תעסוקה ארה"ב
צילום: iStock

בנק אוף אמריקה: שוק העבודה בארה"ב לא יחזור לעצמו בשנה הקרובה

דו"ח התעסוקה שפורסם ביום שישי האחרון היה ככל הנראה המפתיע ביותר בהיסטוריה. למרות הסימנים הבעייתיים בדו"ח, בבנק אוף אמריקה מעריכים כי הוא עדיין מסמן כי שוק התעסוקה בארה"ב ראה תחתית - כחודשיים לפני הצפי המוקדם
עמית נעם טל | (1)

ביום שישי האחרון התפרסם דו"ח התעסוקה לחודש מאי והצליח להדהים את האנליסטים והמשקיעים. בעוד הקונזצנזוס בשוק צפה גריעה של קרוב ל-8 מיליון משרות, הנתון הסופי הצביע על תוספת של 2.5 מיליון משרות. במקביל, במקום לראות זינוק בשיעור האבטלה לרמה של קרוב ל-20%, הנתון הצביע על ירידה של שיעור האבטלה בארה"ב לרמה של 13.3% "בלבד" (לכתבה המלאה). 

מדובר בפער הגדול ביותר שתועד עד כה בין התחזיות של הגופים הגדולים לבין הנתון בפועל, עובדה שמיד מעוררת תהיות בנוגע "לבישול" של הנתונים (כפי שהעריך הכלכלן הבכיר מוחמד אל עריאן בסופ"ש האחרון). בחטיבת המחקר של בנק אף אמריקה מנסים להסביר את הפער העצום בין התחזיות המוקדמות לנתון בפועל.

בבנק מספקים מספר גורמים אפשריים: הראשון, התחזיות המוקדמות התבססו על נתוני התביעות הראשוניות שהצביעו על עלייה משמעותית בחודש האחרון, גם בתביעות המתמשכות. בבנק מציינים כי חלק מהמדינות בארה"ב מאפשרות בתקופה האחרונה לקבל דמי אבטלה אם מספר שעות העבודה ירד משמעותית ולכן ייתכן שזה מסביר חלק מהפער.

בבנק אוף אמריקה מציינים בנוסף את תוכנית ההלוואות לעסקים קטנים (ה-PPP). תוכנית זו הופכת את ההלוואות למענקים אם העסקים מחזירים לעבודה את העובדים ולכן יוצרת תמריץ למעסיקים. נציין בהקשר זה כי ביום שישי האחרון שונו התנאים והעסקים צריכים להעניק רק 60% מהסכום לעובדים במטרה לקבל את המענקים. 

סיבה נוספת שבבנק אוף אמריקה מציינים היא השימוש שנעשה במודל ה-brith/death. נציין כי מודל זה עולה לכותרות כמעט בכל דו"ח תעסוקה אך הצליח לשגע את הרשתות בסופ"ש האחרון. הסיבה היא פשוטה מאוד: מדובר במודל בעייתי מאוד וההנחות שלו יכולות לשנות לחלוטין את דו"ח התעסוקה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב מעריכה בכל חודש ע"י ההיסטוריה של השנים האחרונות כמה עסקים נפתחו/נסגרו באותו החודש. בחודש הנוכחי, ההנחה הייתה כי מספר המשרות שנוצרו בעקבות פתיחת עסקים חדשים עמדה על 345 אלף משרות, לאחר ירידה 553 אלף משרות שאבדו בחודש שעבר. האם זה הגיוני שנפתחו כל כך הרבה עסקים בחודש בו הכלכלה הייתה משותקת ברובה? כמובן שלא, אך זו הייתה אחת מההנחות לסקר. 

התחזית משתנה

למרות הבעייתיות של הסקר האחרון, בבנק אוף אמריקה מעריכים כי הוא עדיין מצביע כי שוק התעסוקה בארה"ב התייצב - כחודשיים לפני הצפי המוקדם. לפיכך, בבנק מעדכנים היום את התחזית לשוק העבודה: בתרחיש הבסיס שיעור האבטלה בארה"ב במחצית 2021 יעמדו על 6.9%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רוזן 08/06/2020 20:30
    הגב לתגובה זו
    זה לא מעניין את המשקיעים בבורסה - כל עוד נמשכת הזרמת הכספים האדירה באופן שוטף לשוק הוא ימשיך לעלות גם אם זה לא מוצדק כלכלית
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social