פאואל
צילום: gettyimages

מגדיל תמיכה בשווקים: הפד' הכריז על תחילת רכישות אג"ח ספציפיות

כחלק ממאמץ מתמשך לתמוך בתפקוד השוק ולהקל על תנאי האשראי, הבנק המרכזי בארה"ב הודיע כי ירחיב את התערבותו בתחום האשראי התאגידי ויתחיל לרכוש אג"ח קונצרני ספציפיות, בנוסף לקרנות הסחירות שהוא כבר רוכש
ערן סוקול | (14)
נושאים בכתבה פדרל ריזרב

כחלק ממאמץ מתמשך לתמוך בתפקוד השוק ולהקל על תנאי האשראי, הבנק המרכזי בארה"ב הודיע כי ירחיב את התערבותו בתחום האשראי התאגידי ויתחיל לרכוש אג"ח קונצרני ספציפיות, בנוסף לקרנות הסחירות שהוא כבר רוכש.

על פי התוכנית, שהוכרזה לראשונה ב-23 במארס, לצורך התמודדות עם השפעות הקורונה על השווקים הפיננסיים, הקצה הפד' עד 750 מיליארד דולר לרכישת אג"ח קונצרני.

על פי ההודעה האחרונה, הפד' הצהיר כי יתחיל לרכוש בשוק אג"ח ספציפיות אשר מועד פירעונן הינו עוד חמש שנים או פחות. רכישות אלה יבוצעו במקביל לרכישות של תעודות הסל שהפד' כבר מבצע, המכוונות כלפי מדדי אג"ח בדרגת השקעה אך כוללות גם קרנות המחזיקות באג"ח זבל שהיו בדרגת השקעה לפני פרוץ המשבר וספגו הורדות דירוג.

המטרה של רכישות האג"ח הפרטניות תהיה "ליצור תיק אג"ח קונצרני המבוסס על מדד שוק רחב ומגוון של אג"ח אמריקאיות", נמסר מהפד' בהודעה רשמית.

"מדד זה מורכב מכל האג"ח בשוק המשני (הבורסות - ע.ס) שהונפקו על ידי חברות אמריקאיות העומדות בדירוג המינימלי שהוגדר, תקופה לפדיון מירבית וקריטריונים אחרים. גישה זו למדד תשלים את הרכישות הנוכחיות של הפד' בקרנות הנסחרות בבורסות", נכתב בהודעה.

האג"ח נדרשות להיות מדורגות BBB- או / Baa3, תלוי בסוכנות הדירוג, החל מה-22 במארס, רגע לפני שהפד' הודיע על תכנית הרכישות.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    דן 16/06/2020 08:27
    הגב לתגובה זו
    כל חוקי הכלכלה והמסחר , נמחקו סופית - בקרוב בוקר אחד נתעורר עם מינוס 50% במדדים העיקריים - הכתובת כתובה על הקיר .
  • 13.
    הדולר ירד ויגיע לשלושה שקלים בקרוב 16/06/2020 07:14
    הגב לתגובה זו
    הדולר ירד ויגיע לשלושה שקלים בקרוב
  • 12.
    כלכליסט 16/06/2020 06:23
    הגב לתגובה זו
    ועל המניות בוול סטריט... :) מציע לכולם להשקיע שם כמעט לא משנה היכן ...הכל פוגע בול בפוני.
  • 11.
    אבי שר 16/06/2020 02:02
    הגב לתגובה זו
    הצלילה תהחה כואבת יותר. עדיף להקיז דם רע מכולם לפני התדלוק השני. גם כך זה סכומים לא ברורים
  • 10.
    חזי 16/06/2020 00:47
    הגב לתגובה זו
    מספיק שהדולר ירד בעשרים אחוז כדי לאפס את החוב של הממשל. ככה הם יקטינו את החוב המטורף שהם מייצרים ומשאירים את המשקיעים והאזרחים עם ניירות מודפסים בתמונות של $ שלא שווים כלום
  • 9.
    טראמפ 16/06/2020 00:34
    הגב לתגובה זו
    בגלל הנזק שגרמו מהקורונה ואז הסנופי מגיע ל 5000
  • 8.
    אבי 16/06/2020 00:15
    הגב לתגובה זו
    בארץ מי שלא מפסיד שמח...חבל על האנרגיה שמוציאים בבורסה בארץ..כדאי למכור אפילו מניות של חברות טובות ולעבור לנסדק..בזבוז זמן וכאבי עיניים להסתכל על המסכים בארץ..
  • 7.
    [email protected] 15/06/2020 23:50
    הגב לתגובה זו
    הפד יהווה תחרות למתחרים ? למי הוא עוזר בדיוק חוץ מעצמו? זה שוק חופשי?
  • 6.
    הזרמת דולרים עם ריח של בית דפוס -- איפוס החוב של ארה"ב (ל"ת)
    יגאל פ 15/06/2020 23:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הנוסע המתמיד 15/06/2020 22:43
    הגב לתגובה זו
    ותודה לג'ינג'י
  • 4.
    בלדה לניפוח 15/06/2020 22:29
    הגב לתגובה זו
    כולם עדיין רוצים דולאר.ביום בו יקום אמצעי תשלום חלופי הלך עליהם
  • 3.
    הפד ירכוש את כל ארונות הקבורה (ל"ת)
    עודד 15/06/2020 22:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מדפיסים כסף במדפסת תלת מימד (ל"ת)
    משקיע 15/06/2020 21:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אך ורק למעלה. ניתראה גבוה יותר. מחלקים לכם כסף . ל 15/06/2020 21:43
    הגב לתגובה זו
    אך ורק למעלה. ניתראה גבוה יותר. מחלקים לכם כסף . לא צריך לעבוד בכלל.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.