וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

סגירה ירוקה בוול סטריט: הנאסד"ק עלה ב-1.4%, וויקס בשיא חדש

תנודתיות: לאחר ירידות של עד 1.5% אמש, המדדים עלו עד 1.4%. הזהב נסחר מעל לרף ה-1,800 דולרים לאונקיה. אמזון עלתה ב-2.7%, טבע עולה ב-1.6%, טאואר טיפסה ב-2.8%, NIO מחקה עליות של 13% ונסגרה בירידות של 2.6%, טסלה איבדה 1.7%
עמית נעם טל | (16)

יום מסחר תנודתי בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 1.4%. הדיווחים סביב נגיף הקורונה והמתיחות בין ארה"ב לסין סביב סוגיית הונג קונג מעיבים. מנגד, הממשל האמריקני והפד' מספקים ביומיים הקרובים תמיכה משמעותית לשווקים. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

בגזרת הקורונה, מספר מקרי ההידבקות ברחבי העולם עלה ביממה האחרונה ב-208 אלף כאשר אנחנו קרובים לרף ה-12 מיליון נדבקים מתחילת המגיפה. מספר הנפטרים מהנגיף עלה לרמה של 547.3 אלף. ארה"ב ממשיכה להיות המוקד הפעיל ביותר עם למעלה מ-3 מקרי הידבקויות ו-133 אלף נפטרים. נציין שוב כי למרות העלייה היחסית במספר הנדבקים בתקופה האחרונה, נתוני ההידבקות רחוקים מהנתונים שדווחו מוקדם יותר השנה. 

אירוע נוסף שמעיב על השווקים הוא המתיחות בין ארה"ב לסין. אם אתמול דווח על בחינת איסור שימוש באפליקציות סיניות עמו טיק טוק. היום דווח כבר שהממשל האמריקני שוקל לבטל את הסטטוס קוו סביב הדולר ההונג קונגי. אם אכן הממשל האמריקני יממש את האיום - מדובר ב"רעידת אדמה" בשווקים, הסיכויים לכך נמוכים במיוחד (לכתבה המלאה). 

עם כל הכבוד לאירועים אלו, הסיפור המרכזי בשווקים ממשיך להיות התמיכה של הפד' והממשל האמריקני. תמיכה זו צפויה להגיע לשיא זמני ביומיים הקרובים. נציין כי אם מסתכלים על הצפי של בנק אוף אמריקה לחודשים הקרובים, קשה לראות דרמות בחודשים הקרובים, כאשר 2 גופים אלו מספקים רוח גבית משמעותית (לכתבה המלאה). 

בגזרץ הסחורות, הזהב עולה ב-0.4% ונסחר מעל לרף הפסיכולוגי של 1,800 דולרים לאונקיה. הנפט מטפס ב-0.7% לרמה של 40.9 דולרים לחבית. 

במרכז

יש לא מעט "מניות מומנטום" שזינקו בימים האחרונים, אך מעל כולן עומדת טסלה (סימול:TSLA), שנסגרה אמש בשיא כל הזמנים עם שווי שוק מדהים של 256 מיליארד דולר. הטירוף סביב המניה נמשך נגרע במעט כאשר מניית החברה  איבדה 1.7% .

"האחות הסינית" של טסלה, יצרנית הרכבים NIO (סימול:NIO) מרכזת עניין גם היא לאחר לאחר שעלתה אמש לרמות שיא כל הזמנים עם שווי שוק של יותר מ-15 מיליארד דולר. מניית החברה זינקה בתחילת המסחר ב-14%, אך נסגרה בירידות של 2.6%

קיראו עוד ב"גלובל"

סקטור הבנקאות ריכז עניין  ברקע לאירועים סביב הונג קונג. בהקשר זה נציין את דויטשה בנק (סימול:DB). קרדיט סוויס (סימול:CS) , בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), גולדמן זאקס (סימול:GS), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) וסיטי בנק (סימול:C). 

בגזרת הישראליות, כיטוב פארמה (סימול:KTOV) זינקה ב-13.3% בעקבות הודעה על קבלת פטנט מהאיחוד האירופאי. פייבר (סימול:FVRR) עלתה ב-0.1%. וויקס (סימול:WIX) טיפסה ב-3.2% לשיא כל הזמנים עם שווי שוק של 15 מיליארד דולר. 

