כביש חשמלי, תל אביב-יפו
צילום: דוברות

עיריית תל אביב: הפילוט המשותף עם אלקטריאון וחברת דן יצא לדרך

הצדדים יתחילו פיילוט לסלילת כביש עם תשתית להטענת אוטובוסים חשמליים ממסוף האוניברסיטה ועד למסוף קלצ'קין שברמת אביב; בסיום התהליך בעוד כחודשיים, יחל לנסוע במסוף אוטובוס חשמלי בקו סדיר
איתן גרסטנפלד |

עיריית תל אביב-יפו הודיעה כי בימים אלה היא מתחילה את הפיילוט לסלילת כביש עם תשתית להטענת אוטובוסים חשמליים, בשיתוף עם החברות אלקטריאון 4.18%  ודן. הפיילוט, עליו דווח לראשונה לפני כשנה, יבוצע ממסוף האוניברסיטה ועד למסוף קלצ'קין שברמת אביב – על מקטע באורך של 2 ק"מ שמתוכו קטע הכביש החשמלי יהיה כ-600 מטר. בסיום התהליך בעוד כחודשיים, יחל לנסוע במסוף אוטובוס חשמלי בקו סדיר. לקריאה נוספת: > אלקטריאון שווה 2.8 מיליארד שקל - למה? ככה > הבוננזה של דן - אחרי תשואה של אלפי אחוזים מוכרת אלקטריאון ב-40 מיליון שקל במסגרת הפיילוט, תבחן נסיעת אוטובוסים חשמליים שנטענים באמצעות השראה חשמלית ישירות מהכביש. בסיום תהליך הבדיקות והאינטגרציה בעוד כחודשיים, יחל לנסוע במסוף אוטובוס חשמלי בקו סדיר של חברת דן, שישרת את באי האוניברסיטה. בעירייה מסבירים כי, התקנת כביש חשמלי לצורך הטענת תחבורה ציבורית יהפוך את תל אביב-יפו לעיר הראשונה בעולם, שמיישמת בצורה רחבה טכנולוגיה זו לתנועת אוטובוסים ובכך, תבחן האפשרות להמשך תחבורה חשמלית, כולל תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, רכבים פרטיים ואוטונומיים. ראש עיריית תל אביב- יפו, רון חולדאי: "אנו פועלים כל העת להורדת זיהום האוויר בעיר, ותוכנית הפעולה האסטרטגית שלנו להיערכות לשינויי אקלים שמה את המאבק בזיהום בראש סדר היום הסביבתי של העירייה. אם הפיילוט של התקנת כביש חשמלי יצליח, נבחן ביחד עם משרד התחבורה את הרחבתו למקומות נוספים בעיר". אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת אלקטריאון: "זהו צעד חשוב מאוד בתהליך יישום טכנולוגיית הכביש החשמלי, אנחנו שמחים שהיישום הראשון של טעינת רכב בכביש ציבורי מתבצע בתל אביב, מובילה עולמית בתחום החדשנות והתחבורה החכמה. אנחנו רואים בפרויקט צעד ראשון לשיתוף פעולה פורה עם העירייה, משרד התחבורה, חברת דן וחברת פנדן יבואנית האוטובוסים של הייגר לישראל ומודים לרשות החדשנות ולמשרד האנרגיה על תמיכתם בפרויקט. הפיילוט יהווה חלון ראווה לעולם ליישום של טעינת תחבורה ציבורית חשמלית בעיר במקביל לפרויקט בשבדיה שמדגים טעינת משאית כבדה בכביש בין עירוני והפרויקט בגרמניה שמהווה מכירה ראשונה לחברה מסחרית. אנחנו מודים לעירייה ובמיוחד לצוותים הטכניים שסייעו בהקמת הפרויקט שלא היה קם בלעדיהם".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AIמניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AI

העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א

רבל התעשייתית הכבדה - מצליחה להתרומם; סי-לאב מנסה להימחק ללא-הצלחה; ג'י סיטי נלחצת מרכישת מניות המיעוט - ומה קורה בחברות החלום?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בורסת ת"א

אנחנו פותחים את השבוע הראשון של המסחר, כשהיום נרשמת מגמה חיובית מתונה עד יציבה במדדי הדגל של הבורסה  לסקירת בורסת תל אביב. מחזורי המסחר ברמות נמוכות יחסית לשעות הצהריים, מחזור הרצף נע סביב 800 מיליון שקל, די אופייני לימי ראשון, ואם כבר הזכרנו את ראשון אז כדאי לציין שנותרו עוד 9 ימי מסחר בלבד עד למועד שבו תעבור הבורסה למתכונת החדשה - ימי מסחר שני עד שישי (14:00) ללא מסחר בראשון בדומה לסדר בשאר בורסות העולם.

אקסונז ויז'ן - אקסונז ויזן 3.79%  עולה היום אחרי שנחתכה ב-45% מההנפקה שלה לפני כחודשיים. החברה הזאת היא "אריזה" של כל מה שהשוק אוהב גם ביטחונית וגם AI, היא הונפקה בשווי של 130 מיליון שקל, מחיר המניה הספיק גם לגעת ב-8.5 שקל אך היום היא נעה סביב ה-3.5 שקל עם שווי שוק של כ-69 מיליון שקל בלבד.


למרות "השקט" היחסי, יש מניות שמושכות את תשומת הלב וזזות בחדות. בהמשך נסקור את המניות שבולטות היום וגם מה הסיבות שמאחורי התנועות.

