ישראל כץ משרד התחבורה
צילום: כפיר סיון

חושבים שהקורונה מאחורינו? חכו עד שזה יפגע לכם בכיס

שר האוצר החדש צפוי להעלות לכם מסים – בכמה זה ייפגע בכם והאם יש פתרון אחר שיצמצם את הגירעון שזינק בעקבות הקורונה? 
ארז ליבנה | (12)

בימים האחרונים מתעוררת התחושה בציבור כי משבר הקורונה דועך. המגפה בארץ אולי ממוגרת בנקודת הזמן הנוכחית, אבל את השפעותיה הכלכליות – כולל הגלובליות – נרגיש בקרוב בשורה התחתונה החודשית. וזה לא יהיה נעים.

 

אנחנו לא באמת עברנו את משבר הקורונה. קצב ההתפשטות אולי נרגע בארץ ובמקומות מרכזיים בעולם, אבל בימים האחרונים דווח על על כמות הנדבקים היומית הגבוהה ביותר עד כה, עם למעלה מ-100 אלף נדבקים חדשים. ברזיל ורוסיה הופכות להיות המוקדים החמים חדשים של התפרצות. שארצות הברית עדיין נמצאת בעיצומה של המגפה, אם כי נראה ששם שהיא בשליטה. אז מבחינה בריאותית - עדיין לא הכל מאחורינו. מבחינה כלכלית - הרוב עוד לפנינו.

 

השיתוק העולמי והמקומי במשך תקופה ממושכת גרם לכך  שהמסחר והייצור הגלובלי תקועים - לא על האפס, אבל משמעותית מתחת למה שהיה טרום הקורונה. ברגע שמייצרים פחות, עובדים פחות, מרוויחים פחות, שולחים עובדים לחופשה ללא תשלום או לפיטורים, הכלכלה בנסיגה - יש פחות כסף לצרוך, יש צמיחה נמוכה שהופכת אפילו לשלילית - כפי שמצפים עכשיו - צמיחה עולמית שלילית וצמיחה מקומית שלילית. הכל בנסיגה, וצריך לעצור את המפולת הזו. מה עושים? זורקים כסף לשוק. כל הפעולות שעושים בעולם וגם אצלנו - פעימה ראשונה, פעימה שנייה, פעימה שלישית, מענקים לחל"תניקים, נועדו לספק לאנשים חמצן כדי לחיות ולצרוך.

 

אבל התשלומים האלו מגדילים את הגירעון השנתי של המדינה מכ-4% לכ-10% - זה הרבה, ומגדילים את החוב ביחס לתוצר. מדינה יכולה לחיות ככה תקופה מוגבלת, בסופו של דבר היא תפחית את הגירעון. הגירעון שלנו בחודשים האחרונים ובחודשים הבאים יהיה בגלל שהפער בין המסים (הכנסות המדינה) לבין תקציב המדינה גדל. אז מה עושים? מקטינים את הוצאות המדינה, ובמילים אחרות את התקציב ומעלים את ההכנסות שזה בעיקר מעלים את היקף המס הכולל. למהלכים האלו יש השפעה על כל אחד ואחת מאיתנו. זה נוגע לכיס של כולנו.

 

כבר עכשיו מיליון ישראלים יושבים בבית ולא עובדים. צפוי שרובם יחזרו לשוק העבודה, אבל לאט לאט מתברר שהתחזיות לחזרה מהירה היו אופטימיות. העסקים בשוק גדול מהקורונה והם מפחדים לחזור לעסקים כרגיל שמא יתפתח גל שני. מעבר לכך - עסקים רבים גילו שהם יכולים להסתדר גם בלי חלק ממצבת כוח האדם - תהיה התייעלות, אפילו משמעותית. 

 

ככל שיותר אנשים יושבים בבית כך המדינה צריכה לתמוך בהם בסכום משמעותי יותר, כך המדינה צריכה לגבות ממי שעובד וממי שמרוויח סכום גבוה יותר. מה המדינה עושה? יש דיבורים שצפים בתקשורת על הדיונים שנערכים במשרד האוצר בנוגע לגזרות הכלכליות שהממשלה תיאלץ להשית על הציבור. שר האוצר הנכנס ישראל כץ יצטרך להוביל את הצעדים לצמצום הגירעון וזה לרוב הולך יחד עם הטלת מסים. 