מניית הרשת החברתית טוויטר (סימול:TWTR) נסגרה הערב בעליות של 7.5% במסחר תנודתי  לשווי שוק של 27.8 מיליארד דולר. בסה"כ, משלימה מניית החברה זינוק של קרוב ל-28% משפל שקבע לפני פחות משבועיים בעקבות ההודעה של יוניליבר על השעיית הפרסומות (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    הגיון כלכלי 09/07/2020 07:57
    הגב לתגובה זו
    בתחילת מרץ 2020 מחיר ממוצע אג"חים דלק 100 נקודות , כיום המחיר הממוצע של אג"חים דלק 35 נקודות , צריכת האנרגיה בעולם עולה ועולה מיום ליום , עולם התעופה מתחיל שוב ויגדל יותר ויותר עם התיירות בעולם וצריכת דלק מטוסים.... ואתם מבלבלים את המוח אחד לשני ממש לשווא!!! שוק האנרגיה יעלה ויצמח אקספוננצילית מעתה ואיתו חברת דלק בעלי אסדות הנפט והגז בשווי אדיר מליארדים של דולרים של דלק תשובה בים בחודשים מרץ עד יוני 2020 קבוצת דלק שילמה מלוא הריבית והקרן לבעלי האגח"ים י"ג , ל"ד ועוד במועדם...... מהעיתון..... "אמריקן רשמה את העלייה היומית החדה מעולם - המריאה ב-41 אחוז, מניות התעופה והקרוזים בלמו ירידות חדות יותר בוול סטריט - אמריקן איירליינס הודיעה כי תגביר את טיסותיה, יונייטד זינקה ב-16.2%, נורוויג'יאן קרוז קפצה ב-9%; הסתערה על נאסד"ק ....." Oil is up $80 in seven weeks. The remarkable recovery could be too good to be true By Matt Egan, CNN Business Updated 1:21 PM EDT, Tue June 09, 2020
  • 10.
    אא 09/07/2020 00:10
    הגב לתגובה זו
    בזמן האחרון הם חוגגים שם בערב ואותנו מאכילים חוזים אדומים בבקר והורסים לנו את כל היום
  • 9.
    חכמת הבדיעבד.ברגע שהמצב משתנה אתה מתרץ אותו ומסביר. (ל"ת)
    עמית לא כולם טיפשים 08/07/2020 22:34
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ועם תהיה התרסקות .יהיה לך גם הסבר להתרסקות פתאום אה . (ל"ת)
    אה באמת .חכם בדיעבד 08/07/2020 22:33
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שלמה 08/07/2020 22:16
    הגב לתגובה זו
    מנהיגי כלכלה למופת יש בארץ ..חבל על המשכורת שמשלמים להם
  • 6.
    י 08/07/2020 21:59
    הגב לתגובה זו
    על מה למה אין טיסות הזוי??
  • 5.
    אבל אצלנו יורד כמו תמיד (ל"ת)
    נסדאק עולה 08/07/2020 20:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זוהר 08/07/2020 17:06
    הגב לתגובה זו
    אליפות העולם בניפוחי בועה זה הולך להיות מטורף כשיתפנצ׳ר להם
  • זה יקרה מוקדם יותר ואולי מיידי. לא תחכה זמן רב. (ל"ת)
    איצ100 08/07/2020 18:10
    הגב לתגובה זו
  • אייל 09/07/2020 11:40
    הוא חי רק בשביל התקווה שהמדדים בארה"ב יפלו ב 80% תוך זמן קצר כי זה מתאים לפוזיציה ולדרך הפעולה שלו . בלי התקווה הזו הבן אדם הזה לא קיים בכלל ואין לו מה להגיד
  • 3.
    תומר 08/07/2020 16:16
    הגב לתגובה זו
    לא מהפכה טכנולוגית ולא כלום
  • 2.
    . 08/07/2020 16:01
    הגב לתגובה זו
    מצב העולם הכלכלי והבריאותי בגדר כאוס וקטסטרופה.
  • אבירם+ניר 08/07/2020 17:38
    הגב לתגובה זו
    וליתר דיוק ב92% מהמקרים בורסתנו הקדימה את העולם ברגרסיות של נניח 20% ועד המפולות הגדולות שהיו מאז. והרי אנו עם הספר...חכמים ונבונים.
  • הנה זה מתחיל שוב לא נח (ל"ת)
    לאציק 08/07/2020 21:45
  • 1.
    עלי 08/07/2020 15:35
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחח
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.