בוריס גונסון אנגלה מרקל
צילום: Getty Images Europe, Omer Messinger, Stringer

הסחר החופשי של בריטניה עם האיחוד בסכנה ומצית ירידות באירופה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסר כי קיים סיכוי סביר מאוד שיציאת הממלכה מן האיחוד האירופי לא תלווה בהסכמי סחר חופשי עם שאר היבשת

אלמוג עזר |

המסחר ביבשת אירופה מתנהל בשעות אלו בירידות חדות על רקע הקשיים המחודשים בקיום הסכם המשך יציאתה של בריטניה מהאיחוד ה"ברקזיט". ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסר לתקשורת כי קיים סיכוי סביר מאוד שהממלכה תיפרד מהאיחוד האירופי ללא הסכמי סחר חופשי עם שאר היבשת עם סיום השנה הנוכחית. שיחות המשא ומתן לקיום הברקזיט יתקיימו עד יום ראשון וכרגע נראה כי לא קיימת התקדמות משמעותית. מדובר בהסכם סחר בעל חשיבות עצומה לנוכח העבודה שחצי מהסחר של בריטניה נעשה עם מדינות האיחוד האירופי ויציאה ללא הסכם עלולה להגדיל את עלויות המוצרים והשירותים בבריטניה ולפגוע בצמיחה הכלכלית. יציאתה הרשמית של בריטניה מן האיחוד החלה בינואר 2020 ושמה סוף ל-47 שנות החברות של הממלכה המאוחדת במוסדות האירופיים.

היכן תקוע המו"מ?

שני הצדדים, האיחוד האירופי ובריטניה טוענים כי קיימים פערים משמעותיים בעמדות. זאת, למרות שנכון לעכשיו, בריטניה והאיחוד האירופי חולקים את אותם החוקים בנושאים כמו זכויות עובדים, תחרות ומדיניות סביבתית. האיחוד האירופי מצידו, מתעקש על כך שבריטניה תתחייב להיצמד לכללים אלה בעתיד לבוא – כדי להבטיח שהעסקים בממלכה לא ייהנו מתנאים מועדפים לעומת מקביליהם באיחוד (מצב שעשוי לגרום ללחץ במדינות אחרות לעזוב את האיחוד). ממשלת בריטניה מצידה, בראשות ג'ונסון, טוענת כי היא רוצה לשמור לעצמה את האפשרות לשנות חלק מאותם כללים בעתיד לבוא.

על רקע החדשות הללו, הדאקס הגרמני ירד היום עד 1.5% אך בשעות אלו נסחר במגמה בירידה של כ-1.2%. הפוטסי יורד כ-0.6%. מדד הסטוקס 600 האירופי יורד ב-0.7%.

בחדשות המאקרו שפורסמו היום, מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר הציג בגרמניה ירידה של 0.8%. ככל הנראה בעקבות הירידה בביקוש לגורמי ייצור במדינה בעוד היא חלקיה מתמודדים עם סגרים חלקיים שהונהגו בבונד. באיטליה, ירד הייצור התעשייתי ב-2.1% בנובמבר, ירידה קלה מן החזוי טרם הפרסום.

המגמה השלילית באירופה מופיעה למרות הימשכותו של מבצע החיסון שנכנס בבריטניה ליומו הרביעי. אתמול, הוועדה המייעצת של ה-FDA האמריקני העניקה אור ירוק לארגון המזון והתרופות לאמץ את החיסונים של חברת פייזר, החיסון בו עושים שימוש בבריטניה בימים אלו. מדובר באישור שעשוי לשנות את פני המערכה, כאשר בימים אלו מספר המתים בארה"ב ממחלת הקורונה שובר שיאים עם יותר מ-3,000 מדי יום. עם האישור הסופי של ה-FDA, שצפוי להתרחש בימים הקרובים, משלוח של 6.4 מיליון מנות יישלחו לארה"ב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.