 

מדברים על העלאת המע"מ ל-20%. קשה להאמין שזה מה שיקרה. זה נראה כמו בלון ניסוי, אבל כן, יש סיכוי טוב שהמע"מ יעלה. המשמעות היא התייקרות של כל המוצרים והשירותים.  מדובר בהשפעה שנראית נמוכה אבל היא יכולה להגיע למאות בודדות למשפחה. זה לא הכל.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

האם ייקחו לנו את ההטבות בקרן ההשתלמות?

החיסכון שלנו לפנסיה, בקופות גמל ובקרנות השתלמות נהנה מהגנות מס משמעותיות. המדינה באה ואמרה בעבר היא מוכנה לספק יתרונות מיסוי לחיסכון ארוך טווח, העיקר שנחסוך לגיל פרישה. אבל הכי קל בתקופה של משבר לקחת את המתנות האלו. אז אולי לא יפגעו בחיסכון לפנסיה, אבל בחיסכון לקרנות השתלמות עלולים לפגוע. החיסכון הזה במהות אינו לטווח ארוך, ניתן לממש אותו לאחר 6 שנים בלבד, והמממשים נהנים מיתרונות מס בהפקדה ומיתרונות מס במימוש - אין מס על הרווחים. ביטול התנאים המועדפים או צמצומם יביא לקופת המדינה מיליארדים בשנה.

 

 

רעיון - העלאת המס על הדלק 

מס הבלו, המס העקיף על הדלק, מהווה נתח גדול בהכנסות המדינה. נכון למרץ, שיעור המס על בנזין עמד על קרוב ל-50%. כלומר על כל ליטר שתדלקתם, מחצית מהכסף הלך למדינה. ככל שנוסעים יותר ברכבים, ככה המדינה מרוויחה יותר. אלא מה, חודש וחצי כמעט אף אחד לא נסע. ולא רק בישראל, בעולם. אז המחירים התרסקו בהתאם, בשל עודף היצע מול ביקוש נמוך.

 

כניסיון לרכך את המכה הכלכלית, בדיון שנערך במשרד האוצר, חלק מהפקידים חשבו שכדאי להעלות את מס הבלו, כך שהירידה תתאזן ל-10%. בסוף היוזמה נבלמה, הבינו שכרגע זה לא נכון. וטוב שעשו כך. זה יכול לחזור לשולחן הדיונים. יחסית קל להעלות מס על מוצרים "פוגעניים". דלק זה רע - זה מזהם את הסביבה. גם מס על סיגריות נתפס כמס הוגן - מזהמים את הסביבה, פוגעים בבריאות, תשלמו. בכל סבב של כוונה לסגור גירעון המסים האלו חוזרים לדיונים, זה יקרה גם הפעם.

 

20% מע"מ? שחיקה של 3% במשכורת

אז בממשלה אולי מרסנים את נערי האוצר בינתיים, אבל צריך לפרק את האיומים על הגזרות הכלכליות ולהבין בדיוק כיצד הם ישפיעו עלינו. לדוגמא, עם מעלים את המע"מ ל-20% וכאמור זה תרחיש קיצוני, המשמעות של זה עבור מיליוני ישראלים תהיה עצומה.

 

לדוגמא, משפחה שמרוויחה שכר מינימום ומשלמת 3,000 שקל לחודש תשלם 100 שקל נוספים. המשמעות של מהלך שכזה היא שחיקת שכר דה פקטו של 3%. בתקופה שכזו, זה יכול להוביל הרבה ישראלים אל מתחת לקו העוני. ספק אם מישהו בממשלה יהיה מוכן לקחת את הסיכון הפוליטי הזה – אבל הגרזן, לפחות מצד משרד האוצר, עודה מתנדנדת.

 

מסים, מסים, מסים

מס, בפשטות, היא הדרך של המדינה להרוויח על משהו סחיר, שעובר בתחומה השיפוטי. אילו מסים אפשר להשית? מע"מ, בלו. בצד זה יש לממשלה ולמשרד האוצר לא מעט כלים בארגז, שכל אחד מהם מסוגל להכניס ממד פיננסי, שהכרחי לתזרים המדינה. אבל יש כאן שאלה עקרונית - האם העלאת שיעור המס בהכרח תביא להעלאת המס האבסולוטי. למה הכוונה?