העולות

נתחיל בטבלת העולות. לפני שקופצים למסקנות מזינוקים "דו ספרתיים" צריך לזכור שהרבה מהמניות שמככבות בטבלה הזאת עולות על בסיס מחזורי מסחר נמוכים במיוחד מאות עד עשרות אלפי שקלים בודדים. במצבים כאלה, גם עסקה בודדת שנעשית על ה-BID, היא קנייה במחיר שמנותק ממחיר השוק, והיא מייצרת תנועת פייק. ולכן אין לזה משמעות ממשית, והעלייה הזאת יכולה להתהפך באותה מהירות שבה היא נוצרה. באמירת אגב זה גם, בעצם, אחת הרעות החולות של הבורסה המקומית - הסחירות הנמוכה. יש לא מעט מניות שבמהלך יום שלם לא עובר בהן כמעט שקל, מה שמקשה על תמחור אמיתי של שווי החברות ומייצר תנודתיות מלאכותית.


רבל - רבל 0.27%   עולה בהפתעה. רבל זו חברה תעשייתית חזקה אבל היא פועלת בתחום מאתגר של ייצור מערכות לתעשיית הרכב, תחום שנמצא בירידה אבל עדיין צריכים אותו. רבל מפתחת ומייצרת שסתומים למערכות בלימה, אוורור דלק ומתזים לפנסים, וגם חלקים מבניים מפלסטיק מחוזק בסיבי זכוכית שמחליפים חלקי מתכת ומפחיתים משקל. הלקוחות שלה כוללים יצרניות רכב גדולות כמו פולקסווגן, אאודי ומרצדס, והיא מפעילה מפעלים בישראל, ארה"ב וסין. למרות זאת, המניה נסחרת סביב 0.4 על ההון העצמי שזה רמה נמוכה מאוד לחברה עם פעילות גלובלית ולקוחות יציבים מה שמשקף חוסר הערכה מצד השוק.


היורדות 

ונעבור לצד של היורדות. גם כאן, בחלק מהמקרים מדובר בתנודות טכניות בלבד ולא בשינוי מהותי. כשמחזורי המסחר נמוכים, ירידה חזקה יכולה לנבוע פשוט מ"זריקת סחורה" מישהו שבחר להיפטר ממניה או לנקות שורה בתיק. בשוק דל סחירות כמו שלנו, אפילו מכירה אחת בהיקף של כמה עשרות אלפי שקלים יכולה להספיק כדי להוריד מניה באחוזים דו-ספרתיים, בלי קשר אמיתי לביצועי החברה.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

טאואר מזנקת 4.5%, נקסט ויז'ן מוסיפה 1%; קמטק נופלת 5% - עליות מתונות במדדים

העליות החזקות מעבר לים מרימות את המדדים; עונת הדוחות ממשיכה עם טאואר, קמטק ניו-מד ונקסט ויז'ן; הציפיות הגבוהות מחברות השבבים מובילות לתנודות גבוהות - טאואר מזנקת בעקבות תוצאות מצויינות ולעומתה קמטק נופלת עם תוצאות קצת מעל הצפי אבל תחזית פושרת לרבעון הבא
מערכת ביזפורטל |

מגמה חיובית בת"א ברקע העליות בחוזים העתידיים (להרחבה - השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות) מדד ת"א 35 עולה 0.4% ומדד ת"א 90 מוסיף 0.7%. 

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.3%, מדד הביטוח עולה 0.6%, מדד הנדל"ן עולה 0.8% ומדד הנפט והגז יורד 0.3%.  


החשב הכללי במשרד האוצר פרסם כי הגירעון התקציבי המשיך לעלות גם באוקטובר, והגיע ל-4.9% מהתוצר כ-102.5 מיליארד שקל ב-12 החודשים האחרונים, לעומת 4.7% בספטמבר. מתחילת השנה נרשם גירעון של 71.5 מיליארד שקל, כאשר הכנסות המדינה עמדו על כ-457.5 מיליארד שקל עלייה של כ-14.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בעוד שההוצאות הסתכמו בכ-529 מיליארד שקל, עלייה של 5.1%. באוצר מזכירים כי יעד הגירעון לשנת 2025 עודכן כבר 3 פעמים, וכעת הממשלה צפויה להגדילו ל-5.2% בעקבות עלויות הביטחון והסיוע למפונים.

אבל מעבר לכותרות, נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה - הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי


המשקיעים מצפים להורדת ריבית, כאשר מה שצפוי לסגור סופית את הנושא יהיה מדד המחירים שיתפרסם ביום שישי. הציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%. אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע


ג’י סיטי ג'י סיטי -0.6%  ממשיכה לרכז עניין, לאחר ההודעה בשבוע שעבר על רכישת מניות נוספות בחברת הבת הפינית סיטיקון והתחייבותה להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט. מאז ההודעה של מעלות ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות, מניית החברה איבדה גובה והאג"ח של החברה רשמו ירידות,  סימן לכך שהמשקיעים מתחילים להפנים את ההשלכות האפשריות על המינוף והנזילות. למרות שהחברה הצהירה כי ההשפעה על רמת המינוף תהיה “זניחה”, חברת הדירוג הזהירה כי במקרה של היענות רחבה להצעת הרכש, יחס החוב להון העצמי עלול לטפס לטווח של 70%-75%, ובתרחישים שונים אף לעבור את רף ה־80%. זה אומר שיש עלייה ניכרת בסיכון הפיננסי של החברה, בדיוק בזמן שבו היא מנסה ליישם תוכנית ארוכת טווח לצמצום חוב ומינוף עד 2028. ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%