ליאור שמש וויקס
צילום: וויקס
ראיון

"החזרה לשגרה לא משפיעה על קצב הצמיחה שלנו"

"הרבעון השלישי מייצג הלך רוח חדש. המודעות בקרב העסקים לגבי הנוכחות האינטרנטית גוברת ורואים את זה בכל התחומים", ליאור שמש מנהל הכספים הראשי של וויקס בראיון לביזפורטל. "מדובר במגמה שהיא כאן בשביל להישאר"
ערן סוקול |

וויקס הישראלית (סימול:WIX) אשר פיתחה פלטפורמה פשוטה לבניית אתרים, הפכה בחודשים האחרונים ללהיט בוול סטריט עם זינוק של כ-200% מרמת השפל שנרשמה בשיא המשבר בחודש מרץ. הסיבה? החברה צומחת משמעותית לנוכח השינויים שנגרמו לשוק העבודה בעקבות התפרצות הקורונה - יותר ויותר עסקים מבינים את החשיבות של אתר אינטרנט.  הבוקר דיווחה החברה על על זינוק של 29% בהכנסות הרבעון השלישי ל-254 מיליון דולר. החברה הכתה את צפי האנליסטים וסיפקה תחזית חזקה להמשך (לכתבה המלאה). "הרבעון השלישי מייצג הלך רוח חדש. אנחנו רואים שהמודעות בקרב העסקים לגבי הנוכחות האינטרנטית גוברת ואנחנו רואים את זה בכל התחומים", אמר ליאור שמש מנהל הכספים הראשי של וויקס בראיון לביזפורטל. "הן בתחום מנויי הפרימיום שצמח בכ-20% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, עם תוספת של 302 אלף מנויים חדשים, הן בבחינת היקף המשתמשים הרשומים שצמח בשיעור דומה עם תוספת של כ-7.8 מיליון משתמשים רשומים, והן בתחום ה-e commerce, שם אנחנו רואים עליה בהיקף השימוש ביישומים עסקיים, ושירותי התשלומים שלנו". מהם המוצרים החדשים המשמעותיים של החברה ומנועי הצמיחה להמשך? "אדיטור X, פלטפורמה ליצירת אתרים המציעה יכולות עיצוב וארגון תוכן מתקדמות, אשר מכוונות למעצבים ולסוכנויות לבניית אתרים. אנחנו רואים שם תוצאות טובות מאד. מדובר במוצר משמעותי עבור התפתחות החברה שכן אנחנו בעצם עוברים מעולמות ה"עשה זאת בעצמך" לתחום בניית האתרים המקצועי, כלומר בניית אתרים על ידי מעצבים וחברות המתמחים בבניית אתרים". "בנוסף, אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה הינו תחום ה-e commerce, הפתרונות שאנחנו מציעים בתחום מתפתחים אופן שוטף עם תוספת של יישומים חדשים כגון, למשל, הוספת האפשרות מבחינת בעלי העסק לאפשר ללקוחותיהם גבייה בחלוקה לתשלומים - יש לזה ביקוש גבוה מאד בארה"ב. אנחנו עושים מאמצים גם לשפר את המוצר על פי הצורך בכל מדינה, כך למשל, בעזרת אינטגרציות חדשות עם שירותי Afterpay התומכת בארה״ב, אוסטרליה וניו זילנד, Clearpay בבריטניה, ו-Laybuy בבריטניה, אוסטרליה וניו זילנד".  קצב הצמיחה של וויקס חזק מאד, האם אתם מזהים איום כלשהו מבחינת החברות המתחרות בתחום שמנסות לנגוס בנתח השוק שלכם? "אין היום פלטפורמה כלשהי שמספקת פתרונות בצורה רוחבית לכל סוגי הלקוחות, כמו שמספקת וויקס. אנחנו מתחרים בתחומים שונים עם חברות שונות, כאשר כל חברה מספקת פתרונות רק לחלק מהתחומים בהם פועלת וויקס. למשל, בארה"ב המתחרה הגדולה ביותר של וויקס בתחום בניית האתרים היא חברת "Squarespace" (חברה פרטית), אבל המוצר שלהם הוא פשטני מאד ביחס למוצר שלנו. לפחות נכון לכרגע, הם לא ממש מהווים איום או תחרות משמעותית מבחינת וויקס". "בתחום ה-e-commerce המתחרה הגדולה ביותר שלנו היא חברת Shopify (סימול: SHOP), אבל החברה פועלת בתחום שמהווה כ-10% בלבד מהיקף הפעילות של וויקס". כנראה שבקרוב יאושר חיסון לקורונה, יש לכם הערכות לגבי מידת ההשפעה שתהיה לכך על פעילות החברה?  "אני חושב שברבעון השלישי ראינו שרוב העולם חזר לשגרה מסוימת, כלומר לא הוטלו סגרים או מגבלות תנועה משמעותיות כמו שראינו ברבעונים הקודמים, ולמרות זאת ראינו שאין השפעה מהותית על הפעילות והמשכנו לצמוח בקצב מואץ. אני חושב שמה שמשבר הקורונה עשה זה בעיקר אקסלרציה של תהליך שהיה אמור לקחת שנים אבל בפועל כתוצאה מאילוצי המשבר לקח חודשים. המעבר של יותר ויותר עסקים לנוכחות משמעותית ברשת היה שינוי מתבקש, אבל חשוב להבין שמדובר במגמה שהיא כאן בשביל להישאר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.