הפד' מנסה לקרר את השוק? "ייתכן ונפסיק את הרכישות בשוק הקונצרני"
לאחר פתיחה ירוקה בוול סטריט, המדדים המובילים עברו לירידות שערים מתונות כאשר התנודתיות בשוק ממשיכה גבוהה. ברקע לתנודה החדה למטה - בפד' מודיעים על צמצום התמיכה בשוק האג"ח הקונצרני. הפד' כנראה רואה את המתרחש בחלק מהמניות בתקופה האחרונה ומנסה להרגיע את השווקים. עם זאת, קשה לראות כיצד ההודעה מצליחה לגרום לשינוי משמעותי בשוק
דיילי סינג, סגן נשיא הפד' בניו יורק וראש קבוצת השווקים בבנק הפדרלי (מי שאחראי בפועל על הרכישות של הפד'), פרסם זמן קצר ראיון באתר הפד' בו הוא מפרט על צעדי הפד'. מבחינת השווקים, ההתייחסות המעניינת ביותר היא לתוכנית בשוק האג"ח הקונצרני - SMMCF. לטענת סיינג - "ככל שהמצב בשווקים השתפר, הבנק התחיל להוריד את קצב הרכישות בתוכנית זו מרמה של 300 מיליון דולר לרמה של קצת יותר מ-200 מיליון דולר". סינג מוסיף כי אם המצב ישתפר, הבנק צפוי להוריד את קצב הרכישות לרמה נמוכה מאוד ואף עשוי להפסיק לרכוש אג"ח קונצרני לחלוטין".
לפי הנתונים האחרונים, הפוזיציה של הפד' בשוק האג"ח הקונצרני עומדת על קצת יותר מ-7.1 מיליארד דולר. הדוחות האחרונים של הבנק מצביעים כי הוא מתערב בשוק האג"ח הקונצרני בהיקף של 1.7-1.6 מיליארד דולר בשבוע. כ-48% מאגרות החוב שקנה הפד' עד כה הן מדירוג גבוה של AAA/AA/A, כ-48.3% מאגרות החוב בדירוג של BBB וכ-3.6% בלבד הן בדירוג BB.
לפני כשבועיים התחיל הבנק לבצע רכישות גם של אגרות חוב בודדות, כאשר עד כה רכש בנק אג"ח קונצרני של 84 חברות. בין החברות שהפד' רכש את אגרות החוב שלהן ניתן למצוא את ענקיות הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) ומייקרוסופט (סימול:MSFT). עוד ברשימה: פורד (סימול:F), ג'נרל מוטורס (סימול:GM), ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) ועוד.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 3.אסי 09/07/2020 09:25הגב לתגובה זומה החלק של הפד בשוק האג"ח הקונצרני? פוזיציה של 7 מיליארד כמו שכתוב בתחילת הכתבה, או רכישות של 120 מיליארד בחודש כמו שכתוב בסוף הכתבה?
- 2.יאיר 08/07/2020 18:59הגב לתגובה זוהיי, כבר כמה שבועות מתפרסמות כתבות שבהם רשום שטראמפ עוד רגע הולך להשתמש בנשק יום הדין והשווקים ימשיכו לקפוץ. איך זה מסתדר עם זה שהפד מצמצם את הנזילות בשוק האגח?
- אני 08/07/2020 21:35הגב לתגובה זו1. הפד הוא לא משרד האוצר האמריקאי שמחזיק ברוב המזומנים כרגע.2. התמיכה בשוק האג"ח לא גדולה במיוחד.3. החזרה לנק' אחת - אם הפד לא יספק נזילות לפימפום השווקים אז האוצר האמריקאי יעשה את זה (בכל זאת שנת בחירות...)
- 1.יוסי 08/07/2020 18:42הגב לתגובה זולמטה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
