ביז פוינט עדי ברזילי
צילום: BIZTV
TV

הונאות הרשת עולות מדרגה: כך תגנו על עצמכם

היקף ההונאות ברשת עולה ואתם צריכים להפנים שהשיטות של הנוכלים עולות מדרגה ולהיזהר מאוד
עדי ברזילי | (6)

כאילו לא די בצרות של השנה האחרונה - הקורונה והמשבר הכלכלי, אז בתוך כל הכאוס הזה פרחו הונאות ותקיפות ברשת. מדובר בהונאות מתוחכמות יותר, מכוונות וממוקדות יותר לגופים ואנשים כך שהן הרבה פעמים נראות אמינות יותר - אז כולנו צריכים עכשיו להיזהר הרבה יותר. הנה כמה משיטות התקיפה שהתגברו בחודשים האחרונים ואיך תוכלו להגן על עצמכם:

 

נתחיל בתקיפה שכולנו מכירים - האקרים פורצים למחשבים וגונבים מידע. במפה של צ'ק פוינט תוכלו לראות את התקיפות בזמן אמת. היום, למשל, אותרו כבר 32 מיליון תקיפות. מה עושים? תתקינו אנטי וירוס מקצועי במחשב ובטאבלט ובסלולאר ובכל המכשירים בעצם.

נמשיך. אתרי פישינג. זה בעצם אתרים מזויפים שנראים כמו אתרים אמיתיים. למשל אתר פייסבוק מזויף, אתם תכניסו את הפרטים שלכם מתוך אמונה שזה הלוגין של פייסבוק והופ הפרטים שלכם נשאבו. אז איך תדעו אם זה אמיתי או לא? תבדקו טוב טוב שכתובת האתר היא אכן פייסבוק נקודה קום.

באותה מידה גם מיילים שאתם מקבלים יכולים להיות מזויפים, למשל מייל מגוגל שאומר שאתם צריכים לשנות את הסיסמא. או מייל מאמאזון שטוען שאתם צריכים לעדכן פרטים. איך תדעו? תלחצו על שם השולח ותראו אם כתובת המייל זהה לאתר החברה. 

עוד טקטיקת תקיפה היא פריצות לשרתי מיילים ושרתי הודעות כדי לגנוב מידע שאנחנו מעבירים מאחד לשני. אז אף פעם אל תשלחו פרטי בנק במייל או בווצאפ, או מספר כרטיס אשראי, או קוד סודי. כל פרט כזה יכול להיחשף בקלות להרבה עיניים.

הונאה נפוצה נוספת בתקופה האחרונה היא סיפורים יצירתיים במיוחד, כמו מוכרי דירה שמראים לכם תמונות של הנכס וצילום תעודת זהות שלהם ומבקשים שתעבירו דמי רצינות, או אתר למסחר במטח שמבטיח לכם רווחים גבוהים, ומציג גרפים שנראים אמינים וסטטיסטיקות. אז הכי פשוט - אל תעבירו כסף לשום אדם ולשום גוף שאתם לא מכירים.

קיראו עוד ב"בארץ"

ולסיום, כולנו מוצפים עכשיו בהודעות אס.אמ.אס שמבטיחות הלוואה מיידית. לפעמים מדובר בהונאה פרופר, ולפעמים מדובר על הלוואות בשוק האפור. אז בבקשה, גם אם אתם חייבים את הכסף, אל תיקחו הלוואות מגופים ללא מפוקחים, אתם לא יודעים מי עומד מאחוריהן ועם מי אתם מסתבכים אז אל תכניסו את עצמכם לבור הזה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שירן 28/11/2020 19:30
    הגב לתגובה זו
    כתבה יפה , אבל בשבת אנחנו עוצרים - סוגרים את הלפטופ זורקים את הנייד לארון .ומתחילים לחיות חיים רוחניים . בשבת קודש לא עובדים !
  • 5.
    אבי 28/11/2020 19:25
    הגב לתגובה זו
    אנטי וירוס מונע רק וירוסים אף אנטי וירוס לא יגן עליכם עם תמסרו מידע שלכם . החכם יודע שלעולם הוא לא ימסור פרטים שלו לאתר שלא מאושר . בנוסף אפשר לשלם דרך פייפל תמיד
  • 4.
    מה עם הנסיך הניגרי שמוריש לכווולם. (ל"ת)
    ARTICK19 28/11/2020 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני 28/11/2020 12:42
    הגב לתגובה זו
    ומה התכנה המומלצת לטלפון אנדרויד ?
  • 2.
    דג ברשת 28/11/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
    תודה, עדי. כתבה מדוייקת וטובה. ללמוד בע"פ וליישם מה שנאמר בה. אנשים ממשיכים לטעות ולתת פרטים באתרים מזוייפים, להעביר כספים - ולהסתבך. ותמדי יש צעירים ואנישם חדשים ברשת ובמערתכ אשראי - שמתפתים ונותנים פרטים. חבל.
  • 1.
    8 28/11/2020 11:18
    הגב לתגובה זו
    כתבת: "תלחצו על שם השולח ותראו אם כתובת המייל זהה לאתר החברה", אך זו עצה לא נכונה. את שם השולח באימייל קל לזייף. זה נקרא email spoofing. העצה הנכונה היא לגלוש לאתר החברה כרגיל, על ידי הקלדת הכתובת בדפדפן, ולא דרך קישור שמקבלים באימייל.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.