כריסטין לגארד
צילום: gettyimages

לשפשף את העיניים: כמה צפוי לקנות ה-ECB בשנה הבאה?

הבנק המרכזי באירופה מציג הלאמה של שוקי האג"ח: עוד לפני ההחלטה הצפויה בחודש הבא, הבנק צפוי לקנות אגרות חוב בסכום הגדול בהרבה מהכמות המונפקת: במקביל, במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה טוענים כי הבנק עשוי להודיע על צעד מפתיע
עמית נעם טל | (10)

התפקיד של הבנקים המרכזיים גדל משמעותית מאז תחילת 2020 לנוכח הזרמות של טריליוני דולרים לשווקים. באופן טבעי, רוב הפוקוס מתמקד בפעולות חסרות התקדים של הפד'. עם זאת, חשוב להדגיש כי הפד' הוא "המתון" מבין שאר הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם. כך לדוגמא, מאזן הבנק המרכזי באירופה (ECB) עלה בשבוע האחרון לרמה של 6.79 טריליון אירו והוא מאזן מהווה כ-67.3% מהתמ"ג של האיחוד האירופאי. מאזן הפד' עומד  היום על 33.8% "בלבד" מהתמ"ג של ארה"ב.

מי שחושב ששנת 2020 הייתה חריגה - חכו ל-2021. בשוק מצפים היום שהבנק המרכזי באירופה (ECB) יציג תוכנית תמריצים כבר בחודש הבא: הגדלת תוכנית הרכישות בשוקי האג"ח הממשלתי (PEPP) ב-500 מיליארד אירו, כאשר נזכיר כי התוכנית היום עומדת על 1.5 טריליון אירו. 

עד כמה זה חריג? עוד לפי התוכנית החדשה של ה-ECB, מחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה מעלה נתון קריטי במיוחד - סך הרכישות הצפויות של ה-ECB צפוי להיות גדול ב-100 מיליארד אירו מכלל ההנפקות הצפויות בשנה הבאה. עם הגדלה הצפויה של תוכנית ה-PEPP המספר אמור לגדול ל-450 מיליארד אירו!

במילים פשוטות: לא רק שה-ECB צפוי לממן לחלוטין את כל הממשלות באירופה, הוא צפוי להוריד את כמות החוב בשוק - כלכלה חדשה?

נשמע מוגזם? במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה טוענים כי ה-ECB עשוי לאמץ כלי שהשיק הפד' בחודשים האחרונים - "main street lending". מדובר בתוכנית שבה ה-ECB צפוי לקנות את ההלוואות שהבנקים יחלקו לציבור. 

האם זה יצליח להוציא את הכלכלה האירופאית מהקיפאון של 2020? ייתכן אך המפתח נותר בצד הפיסקלי. נזילות במערכת הבנקאית באירופה היא לא הבעיה המרכזית, חוסר הרצון להעניק אשראי מצד הבנקים/לקחת אשראי מצד הצרכנים הוא הבעיה.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    הריסוק מגיע . להדק חגורות (ל"ת)
    ח 16/11/2020 23:27
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    טרמפ משאיר לבידין חובות עצמים שחייב לעלות מסים (ל"ת)
    חיים 16/11/2020 21:15
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מה זה שווה שהבורסה עולה אבל הכלכלה בחובות עצומים משאיר (ל"ת)
    משה 16/11/2020 21:12
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    זה כל זה לעלות את הגרף למעלה אבל הכלכלה רקובה (ל"ת)
    הנביא 16/11/2020 21:10
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    המפולת בקצי המערה כמה שיתפיסו כסף זה לו יעזור לכלכלה (ל"ת)
    הנביא 16/11/2020 21:09
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 16/11/2020 21:05
    הגב לתגובה זו
    עוד תקום התנועה שתבקש שכולם יקבלו כסף מבלי לעבוד.
  • 4.
    פסיכופטים 16/11/2020 20:57
    הגב לתגובה זו
    ומרחיבים פערים
  • 3.
    כותבי תרחישים 16/11/2020 20:47
    הגב לתגובה זו
    ומה יהי=כשיפורסם ההחלטה= על ההזרמה? הנבונים טוענים- שעם "פירסום המאזן" -ההחלטה -לבחון,,,, לצאת
  • 2.
    רק מזומן 16/11/2020 20:16
    הגב לתגובה זו
    להחזיק בטחונות לא לתת לבנקים לנהל כספים.הנכלולין הגדולים ביותר זה הבנקאים.חוב שלך תלך לכלא חוב של הבנק ברכה לפקידים מנהלים ובעלי המניות.
  • 1.
    האמיתי 16/11/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
    בקיצור מנפחים ומנפחים עד הסוף הרע
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.