות נוספים בעולם".

 

לא רק שהקורונה לא השפיעה על גיוס כח האדם בספוט, היא גם סידרה לחברה הזדמנות פז להגדיל את מצבת הלקוחות, וכמו שמספר פרדמן בספוט לקחו אותה בשתי ידיים. הסגרים שהוטלו בעולם שלחו חברות רבות להעביר את העובדים לעבוד מהבית, ואת הדאטה לעבוד מהענן.

 

"פברואר ומרץ היו חודשים של חוסר וודאות עבורנו", מספר פרדמן, "אבל אז ראינו את הטרנד הזה מרקיע שחקים. יש לקוחות שקודם מעבירים את המידע לענן ורק בדיעבד מבינים שיש להן צורך באופטימיזציה והורדת העלויות, ורק אז פונים אלינו. אחרים בכלל לא מכירים אותנו, וזה אחד האתגרים הגדולים שלנו – לחשוף את כלל משתמשי הענן לשירות שלנו. זה שוק שמגלגל עשרות מיליארדי דולרים בשנה, וכדי לסבר את האוזן אציין שאמזון לבדה טוענת של-AWS שלה יש 2 מיליון לקוחות. לספוט יש 1,500 לקוחות, כך שפוטנציאל הגדילה ענק, והכל תלוי במודעות למותג שלנו".

 

בשלב הזה אבל עדיין המודעות לאופטימיזציה בענן נמוכה, לא? כלומר רוב החברות בכלל לא מחפשות את המערכת שאתם מציעים כשהן עוברות לענן.

 "בשלבים הראשונים לא, אבל מהר מאד, בטווח של כמה חודשים, הן מבינות שהציפייה שלהן מהעלויות לא תואמת את המציאות הן מחפשות פתרונות. חלקן מנסות להסתדר לבדן, אבל גם הן בהמשך מבינות שזה סיפור יותר ויותר קשה ככל שאתה מעביר יותר מערכות ומשתמשים".

 

אז אתם מנסים לגייס לקוחות נוספים, אבל מבחינת הטכנולוגיה מה הבשורה הבאה שתביאו?

"אסביר קודם את ההבדל בין מה שספוט עושה למה שנט-אפ עושה: כשלקוח מריץ מידע בענן הוא צריך שכבה של שרתים שעושה את העיבוד, ושכבה של אחסון ששומרת את המידע. אנחנו עשינו אופטימיזציה לשכבה של השרתים, ונט-אפ עושה אופטימיזציה לשכבת האחסון.

"עכשיו אנחנו רוצים לשלב בין שני העולמות ולהיות הספק הראשון שיושב מעל ספקיות הענן כמו אמזון, גוגל ומיקרוסופוט ועושה אופטימיזציה לשתי השכבות. הכוונה היא גם להתאים את גודל האחסון שחברה רכשה לצרכים שלה, וגם את הביצועים. כל אחד יכול לומר 'אני רוצה את הביצועים הכי טובים בעולם', אבל זה לאו דווקא דרוש לצרכים של הלקוחות שלו".

 

שוק הענן ריכוזי מאד, דיברנו על אמזון, מייקורוסופט וגוגל. אם צריך להשוות בין שירותים של שלוש חברות פחות או יותר, למה צריך לשלם בשביל זה לחברה חיצונית?

"הערך שאנחנו נותנים ללקוחות הוא לא רק בלמצוא את השטח או השרת המתאים בין ספקית אחת לשניה, אלא גם אם לקוח משתמש רק בספקית אחת, כמות התכניות שהוא מציע היא עצומה. לכל ספק אלפי סוגי שרתים באלפי גדלים עם מחירים שונים. רק בשרתים אפשר לשלם בשלושה מודלים: און-דימנד – אתה משלם לפי כמה שאתה צורך, השני הוא בהתחייבות מראש שמקנה הנחה, והשלישי, שהוא הפורטה שלנו, הוא 'אקסס קפסיטי', שטח עודף שנמכר בזול לתקופה קצרה".

 

אמזון אבל לא פראיירית, אם המערכת שלה כזאת מסובכת למה שלא תפתח בעצמה שירותי אופטימיזציה לתכניות הענן שלה?

"שאלה טובה. הם מנסים לעשות את זה אבל היתרון שלנו הוא שאנחנו זזים יותר מהר ומשיקים פיצ'רים חדשים לפניהם, וזה אולי כח שיש לנו כסטארט-אפ ואנחנו מנסים לשמר את זה. בנוסף, אנחנו מציעים את השירות למשתמשי כלל ספקי הענן, והם לא רוצים להיות תלויים באחד מהם בלבד, אלא מחפשים השוואה בין כולן. אף ספק ענן לא יעשה את זה, כי הוא מסתכל על עצמו בלבד".

