דונאלד טראמפ ארה"ב
צילום: AFP

ממשל טראמפ מעוניין להפסיק את דמי האבטלה המשופרים

מדובר על תשלום נוסף של 600 דולר בחודש אשר הוגדר לתשלום עד סוף יולי, מעבר לדמי האבטלה המסורתיים; לטענת טראמפ ההטבה מספקת למובטלים תמריץ שלילי לחזור לעבודה ויש להחליף אותה בהטבה אחרת 
ערן סוקול | (3)
נושאים בכתבה טראמפ

על פי דיווחים בתקשורת הכלכלית, המבוססים על הדלפה מגורם בכיר בממשל האמריקאי, ממשל טראמפ מעוניין להפסיק את דמי האבטלה המשופרים ולהחליף אותם במדיניות אחרת.

במסגרת החקיקה שנועדה להקל את ההתמודדות עם משבר הקורונה אשר נחקקה במארס, אושר למובטלים בארה"ב לקבל תשלום נוסף של דמי אבטלה בסך 600 דולר לשבוע.

תשלומים אלה אמורים להיפסק לאחר ה-31 ביולי, באופן אשר עלול להוביל לירידה חדה בתזרים המזומנים עבור כ-30 מיליון האמריקאים המקבלים כיום את ההטבה, כאשר שיעור האבטלה באפריל ומאי היה הגבוה ביותר שנרשם בארה"ב מאז השפל הגדול.

על פי הדיווחים, ממשל טראמפ, בשורה אחת עם רפובליקנים רבים בקונגרס, רוצה כי התשלומים הללו של 600 הדולר הנוספים יופסקו. על פי לארי קודלו, היועץ הכלכלי של הבית הלבן, הסיבה לכך היא שבממשל טראמפ סבורים כי התשלומים מספקים תמריץ שלילי למציאת עבודה חדשה או לחזור למשרה קיימת.

הממשל תומך בהחלפת דמי האבטלה המוגדלים, המשולמים בנוסף לדמי האבטלה המסורתיים ברמת המדינה, במתן בונוס במזומן המעודד אנשים להצטרף שוב לכוח העבודה.

קודלו, מנהל המועצה הלאומית לכלכלה, אמר ביום ראשון כי "הנשיא בוחן אמצעי רפורמה שעדיין יספק איזשהו תמריץ לחזרה לעבודה, אך הוא לא יהיה כל כך גדול והוא יספק תמריץ לעבוד".

קודלו אמנם לא פירט את הצורה הספציפית של בונוס החזרה לעבודה, אך הצעות קיימות אשר עומדות על הפרק רומזות כיצד צפויה להיראות מדיניות זו.

כך למשל, אחת ההצעות שעומדות על הפרק, הינה החלפת התשלום השבועי של 600 הדולר בתשלומים זמניים של 450 דולר לשבוע, עבור אלו שחוזרים לעבוד. כלומר, החוזרים לעבודה יקבלו 450 דולר בתוספת שכר העבודה שלהם.

על פי הצעה נוספת, יתאפשר לעובדים המקבלים על עצמם הצעת עבודה, לשמור על דמי אבטלה של 600 דולר למשך שבועיים, למרות שהתחילו לעבוד. הרעיון ניתן להשוואה לבונוס שכירת עובדים בסך 1,200 דולר.

הדמוקרטים, לעומת זאת, רוצים להמשיך עם תשלום דמי האבטלה המשופרים. הם העבירו חקיקה שתאריך את ההטבות של 600 הדולר עד תחילת השנה הבאה.

חלק מהדמוקרטים גם הציעו להפחית בהדרגה את הסיוע על ידי קשירתו למדדים כלכליים כמו שיעור האבטלה במדינה. כלומר, ההטבות השבועיות ייפחתו במקביל לירידת שיעור האבטלה במדינה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הדמוקרטים הצבועים גורמים לביבול מערכות (ל"ת)
    חן 16/06/2020 22:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יובל 16/06/2020 09:52
    הגב לתגובה זו
    מי שישלח הוכחה שהצביע לטראמפ בנובמבר יקבל בונוס 10000 דולר
  • 1.
    דודאברהםandjelכהן 16/06/2020 01:00
    הגב לתגובה זו
    זה האיש , כופה כל גחמה על אנשים משכילים ומושכלים המשרתים תחת שבטו, נתגלה במערומיו מבלי לתת דעתו על קיום חוק אחד ויחיד , חוק הקארמה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.