אילון מאסק
צילום: PR

לקראת "יום הסוללה" של טסלה

מהו המחיר הצפוי לסוללה החשמלית, מה כושר הייצור של החברה והאם הטכנולוגיה באמת כזאת מיוחדת ? אילון מאסק עתיד לחשוף "דברים מרגשים"
אור צרפתי | (13)
נושאים בכתבה טסלה רכב חשמלי

מנכ"ל טסלה (סימול:TSLA), אילון מאסק, שהה החודש בגרמניה בכדי לבדוק את בניית מפעל החברה סמוך לברלין. בעוד כשבוע יתקיים יום "הסוללה הטכנולוגית" של טסלה, והמנכ"ל מאסק נראה נרגש, ומצייץ "ייחשפו הרבה דברים מרגשים".

הציוץ  גרף מעל ל-164 אלף לייקים, מעל ממוצע הציוצים של מאסק שמתגאה בכ-39 מיליון עוקבים בטוויטר.. בתגובה, מניית החברה מזנקת בכ-10%. אך על מה המשקיעים בעצם שמים את כספם?

ניתן לחלק את הציפיות לקראת יום הסוללה לארבעה חלקים: עלות הסוללה, אמינות, יכולת ייצור והטכנולוגיה החדשה.

 

עלות הסוללה תמיד היוותה בעיה גדולה עבור כלי הרכב החשמליים. עד היום הסוללות, הממירים והמנועים החשמליים היו יקרים הרבה יותר ממנוע מסורתי, תיבת הילוכים, מערכת פליטה ומיכל דלק. השוק מצפה לראות שעלויות הסוללה יהיו נמוכים מ-100 דולר לקילוואט פר שעה, מה שיעזור לחדירת כלי הרכב החשמליים לשוק.

 

ה-EV מגיע בדרך כלל עם סוללה של 60 עד 80 קילוואט לשעה, כלומר עלויות תאי הסוללה צפויים להיות סביב המחיר של 6000 ועד 8000 דולר ליחידה.

 

לצד המחיר, גם אמינות הסוללה הייתה בעיה ממשית בחדירת כלי הרכב החשמליים. כמה זמן הסוללות יחזיקו מעמד לאחר שנטענו שוב ? והאם יעמדו בכל תנאי מזג האוויר ? הם שאלות שנשאלו לא פעם, וההצלחה של טסלה נובעה מהפחתת חשש זה. מכוניות דגם S פועלות בשוק, ונראה כי מהבחינה הזאת רכבי טסלה שווים את תג המחיר הגבוה שלהם. בוול סטריט מדברים על סוללה של מיליון מייל- מקפצה משמעותית לרכבים החשמליים.

 

שותפתה של טסלה, פנסוניק היפנית, הודיעה לאחרונה על הגדלת כושר הייצור במקן של טסלה בנבדה. המשקיעים בטוחים, שלכל הפחות יש מספיק סוללות שיתמכו בצמיחה. בוול סטריט צופים כי מכירות טסלה יגדלו בכ-20% בשנת 2021.

לבסוף, מדובר בכימיקלים וטכנולוגיות חדשות לבדיקה. יום הסוללה של טסלה אמור לעזור למשקיעים למיין מה יהיה מוכן באופן מסחרי בשנים הקרובות, ומה עדיין מוגדר בגדר "מחקר".

 

מהצד השני נמצאת חברה צעירה בשם QuantumScape, אשר פועלת לייצר סוללות במצב מוצק. לאחרונה יצאה החברה בהודעה כי היא מתכננת להפוך לחברה ציבורית באמצעות מיזוג, או באמצעות רכישת SPAC.

קיראו עוד ב"גלובל"

השבוע אנחנו הולכים לשמוע הרבה על טסלה במקביל להצגת הסוללה ופיתוחים נוספים. המשקיעים בטוחים שרכבים חשמליים הם כאן כדי להישאר, וטסלה  היא הסיפור המרכזי, לא סתם מניית החברה זינקה במעל ל-360% בתוך פחות משנה.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    המלש 26/05/2021 09:24
    הגב לתגובה זו
    לפי מה שראיתי באינטרנט עלות הסוללות כמחיר כל המכונית. כלומר שאחרי כמה שנים אין כדאיות לקנות אותה כמשומשת.
  • 10.
    שלום 17/09/2020 04:37
    הגב לתגובה זו
    חלום שמתגשם
  • 9.
    אילן 16/09/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
    מדלק
  • 8.
    יניב 15/09/2020 19:36
    הגב לתגובה זו
    אם משתמשים במטען מהיר אחרי 200 אלף היא כבר הולכת למרות שיש אחריות ל8 שנים ומחליפים אותה אם משתמשים רק במטען איטי היא מחזיקה
  • 7.
    חמיד החמוד 15/09/2020 08:32
    הגב לתגובה זו
    הנפילה תהיה כואבת.
  • 6.
    אחז 15/09/2020 07:25
    הגב לתגובה זו
    מה יקרה ביום שאחריו?
  • 5.
    דור 15/09/2020 00:48
    הגב לתגובה זו
    מה לגבי הסוללות שניקולה מפתחת?
  • דין 17/09/2020 00:50
    הגב לתגובה זו
    אלא תאי דלק.. Fool cell מה שנקרא
  • בר כוכבא 15/09/2020 13:28
    הגב לתגובה זו
    יש כבר טכנולוגיה עדיפה על טסלה פי עשר ויותר
  • 4.
    גם אם ימכרו פי מאה הם לא שווים את ערך הנייר (ל"ת)
    נדב 14/09/2020 22:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זיוכוסברה 14/09/2020 22:16
    הגב לתגובה זו
    או אולי המלך העירום ומאידך ...מכפיל שכזה ורכישות בסכומי עתק , מי המושקעים? האם הם שוקעים ?
  • 2.
    תביאו כבר טסלה לישראל! (ל"ת)
    אורן 14/09/2020 20:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמוליק 14/09/2020 20:20
    הגב לתגובה זו
    כל שנתיים צריך לזרוק סוללה ולא יעזור כלום
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.