 

"החברות הגדולות קורצות ליזמים בישראל"

את ספוט ייסדו ב-2015 עמירם שחר, אהרון טויזר ולירן פולק, כגלגול של פרויקט הגמר שלהם בלימודי התואר הראשון למדעי המחשב, בו לקח חלק גם פרדמן, שעבד אז ב-IBM והצטרף לחברה לאחר ההקמה כסמנכ"ל אסטרטגיה. הרוכשת נט-אפ מתמחה כאמור בניהול מאגרי נתונים בענן ומדורגת ב-Fourtune 500 ומתמחה בניהול מאגרי נתונים בענן.  מאז הרכישה, בששת החודשים האחרונים של 2020 רשמה נט-אפ הכנסות של כ-216 מליון דולר, גידול של 200% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בפעילות בתחום הפלאש חוותה החברה עלייה של כ-15%.

כיום ספוט מעסיקה כ-200 עובדים ומפעילה משרדים בתל אביב, לונדון, ניו יורק, וושינגטון, וסן פרנסיסקו, ובין לקוחותיה של נמנות סוני, יוניליבר וסמסונג. קודם למכירתה לנט-אפ גייסה החברה כ-50 מיליון דולר ממשקיעים דוגמת היילנד קפיטל, ורטקס ישראל ואינטל קפיטל (קרן ההשקעות של אינטל).

 

"לא תכננו למכור", טוען פרדמן, "אבל הגיעה הזדמנות ייחודית ואתגר מעניין לשתף פעולה ולהשתמש במשאבים גדולים של חברה ענקית כדי לצמוח".

 

מאז האקזיט שלכם לא מעט חברות ישראליות שמו דריסת רגל בוול סטריט, ובאחרונה גם עלו על גל הספאקים. אתם לא מצטערים שמכרתם ולא הלכתם גם להנפקה?

"שואלים אותנו את זה הרבה. לפני המכירה, כל פעם ששאלו אותנו מה התכניות קדימה אמרנו רק להגדיל את הביזנס ואת מצבת הלקוחות. יכול להיות שהיינו שוקלים הנפקה בהמשך הדרך, אבל בשלב שבו נמכרנו היה מוקדם מכדי לדבר על זה. אולי עוד שנתיים-שלוש היינו מגיעים לשם".

 

יש בכלל סיכוי להצמיח חברת ענק שתשאר ישראלית ולא תמכר בדרך? ספוט בעצמה יכולה הייתה להפוך לנט-אפ?

"זאת סוגיה מעניינת. במקום מסוים הרבה יזמים ישראלים מסתכלים על האפשרויות הענקיות שיש להם במיזוגים ורכישות עם חברות אמריקאיות גדולות יותר. אנחנו רואים את זה גם בחברות ענקיות שהצליחו כמו מלאנוקס שנמכרה לאנבידיה. בקלות היא יכולה הייתה להישאר עצמאית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלופים. בהצלחה ! (ל"ת)
    שי 28/01/2021 11:09
    הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



נבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץנבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץ

לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם

לאומי הצליח "לגנוב" את המימון לקיסטון - יממן את שותפות אגד בעסקה שתכניס לבנק כ-100 מיליון שקל בשנה והרווח עלייה יהיה כ-30 מיליון; וגם איך שה שהבטוחה ההדרת - חברת אגד שווה פחות לביטחון מהדירה שלכם?

ליאור דנקנר |

קיסטון קיסטון אינפרא -1.11%  , בעלת השליטה בקבוצת אגד, משלימה מימון מחדש בשותפות אגד, כשבנק לאומי מוביל מימון בהיקף של כ-1.75 מיליארד ש"ח בחיתום מלא. קיסטון נסחרת סביב ה-10 שקלים. מתחילת החודש היא עולה ב-2.2%, מתחילת השנה היא קפצה ב-74.8%, וב-12 החודשים האחרונים היא עלתה ב-71%. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.9 מיליארד ש"ח.

המהלך מחליף שני הסכמי מימון נפרדים שהיו בעבר, וכל אחד מהם נשען על קונסורציום של כמה גופים מממנים. כעת המימון מתרכז בבנק אחד ובהסכם אחד, מה שמפשט את ניהול החוב בשוטף.

המימון החדש מיועד למחזור החוב הקיים, והוא כולל גם מסגרת למימון רכישת יתרת 13.2% מאגד במסגרת אופציית ה-PUT השנייה והאחרונה, שצפויה בפברואר 2026. מבחינת השותפות, זה גם מייצר מסגרת מימון מראש לאירוע המימוש, ולא רק מחליף חוב קיים.


מה הריבית האפקטיבית ולמה היא גבוהה יותר ממשכנתא

הריבית האפקטיבית המשוקללת בעסקה עומדת על כ-6% נכון להיום. חלק משמעותי מהחוב בריבית משתנה, כך שאם סביבת הריבית יורדת, גם עלות המימון עשויה להתעדכן כלפי מטה לפי התמהיל בפועל.

כדי להבין איך מתקבל המספר צריך להסתכל על ריביות הבסיס ועל מרווחי האשראי שמתווספים אליהן. חלק מההלוואה בריבית פריים, חלק בריבית בסיס שקלית או צמודה שמחוברת לשוק האג"ח, ובמסלול הצמוד נכנסת גם ההצמדה למדד שמעלה את העלות האפקטיבית כשמגלמים אינפלציה. סיכוי טוב שהריבית תרד בהמשך השנה הבאה. אם בנק ישראל אכן יוריד את המשכנתא בלפחות 0.5%, הריבית על החוב תרד ל-5.5%.