אדם נוימן גיל לייזר
צילום: יח"צ ואביעד בר נס
ראיון

"לא משנה אם זה תל אביב מדריד או רוטרדם, להחזיק רכב נהייתה בעיה"

לאחר שאדם נוימן נכנס לחברת התחבורה השיתופית GoTo Global שבניהולו, גיל לייזר מסביר מה התכניות לתקופה הקרובה ולאן הולך התחום; וגם מה יהיה חלקו של נוימן בחברה, וכיצד משכנעים את הנהג הישראלי לוותר על הרכב?

הבוקר דווח כי היזם אדם נוימן, מייסד חברת WeWork השקיע 10 מיליון דולר, בחברת התחבורה השיתופית GoTo Global. זאת כחלק מסבב גיוס בהיקף של 19 מיליון דולר, של החברה שנמצאת בשליטת (82%) חברת שירותי הרכב שגריר 4.36% . העסקה משקפת לחברה שווי של 30 מיליון דולר, אחרי הכסף. 

החברה הוקמה ב-2008 תחת השם CAR2GO, והיא מציעה מגוון שירותי תחבורה שיתופיים כמו אופניים, אופנועים, קורקינטים ורכבים לטווח קצר וארוך. לפני שנה שינתה החברה את שמה כחלק מהאסטרטגיה העסקית/שיווקית ונוכח העובדה שהגדילה את סל המוצרים שלה מעבר לשירותי רכב. עיקר פעילות החברה ממוקדת בישראל ובמלטה, אך החברה פועלת גם במדריד, כספק טכנולוגיה של פעילות שיתוף הרכבים של חברת פולקסווגן בעיר.

בראיון ל-Bizportal מסביר גיל לייזר מנכ"ל GoTo Global, מה הייתה מטרת הגיוס, ולאן מועדות פניה בתקופה הקרובה. "מטרת סבב הגיוס הנוכחי, היא להציע את המוצר בעיר משמעותית באירופה, אני מעריך שבחודשיים הקרובים נכריז על אחת כזאת. אחרי שהוכחנו בישראל את המוצר שלנו, ופתחנו את מלטה אנחנו רוצים, להתרחב ולהוכיח שהמוצר שלנו גם ברמה הטכנולוגית וגם בערך ללקוח, יכול לנצח גם בערים הכי גדולות. משם אני מעריך שעד סוף 2021 נפעל בארבע מדינות נוספות".

מה יהיה חלקו של אדם נוימן  בחברה?

"אדם יהיה מעורב מאד, יהיה לו חבר בדירקטוריון (מתוך שלושה חברים), אך המטרה היא בעיקר ההון האנושי שהוא מביא איתו. אנחנו רואים בו גאון שיצר את אחת החברות הגדולות בעולם בתחום השיתופיות. המטרה היא לשלב את הניסיון של אדם, עם המוצר והניסיון שלנו, וככה לייצר מסלול הצלחה רחוק מאז. אנחנו רוצים לשנות את הצורה בה אנשים חושבים, על הדרך לנוע מנקודה אחת לשנייה, ולוותר על הבעלות על הרכב הפרטי". 

כיום, איזה פעילות מניבה הכי הרבה הכנסות?

"מבחינת כמות הכסף שכל נכס מייצר, הרכב מייצר הכי הרבה, אך יצרן הלקוחות הגדול ביותר שלנו הוא דווקא תחום האופניים. אנחנו מפעילם ארבעה מערכי תחבורה שיתופיים קורקינטים, אופנועים חשמליים, רכבים לטווח קצר (אוטותל), ורכבים לטווח ארוך לפי שעות (CAR2GO). הפתרונות הללו יחד אמורים לספק את כל צרכי התחבורה". 

"אנחנו רואים במוצר שלנו מנצח, כי אנחנו משתמשים בכלים שונים בכדי ליהנות מיתרון הגודל. אנחנו כמו סופרמרקט, מציעים במקום אחד את כל הפתרונות. ברגע שהורדת את האפליקציה ואתה מנוי לאופניים, אני יכול להציע לך קופונים ושירותים נוספים. האסטרטגיה שלנו הוכיחה שאנחנו יודעים להרוויח בזכותה כסף בענף שהוא אמנם צומח אך מאד תחרותי".

אתם מצליחים להיות רווחיים?

"בשנת 2016 ו-2017 הרווחנו, אבל מאז המשכנו להשקיע בהתרחבות, כל עוד נמשיך לפתוח עוד ערים העסק ימשיך להיות לא רווחי. עם זאת, ברמת ה-unit economics (רווח בגין יחידה) בערים הגדולות אנחנו רווחיים. כרגע, רווחיות היא לא פונקציית המטרה, היעד שלנו הוא להרוויח בין 18-14 חודשים מרגע שפתחנו עיר. צריך לזכור, שאנחנו מעסיקים 160 עובדים, ומייצרים מחזור של מעל 13 מיליון דולר, ובכל זאת ההפסד שלנו יחסית נמוך ביחס לחברות סטארט-אפ אחרות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לאן התחום של תחבורה שיתופית הולך?

"ענף התחבורה בהקשר של מכירת רכבים נמצא בסטגנציה כבר המון שנים, המציאות גורמת לאנשים לוותר יותר ויותר על הרכבים הפרטיים. לדעתי, אנחנו נמצאים באוקיינוס שרק גדל והפוטנציאל הוא עצום".

