ליאור שמש וויקס
צילום: וויקס
ראיון

"החזרה לשגרה לא משפיעה על קצב הצמיחה שלנו"

"הרבעון השלישי מייצג הלך רוח חדש. המודעות בקרב העסקים לגבי הנוכחות האינטרנטית גוברת ורואים את זה בכל התחומים", ליאור שמש מנהל הכספים הראשי של וויקס בראיון לביזפורטל. "מדובר במגמה שהיא כאן בשביל להישאר"
ערן סוקול |

וויקס הישראלית (סימול:WIX) אשר פיתחה פלטפורמה פשוטה לבניית אתרים, הפכה בחודשים האחרונים ללהיט בוול סטריט עם זינוק של כ-200% מרמת השפל שנרשמה בשיא המשבר בחודש מרץ. הסיבה? החברה צומחת משמעותית לנוכח השינויים שנגרמו לשוק העבודה בעקבות התפרצות הקורונה - יותר ויותר עסקים מבינים את החשיבות של אתר אינטרנט.  הבוקר דיווחה החברה על על זינוק של 29% בהכנסות הרבעון השלישי ל-254 מיליון דולר. החברה הכתה את צפי האנליסטים וסיפקה תחזית חזקה להמשך (לכתבה המלאה). "הרבעון השלישי מייצג הלך רוח חדש. אנחנו רואים שהמודעות בקרב העסקים לגבי הנוכחות האינטרנטית גוברת ואנחנו רואים את זה בכל התחומים", אמר ליאור שמש מנהל הכספים הראשי של וויקס בראיון לביזפורטל. "הן בתחום מנויי הפרימיום שצמח בכ-20% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, עם תוספת של 302 אלף מנויים חדשים, הן בבחינת היקף המשתמשים הרשומים שצמח בשיעור דומה עם תוספת של כ-7.8 מיליון משתמשים רשומים, והן בתחום ה-e commerce, שם אנחנו רואים עליה בהיקף השימוש ביישומים עסקיים, ושירותי התשלומים שלנו". מהם המוצרים החדשים המשמעותיים של החברה ומנועי הצמיחה להמשך? "אדיטור X, פלטפורמה ליצירת אתרים המציעה יכולות עיצוב וארגון תוכן מתקדמות, אשר מכוונות למעצבים ולסוכנויות לבניית אתרים. אנחנו רואים שם תוצאות טובות מאד. מדובר במוצר משמעותי עבור התפתחות החברה שכן אנחנו בעצם עוברים מעולמות ה"עשה זאת בעצמך" לתחום בניית האתרים המקצועי, כלומר בניית אתרים על ידי מעצבים וחברות המתמחים בבניית אתרים". "בנוסף, אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה הינו תחום ה-e commerce, הפתרונות שאנחנו מציעים בתחום מתפתחים אופן שוטף עם תוספת של יישומים חדשים כגון, למשל, הוספת האפשרות מבחינת בעלי העסק לאפשר ללקוחותיהם גבייה בחלוקה לתשלומים - יש לזה ביקוש גבוה מאד בארה"ב. אנחנו עושים מאמצים גם לשפר את המוצר על פי הצורך בכל מדינה, כך למשל, בעזרת אינטגרציות חדשות עם שירותי Afterpay התומכת בארה״ב, אוסטרליה וניו זילנד, Clearpay בבריטניה, ו-Laybuy בבריטניה, אוסטרליה וניו זילנד".  קצב הצמיחה של וויקס חזק מאד, האם אתם מזהים איום כלשהו מבחינת החברות המתחרות בתחום שמנסות לנגוס בנתח השוק שלכם? "אין היום פלטפורמה כלשהי שמספקת פתרונות בצורה רוחבית לכל סוגי הלקוחות, כמו שמספקת וויקס. אנחנו מתחרים בתחומים שונים עם חברות שונות, כאשר כל חברה מספקת פתרונות רק לחלק מהתחומים בהם פועלת וויקס. למשל, בארה"ב המתחרה הגדולה ביותר של וויקס בתחום בניית האתרים היא חברת "Squarespace" (חברה פרטית), אבל המוצר שלהם הוא פשטני מאד ביחס למוצר שלנו. לפחות נכון לכרגע, הם לא ממש מהווים איום או תחרות משמעותית מבחינת וויקס". "בתחום ה-e-commerce המתחרה הגדולה ביותר שלנו היא חברת Shopify (סימול: SHOP), אבל החברה פועלת בתחום שמהווה כ-10% בלבד מהיקף הפעילות של וויקס". כנראה שבקרוב יאושר חיסון לקורונה, יש לכם הערכות לגבי מידת ההשפעה שתהיה לכך על פעילות החברה?  "אני חושב שברבעון השלישי ראינו שרוב העולם חזר לשגרה מסוימת, כלומר לא הוטלו סגרים או מגבלות תנועה משמעותיות כמו שראינו ברבעונים הקודמים, ולמרות זאת ראינו שאין השפעה מהותית על הפעילות והמשכנו לצמוח בקצב מואץ. אני חושב שמה שמשבר הקורונה עשה זה בעיקר אקסלרציה של תהליך שהיה אמור לקחת שנים אבל בפועל כתוצאה מאילוצי המשבר לקח חודשים. המעבר של יותר ויותר עסקים לנוכחות משמעותית ברשת היה שינוי מתבקש, אבל חשוב להבין שמדובר במגמה שהיא כאן בשביל להישאר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.