עובדים במשרד הייטק
צילום: Alex Kotliarskyi on Unsplash

רווח מתואם? לא מה שחשבתם

רווח מתואם מנטרל מהרווח החשבונאי הוצאות של מיליוני דולרים עבור תשלום מבוסס מניות והטבות בגין אופציות; יש חברות שההוצאות האלו מהוות 40% מההכנסות!
אור צרפתי | (1)

על מנת להעריך את תוצאותיהם, חברות רבות, בעיקר בסקטור הטכנולוגי, מבקשות ממשקיעים להסתמך על הרווח מתואם (non-GAAP), כלומר רווח שאינו על בסיס כללי החשבונאות המקובלים ולרוב לא כולל הוצאות שאינן תזרימיות.

 

אך להוצאות יש השלכות, והתעלמות מן הסטנדרטים המקובלים מגיעה עם סכנות משלה. במיוחד כאשר מדובר בתשלום מבוסס מניות, שיכול להוביל להוצאות מס כבדות, ובאמצעות שימוש יצירתי בכללי החשבונאות לצד רכישה חוזרת של מניות, החברות מצליחות לנפח את תזרים המזומנים החופשי, מדד מתואם נוסף. 

 

אין שום דבר רע בלהשתמש באמצעים שאינם מבוססים על תקנים, אך בעת הערכת שווי המניה כדאי לזכור זאת, במיוחד כאשר מדובר בשמות מפוצצים מעולם ההייטק ששווים מזנק. 

 

מתן תגמול לעובדים שמבוסס על סעיפים הוניים, לדוגמא מניות או אופציות, משמש בדרך כלל חברות סטארט אפ בכדי לשמור על ההון האנושי ללא הוצאות תזרימיות גבוהות. העובדים זוכים לתגמול נכבד במידה ומתרחש אירוע כמו הנפקה ראשונית או רכישת מניות. 

 

לאחר הנפקה ראשונית, הרבעונים הראשונים בחייה הציבוריים של חברה טכנולוגית מאופיינים לרוב בהפסדים גדולים שנובעים כתוצאה מהבשלה של מניות עובדים, מה שמתורגם לסעיף ״תגמול/ פיצויי/ תשלום מבוסס מניות״ בדוחות הכספיים. כלומר, העובדה שזוהי הפעם הראשונה שלמניה יש תמחור בשוק, או בשפה החשבונאית ״שווי הוגן״, גורמת לזינוק בהפרשה לתשלום מבוסס מניות. 

 

תגמולים הוניים משמשים גם עסקים ותיקים כאמצעי לשימור עובדים, תגמול בכירים, ותמורה נוספת. היתרונות הם ברורים, העובד מרוויח מעליית ערך החברה, הוא שותף לרווחיה ובעל אינטרס דומה ליושבים למעלה. מה גם שמדובר במתן תמורה ללא הוצאת מזומן, היתרון הוא כפול. 

 

במקרה של Snap SNAP INC (סימול: SNAP), המדורגת בראש החברות ביחס ההפרשה להכנסות, ההוצאה לתשלום מבוסס מניות במהלך הרבעון השלישי עמדה על 192.1 מיליון דולר, או במילים אחרות 28% מההכנסות הרבעוניות. זהו הרוב המכריע של ההפסדים החשבונאיים שהחברה הכירה. סנאפ ציבורית כבר למעלה משלוש שנים, ועדיין משלמת סכומים גדולים על פיצויי העובדים. על בסיס שנתי, תגמול העובדים הוא כ-40% מהכנסות החברה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בשיחת הרווחים, אמרו מנהלי סנאפ כי הפיצוי ההוני ממשיך לעלות מהסיבה שהחברה מעסיקה יותר אנשים. סמנכ״ל הכספים דאג לציין כי ביחס לכמות העובדים, החברה הוציאה פחות כסף על תגמול זה מבעבר. כלומר, עדיין יקר עבר סנאפ לגייס עובדים חדשים בתוך מגפת הקורונה, אך לא יקר כבעבר. 

 

אובר UBER TECHNOLOGIES (סימול:UBER), מדורגת במקום השני, וזאת כאשר היא הפכה לציבורית במהלך השנה האחרונה, מה שמרמז כי תגמול העובדים עתיד לרדת ככל שיעבור הזמן. ברבעון השני, רשמה החברה הוצאה בסך 408 מיליון דולר עבור תשלום מבוסס מניות, המסתכם בכ-7% מהכנסותיה באותה התקופה. ביחס שנתי, אובר הוציאה כ-33% מהכנסותיה עבור תשלום מבוסס מניות, סכום אסטרונומי שמוערך בכ-4.6 מיליארד דולר. 

 

את המקום השלישי תופסת סנואו פלק SNOWFLAKE INC (סימול:SNOW) שהונפקה לאחרונה, ומוציאה כ-30% מהמחזור השנתי עבור תשלום הוני לעובדים השווה ל-70.4 מיליון דולר בשנה. זום ZOOM TECHNOLOGIES INC (סימול:ZM) שזינקה במאות אחוזים בעקבות המשבר והגיע לשווי של מעל ל-140 מיליארד דולר, דיווחה הוצאה של כ-12% מהמחזור השנתי או 73.11 מיליון דולר. גם שופיפי SHOPIFY INC (סימול:SHOP) הונפקה לאחרונה והספיקה לתפוס את המקום ה-9 עם דיווח שנתי בסך 158.5 מיליון דולר או 10% מהמחזור. 

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זו כתבה מתורגמת מבארונס שפורסמה אתמול. 27/10/2020 15:19
    הגב לתגובה זו
    זו כתבה מתורגמת מבארונס שפורסמה אתמול.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.