דונאלד טראמפ ארה"ב
צילום: AFP

ממשל טראמפ מעוניין להפסיק את דמי האבטלה המשופרים

מדובר על תשלום נוסף של 600 דולר בחודש אשר הוגדר לתשלום עד סוף יולי, מעבר לדמי האבטלה המסורתיים; לטענת טראמפ ההטבה מספקת למובטלים תמריץ שלילי לחזור לעבודה ויש להחליף אותה בהטבה אחרת 
ערן סוקול | (3)
נושאים בכתבה טראמפ

על פי דיווחים בתקשורת הכלכלית, המבוססים על הדלפה מגורם בכיר בממשל האמריקאי, ממשל טראמפ מעוניין להפסיק את דמי האבטלה המשופרים ולהחליף אותם במדיניות אחרת.

במסגרת החקיקה שנועדה להקל את ההתמודדות עם משבר הקורונה אשר נחקקה במארס, אושר למובטלים בארה"ב לקבל תשלום נוסף של דמי אבטלה בסך 600 דולר לשבוע.

תשלומים אלה אמורים להיפסק לאחר ה-31 ביולי, באופן אשר עלול להוביל לירידה חדה בתזרים המזומנים עבור כ-30 מיליון האמריקאים המקבלים כיום את ההטבה, כאשר שיעור האבטלה באפריל ומאי היה הגבוה ביותר שנרשם בארה"ב מאז השפל הגדול.

על פי הדיווחים, ממשל טראמפ, בשורה אחת עם רפובליקנים רבים בקונגרס, רוצה כי התשלומים הללו של 600 הדולר הנוספים יופסקו. על פי לארי קודלו, היועץ הכלכלי של הבית הלבן, הסיבה לכך היא שבממשל טראמפ סבורים כי התשלומים מספקים תמריץ שלילי למציאת עבודה חדשה או לחזור למשרה קיימת.

הממשל תומך בהחלפת דמי האבטלה המוגדלים, המשולמים בנוסף לדמי האבטלה המסורתיים ברמת המדינה, במתן בונוס במזומן המעודד אנשים להצטרף שוב לכוח העבודה.

קודלו, מנהל המועצה הלאומית לכלכלה, אמר ביום ראשון כי "הנשיא בוחן אמצעי רפורמה שעדיין יספק איזשהו תמריץ לחזרה לעבודה, אך הוא לא יהיה כל כך גדול והוא יספק תמריץ לעבוד".

קודלו אמנם לא פירט את הצורה הספציפית של בונוס החזרה לעבודה, אך הצעות קיימות אשר עומדות על הפרק רומזות כיצד צפויה להיראות מדיניות זו.

כך למשל, אחת ההצעות שעומדות על הפרק, הינה החלפת התשלום השבועי של 600 הדולר בתשלומים זמניים של 450 דולר לשבוע, עבור אלו שחוזרים לעבוד. כלומר, החוזרים לעבודה יקבלו 450 דולר בתוספת שכר העבודה שלהם.

על פי הצעה נוספת, יתאפשר לעובדים המקבלים על עצמם הצעת עבודה, לשמור על דמי אבטלה של 600 דולר למשך שבועיים, למרות שהתחילו לעבוד. הרעיון ניתן להשוואה לבונוס שכירת עובדים בסך 1,200 דולר.

הדמוקרטים, לעומת זאת, רוצים להמשיך עם תשלום דמי האבטלה המשופרים. הם העבירו חקיקה שתאריך את ההטבות של 600 הדולר עד תחילת השנה הבאה.

חלק מהדמוקרטים גם הציעו להפחית בהדרגה את הסיוע על ידי קשירתו למדדים כלכליים כמו שיעור האבטלה במדינה. כלומר, ההטבות השבועיות ייפחתו במקביל לירידת שיעור האבטלה במדינה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הדמוקרטים הצבועים גורמים לביבול מערכות (ל"ת)
    חן 16/06/2020 22:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יובל 16/06/2020 09:52
    הגב לתגובה זו
    מי שישלח הוכחה שהצביע לטראמפ בנובמבר יקבל בונוס 10000 דולר
  • 1.
    דודאברהםandjelכהן 16/06/2020 01:00
    הגב לתגובה זו
    זה האיש , כופה כל גחמה על אנשים משכילים ומושכלים המשרתים תחת שבטו, נתגלה במערומיו מבלי לתת דעתו על קיום חוק אחד ויחיד , חוק הקארמה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.