"אנחנו לא חברת קורקינטים כמו בירד, או חברת אופניים כמו מובייק, אנחנו חברה שהמטרה שלה היא לשמש את צרכי התחבורה של הלקוח, אם מחר יצא כלי חדש אנחנו, נדע לשתף את הטכנולוגייה שלנו עליו".

"כשיכנסו רכבים אוטונומיים הם יכנסו קודם לעולם השיתופי, ודווקא בעולם הזה אנחנו רואים את עצמנו כבעלי היכולת הטובה ביותר להפעיל את הדברים הללו. האסטרטגיה שלנו מתבססת על כך שאנחנו מחזיקים בכלים, ולכן כשיהיה רכב אוטונומי אנחנו נדע להציע מוניות אוטונומיות, יש לנו את כל היכולות. האסטרטגיה שלנו הפוכה מאובר שאומרת אנחנו חברת המנויות הגדולה ביותר בעולם בלי להחזיק מוניות, אבל מה יקרה ביום שיבטלו את הנהג?".

איך משכנעים את הנהג הישראלי לוותר על הרכב שלו?

"במרכזי הערים המגמה הולכת ומשתנה, לא משנה אם זה תל אביב מדריד או רוטרדם, להחזיק רכב נהייתה בעיה, בגלל המציאות שאנחנו חיים בה. לכן, אנחנו הבנו שאנחנו צריכים לתת לבן אדם את אותו ביטחון, שהוא מרגיש כשהמפתחות של הרכב בכיס שלו. לא משנה מתי ובאיזה שעה הוא ירצה לנוע ולאן, יש לו כלי. היכולת שלנו לאסוף את המידע על הצרכים שלו באמצעות מערכות הבינה המלאכותית שפיתחנו, מאפשרת לזהות את הביקושים ולשנע את הכלים בהתאם".

איך השפיעה הקורונה על התחום בכלל ועליכם בפרט

"בימים של סגר מן הסתם הכל מושבת בצורה קיצונית, אבל בחודש וחצי האחרונים ראינו שדווקא בימים שאחרי הסגר הקורונה מייצרת מציאות חדשה. יש שני פקטורים חשובים, ראשית כולם נפגעו בכיס, ואנשים נאלצים להחזיר את הרכבים לחברות הליסינג, ושנית אנשים כבר לא רוצים להיות ברכבת עם עוד 200 אנשים או במוניות שירות עם 10 אנשים, לכן מאי ויוני היו חודשי שיא בשירות שלנו".

יש לכם לקוחות עסקיים?

"בהחלט, כמעט 20% מהפעילות שלנו הוא בעולם B2B (לקוחות עסקיים), יש לא מעט חברות שרואות את היעילות שלנו, ונותנות לעובדים שלהם את האפשרות להשתמש בשירותים שלנו. השירות שלנו זול ב-70% מנסיעות במוניות, מה שמוזיל עלויות לחברות רבות. בסופו של דבר אנחנו מוצר מאד נכון לעסקים, וזה בהחלט חלק משמעותי מאסטרטגיית הצמיחה. חלק משיתוף הפעולה עם אדם הוא להגיע לתאגידים גדולים ולבסס את המעמד שלנו בקרבם".

הנפקה

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מגי 17/07/2020 05:45
    הגב לתגובה זו
    שם רע, רע מכסף רע. בושה לחלד ולהנצחת ישראל כמדינת נוכלים. כנראה למישהו אצלכם יש קשר משפחתי איתו.
  • 11.
    (ל"ת)
    16/07/2020 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    איפה שנוימן נמצא,לברוח, אבל מהר!!!!! (ל"ת)
    16/07/2020 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    זיל הזול 16/07/2020 01:10
    הגב לתגובה זו
    ותמיד יהיה הפראייר שיקנה את הבלוף
  • 8.
    פק מן 15/07/2020 22:39
    הגב לתגובה זו
    רכב זה הוצ' גבוה ובעיית חנייה ופקקים בערים הגדולות. יצליח בגגול
  • 7.
    הבעייה העיקרית היא להיות נוכל בינלאומי. (ל"ת)
    ירושלמי 15/07/2020 19:31
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חלום 15/07/2020 18:37
    הגב לתגובה זו
    רק למעטים יש יכולת לנפח חלומות ולהשמיד ערך כמו לאדם נויימן מסתבר שעוד לא סיים...
  • 5.
    להיות נוכל בינלאומי זה גם נהיה בעייה לא? (ל"ת)
    ירושלמי 15/07/2020 18:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רונן 15/07/2020 18:30
    הגב לתגובה זו
    ?? הצטרף עכשיו לקבוצת וואטסאפ חדשה וסודית ?? קישור בין מחפשי רכב לסוכנויות רכב מובילות בישראל. מחירים מעולים לכל סוגי הרכב! https://chat.whatsapp.com/CBKzv15PI9qATpb8APCEND
  • 3.
    חברה שמתמחה בהוצאת 15/07/2020 16:54
    הגב לתגובה זו
    כתבת גאון, התכוונת נוכל
  • 2.
    נוימן בפנים אני בחוץ (ל"ת)
    חושם 15/07/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מציע לשנות את השם ל We GoTo דורש רק 6 מליון $ עבור זה (ל"ת)
    דני דין 15/07/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.

חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה

תמיר חכמוף |

ג’י סיטי ג'י סיטי -6.77%  , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה,  פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.

בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO"עם השפעה זניחה על המינוףג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.

מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.

מה המספרים מספרים

מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch)  עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.

כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.