 

אפשר להעלות מסים על שכר ואפשר גם להעלות את מס החברות. זה יגרום לכך שכל חברה לכאורה תשלם יותר מס. אבל המסים הגבוהים יגרמו לכך שיעבדו פחות. יגרמו לכך שירוויחו פחות ואז השיעור מס אולי יגדל אך לא בטוח שהיקף המס הכולל יגדל. בעבר ובמשך תקופה ארוכה זו היתה המתודה - יש גירעון מעלים מסים ומצמצמים את הגירעון, אבל תחשבו על זה - אם דווקא מורידים את המס, אתם תרוויחו יותר, אתם תתאמצו יותר כדי להרוויח יותר, זה יהיה משתלם לכם, ואז המס הכולל שתשלמו יהיה גבוה יותר. כלומר, למרות הורדת שיעור המס, היקף המס יעלה. זה מה שקרה ב-2004 כשיצאנו ממשבר פיננסי, ומי שהוציא אותנו אז, אגב, היה ביבי נתניהו כשר אוצר.

 

אז יכולה להיות הפתעה. יכול להיות שבאוצר אחרי הבדיקות, הניתוחים וההפנמה שצריך לתת מוטיבציה חזקה להגדיל עבודה, להגדיל ייצור, להגדיל תפוקה, לא יאמצו את המודל המסורתי של העלאת מס. זה יכול לעבוד, זה כאמור כבר עבד בעבר. אבל בשביל זה צריך אוצר חזק, ולפחות בינתיים הקולות שנשמעים מהאוצר הם כאלו שרוצים ללכת בגישה הקלאסית של העלאות מס - במצב כזה צפו פגיעה למשפחה ממוצעת של מאות שקלים בודדים. זה לא קצת, יחד עם עוד "נגיסות" בהטבות ולצד העלאות מחירים והורדת שכר, יהיה לכם קשה יותר בעתיד. ולכן, מה שחשוב יותר מכל זה מה הממשלה עושה כדי לפתח מנועי צמיחה עתידיים - איך היא משקיעה את הכסף (שאין לה) בצורה נכונה כדי לפתח מקומות עבודה, כדי לייצר פעילויות שיש להם דרישה גלובלית, כדי שמגמת הצמיחה שאפיינה את ישראל בעשור האחרון תימשך. היה טוב, יהיה קשה, אבל השאלה הגדולה היא איך ומתי נחזור למסלול של צמיחה מרשימה. 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אנונימי 30/06/2020 18:06
    הגב לתגובה זו
    מנהיגות אמיתי תקצץ בפנסיות התקציביות שהמדינה חילקה במאות מיליארדים על חשבוננו ועכשיו זה קדוש? חבל שהכסף של המגזר הפרטי הוא לא קדוש. שיא השחיתות
  • 11.
    יוחאי 25/05/2020 23:30
    הגב לתגובה זו
    גם יתגלגל כמובן לדירות יד2 מיד לאחר שיד1 יעלו. דווקא אלה שמחוסרי דיור יתרחקו יותר מהסיכוי לדיור. פגיעה אנושה בזוגות הצעירים שנאבקים וחולמים לנסות ולרכוש דירה עם משכנתא ל-30 שנה
  • 10.
    כתבה מעולה (ל"ת)
    אביעד 22/05/2020 12:18
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    משה 22/05/2020 09:02
    הגב לתגובה זו
    להמריץ הכלכלה
  • 8.
    אלי 22/05/2020 08:50
    הגב לתגובה זו
    בחינם כל הזמן....
  • 7.
    לקצץ ולקצץ בעובדי ממשלה בשליחים בחו"ל וכו" (ל"ת)
    אלי 22/05/2020 08:48
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לתת הם לא יודעים אבל בלקיחת הם מצוינים-תכינו את המעיים (ל"ת)
    מה חדש 22/05/2020 08:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עידו 22/05/2020 08:09
    הגב לתגובה זו
    ישראל נכנסה למשבר הזה ביחס חוב תוצר של 60%. היא תסיים אותו ב80% שזה נמוך בהרבה מהיחס של מדינות מערב אירופה וארה"ב למשל.
  • 4.
    מומחה לקנוניות 22/05/2020 07:33
    הגב לתגובה זו
    חפשו "האם יש טעם להצביע בבחירות? הבחירות הן פייק הזאב הפאשיסטי מתחזה לסבתא דמוקרטית" - רוב האתר שם נכון
  • 3.
    דן 22/05/2020 07:21
    הגב לתגובה זו
    רווחים כלואים בחברות.
  • 2.
    צבי 22/05/2020 06:18
    הגב לתגובה זו
    איפה המיליארדים שאמורים לנחות עלינו מהשמיים? מה, שוב ביבי שיקר?
  • 1.
    דירה=קורת גג 22/05/2020 05:58
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.