פאואל
צילום: gettyimages

סיומה של תקופה - הפד' כבר לא תומך בשוקי הריפו

בספטמבר האחרון התרחש אירוע חריג בשוק הריפו ומאז הפד' תמך באגרסיביות בשוק זה. לאחר הזרמות של טריליוני דולרים בחודשים האחרונים, אתמול נרשם ציון דרך בשווקים - הבנקים בארה"ב לא ביקשו למחזר שום הלוואה מהפד'. מדובר בסימן נוסף לעוצמת המערכת הבנקאית בארה"ב 
עמית נעם טל | (13)

באמצע ספטמבר האחרון התרחש אירוע חריג במיוחד בשוקי המימון בארה"ב, ששמור בימים כתיקונם לאנשי מקצוע "ולעכברי אג"ח". בתוך יומיים זינקה ריבית הריפו בארה"ב, המשמשת את המוסדות הפיננסיים למימון הפעילות השוטפת מרמה של 2.2% לרמה של יותר מ-10%. לקריאה נוספת: מהו שוק הריפו ולמה כולם מדברים עליו? מיותר לציין ששום גוף פיננסי היום לא יכול לעמוד בריבית כה גבוהה ולכן הפד' התחיל להתערב והזרים טריליוני דולרים למערכת הבנקאית במהלך הרבעון האחרון של 2019. בכירי הבנק טענו בהתחלה כי "מדובר בגורמים טכניים" שהביאו לזינוק החד, אך לכל מי שנמצא בתוך המערכת הבנקאית בארה"ב היה ברור כי הסיבה לזינוק היא אחרת - צמצום מאזן הפד' בשנתיים הקודמות גרם למצוקת נזילות במערכת הבנקאית ולא היה ניתן לפתור אותה בלי QE אגרסיבית.  כתבה שלנו בביזפורטל בספטמבר 2019, זמן קצר לאחר האירועים החריגים בשוק - תאמינו לנו, לא רק אנחנו הבנו זאת, כל מי שמתעסק עם המערכת הבנקאית בארה"ב ידע שהפד' בצרות. גם פאואל בעצמו ידע שהאירועים האלו הם סימן רע מאוד. "מזל" שהגיעה הקורונה והעניקה לגיטימציה לפד' להתפרע עם תוכניות QE (לכתבה המלאה).  במהלך פברואר האחרון, החליט הפד' לנסות להוריד את התמיכה שלו בשוק זה, אך זמן קצר לאחר מכן השווקים הפיננסיים קרסו ב"חסות הקורונה" והפד' קיבל את הלגטימציה להגדיל את מאזנו ביותר מ-3 טריליון דולר, כאשר הוא מזרים הון לבנקים במספר תוכניות.  אתמול רשמו השווקים ציון דרך משמעותי, כאשר לראשונה מאז האירועים בספטמבר - הפד' כבר לא תומך בשוק הריפו. חוזי ריפו בהיקף של 53.2 מיליארד דולר הגיעו לפידיון ואף בנק לא ביקש לגלגל אותם מחדש. נציין כי בשיא התמיכה, הפד' ביצע עסקאות ריפו בהיקף של קרוב ל-500 מיליארד דולר.  פעילות הריפו של הפד' בחודשים האחרונים - סיומה של תקופה למרות שמהלך עשוי ליצור תנודתיות קלה בשווקים, מדובר בסימן נוסף שהמערכת הבנקאית בארה"ב מתאוששת. תוכנית הרכישות של הפד' סיפקו בחודשים האחרונים מספיק רזרבות לבנקים, כך שאין באמת צורך מבחינתם בכלי לטווח קצר כמו הכלי שהפד' מציג בשוקי הריפו. חשוב להדגיש כי הפד' עדיין ממשיך בתוכנית זו, כך שאם תיווצר מצוקה בתקופה הקרובה, הבנקים יכולים בקלות לבקש הון נוסף. המהלך של הבנקים בארה"ב מאשר למעשה את הערכות של בנק אוף אמריקה בסופ"ש האחרון.  קשה לראות דרמות בחודשים הקרובים בשוקי המימון בארה"ב, כאשר גם הפד' וגם הממשל האמריקני מספקים רוח גבית משמעותית (לכתבה המלאה).  נציין לסיום כי בעקבות האירוע אתמול, מאזן הפד' צפוי לרדת גם השבוע - שבוע רביעי ברציפות.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אנונימי 15/07/2020 22:01
    הגב לתגובה זו
    הבורסה בארצות הברית שוברת שיאים ! ביתים נמכרים בשניות .אומרים לדגים תצאו ואנחנו נקנה בזול ;)
  • 9.
    ד 09/07/2020 16:22
    הגב לתגובה זו
    עמית, תמשיך בעבודה הטובה והנגשת האינפומרציה, אין נכון ולא נכון ושכל אחד ייקח את זה לסגנון השקעה שלו
  • 8.
    גבי 09/07/2020 14:41
    הגב לתגובה זו
    כל מניות הבנקים בוול סטריט יורדות ברצף ארוך למרות השיפור במצבם?
  • 7.
    אא 09/07/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
    ראה נתוני הלוואות חדשות של הבנקים - צניחה של 80%. לכן הבנקים לא צריכים כסף.... אין שום חוזקה
  • 6.
    ע 09/07/2020 08:38
    הגב לתגובה זו
    ריבית אפסית, העדר אלטרנטיבות השקעה ותמיכת הממשל והפד -מתכון לעליות בשוקי המניות.
  • 5.
    רבקה 08/07/2020 22:52
    הגב לתגובה זו
    כי בכלל לא בטוח שיקבלו אותו חזרה. אם זה המצב אז אין צורך בתמיכה בשוק הריפו.
  • 4.
    אני 08/07/2020 20:42
    הגב לתגובה זו
    את הבור (יותר בכיוון של עמק) שיצר שנוצר בשווקים הפיננסים לא היתה בעיה לחסות בהדפסה מסיבית הוספת עוד כסף למחזור.תמיד מדהים אותי שאנשים לא מבינים שעצם זה לא שהמניות עלו אלא הכסף שלהם שווה פחות...בכל אופן הקושי האמיתי (זה שלפד וגם לשאר מקבלי ההחלטות אין שום נסיון בו) הוא איך לכסות את הבור בכלכלה האמיתית בלי לעשות נזקים גדולים.המשימה שמולם היא הרבה יותר מורכבת - איך מכסים את הבור מבלי לגרום שהאינפלציה תהיה גבוהה.אם הם יגזימו והמחירים יתחילו לעלות בחדות (כמו שקרה בשווקים הפיננסים. 2008) המהומות שהיו בארה"ב הם רק קדימון קליל למה שהולך לבוא.אני לא מקנה בהם אם תגיע אינפלציה גבוה (4% ) הם יאלצו לבחור את מי להקריב השווקים הפיננסים או את האמריקאי הממוצע ... תקופה מעניינת לפניינו
  • 3.
    עמית מחכה לפתיחה בNY, ואז משחרר כתבה לכאן או לשם. (ל"ת)
    חוכמת הבדיעבד(בייגל) 08/07/2020 19:04
    הגב לתגובה זו
  • גל 09/07/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
    הוא היחידי שמנתח מהכיוון של הכסף ולא ה"אירועים" שלא משפיעים על כלום ורק מהווים תירוץ לעליות או ירידות.תודה!
  • אני 08/07/2020 20:32
    הגב לתגובה זו
    כי על המדדים האלו אין חוזים גם כשהשוק סגור.ולגבי חוכמת הבייגל אותי לימדו בבית משפט חכם: "הפוסל במומו פוסל".הוא עושה יופי של עבודה! אבל שהיו עוד אנשים בעיתונות הכלכלית שינגישו מידע חשוב לקוראים בעברית.
  • 2.
    אבי 08/07/2020 17:51
    הגב לתגובה זו
    אתה כל הזמן אומר שהשווקים עולים בגלל התמיכה של הפד. עכשיו אתה אומר שהפסיקו לתמוך אבל באותה נשימה אומר שהרוח הגבית נמשכת ותימשך. זה לא ברור לי
  • עמית נעם טל 08/07/2020 18:00
    הגב לתגובה זו
    היא תמיכה לתקופה קצרה, - אף אחד לא רוצה לגלגל כל יום/שבוע/חודש הלוואה חדשה מהפד'. הפד' הזריק רזרבות למערכת הבנקאית באמצעות תוכנית QE וככל שכלים אלו עולים, כך הצורך במימון דרך שוק הריפו הופך למיותר...
  • 1.
    עד ספטמבר 08/07/2020 17:22
    הגב לתגובה זו
    לא משנה מי יבחר הלוואות צריך להחזיר.אז או מיסים דמוקרטים או הפסקת הזרמה רפובליקנית
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.