מטוס בואינג אל על נופש תעופה טיסה
צילום: יחצ
משבר הקורונה

אל על מקבלת הערת "עסק חי" בדוחות לשנת 2019

החברה דיווחה על עליה של כ-5% בהכנסות הרבעון הרביעי ועל הפסד של 31.5 מיליון דולר. זה היה לפני משבר הקורונה; המשך פעילות החברה תלויה בקבלת הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות המדינה

ערן סוקול |

חברת התעופה אל על 1.05%  מדווחת על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2019, אשר כללו הערת "עסק חי". החברה דיווחה על עליה של כ-5% בהכנסות הרבעון ועל הפסד של 31.5 מיליון דולר. זה היה לפני משבר הקורונה. המשך פעילות החברה תלויה בקבלת הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות המדינה.

המשך פעילות החברה תלויה בקבלת ההלוואה בערבות המדינה

הערת העסק החי מגיעה על רקע השפעות משבר הקורונה אשר גרם להיעדר ביקוש והשבתה מלאה של טיסות הנוסעים הסדירות של החברה ואי הוודאות השוררת בדבר ההתפתחויות בישראל ובעולם בקשר עם התפשטות הנגיף המשליכה על מועד וקצב פתיחת שוק הטסת הנוסעים.

רואי החשבון של החברה מציינים כי תכניות החברה להתמודדות עם ההשלכות המהותיות של הנגיף כוללות בין היתר, פעולות לצורך התאמת הוצאותיה התזרימיות לירידה המהותית בהכנסותיה. בנוסף, החברה מקיימת משא ומתן עם מלווים לצורך קבלת הלוואה בסכום של כ-400 מיליון דולר שתגובה במרביתה בערבות המדינה תוך ניהול שיחות עם משרד האוצר לקבלת ערבות זו. המשא ומתן עם המדינה והמלווים נמשך וקיימת אי ודאות בקשר להשלמתו.

"היות וקבלת ההלוואה הינה חיונית על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות המשבר, קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי", כותבים רואי החשבון של אל על.

הפסד של 31.5 מיליון דולר ברבעון

הכנסות אל על ברבעון הרביעי של 2019 הסתכמו בכ-518.5 מיליון דולר, עליה של כ-5% לעומת כ-493.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד של כ-31.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-31.6 מיליון דולר ברבעון המקביל.

הרווח הגולמי של על אל הסתכם בכ-65.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי, לעומת כ-48.7 מיליון דולר ברבעון המקביל.

עם זאת הוצאות התפעול של החברה היו גבוהות מהותית מהרווח הגולמי והעבירו את החברה להפסד תפעולי של כ-21.5 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של כ-31.6 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בסיכום שנתי, הציגה החברה בשורה התחתונה הפסד של כ-59.6 מיליון דולר בשנת 2019, לעומת הפסד של כ-52.2 מיליון דולר בשנת 2018.

השפעות הקורונה

בחברה מציינים כי התפרצות מגיפת הקורונה בעולם, שהשפיעה מתחילת שנת 2020 באופן מהותי לרעה על הכלכלה העולמית, בכלל ועל עולם התעופה, בפרט, גדעה את תנופת העשייה של החברה, שהיתה אחת הראשונות להיפגע מהמשבר.

המגפה הביאה לירידה חדה בביקוש לטיסות נוסעים ולביטול טיסות בהיקף משמעותי בחודשים פברואר ומרץ 2020 ועד לעצירה מוחלטת של טיסות נוסעים, לאור הנחיות הממשלה בדבר חובת בידוד, שגרמה לאובדן מרבית הכנסותיה של החברה וייצרה לה בעיית נזילות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

המשבר הכלכלי לווה בירידה חדה בביקוש לנפט, שהביא לצניחה במחיר הדלק ולירידת שערי הריבית בעולם. היות והחברה ביצעה עסקאות גידור של הדלק הסילוני והריבית, הירידה גרמה להפסדים והחברה נדרשה להעמיד כבטוחה פקדונות בסכומים מהותיים, אשר החמירו את הפגיעה בתזרים המזומנים שלה.

בנוסף, עקב ביטולי הטיסות, נדרשת החברה לביצוע החזרים ללקוחות בהיקפים מהותיים.

צעדי ההתייעלות של אל על

על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות משבר הקורונה ולצמצם באופן מיידי את הוצאת המזומנים, מבצעת החברה שורה של צעדי התייעלות הכוללים צמצום משמעותי בכוח האדם של החברה - למעלה מ-90% מעובדי החברה נמצאים בחל"ת; הפחתת שכר ההנהלה והדירקטוריון בשיעור של 20%; פעולות תפעוליות ופיננסיות שמטרתן להקטין את הוצאות החברה, לרבות: דחייה בהסכמה של תשלומי חכירה עבור חלק מהמטוסים החכורים; ביטול הסכמי חכירה של שני מטוסי 737-800 אשר היו צפויים להיכנס לשירות בשנת 2020 והחזרת 3 מטוסים שהיו מוחכרים בחכירה רטובה.

בנוסף הוקפאו או בוטלו פרויקטים הכרוכים בהשקעות; בוצעה התאמת מטוסי נוסעים לצורך פעילות של הובלת מטענים; בוצע שחרור חלקי של 105 מיליון שקל מתוך עודפי קופות פיצויים מרכזיות שנפתחו כחלק מהליך הפרטת החברה ונחתם מזכר הבנות עם חברה זרה למכירה וחכירה מחדש (Sale & Lease Back) של שלושה מטוסים מדגם בואינג 737-800 תמורת כ-76 מיליון דולר.

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין: "אל על היא אחת הנפגעות המשמעותיות ביותר במשק הישראלי ממשבר נגיף הקורונה, ולכן פנינו לממשלת ישראל על מנת לסייע לאל על כפי שעשו מרבית מדינות העולם. בחודשיים האחרונים פועלת הנהלת החברה מסביב לשעון כדי ליישם שורת צעדים תפעוליים ופיננסיים שמטרתם לצמצם את הוצאות החברה, לשמר את נזילותה ולאפשר לה לפעול. נאלצנו להשבית את פעילותה העיקרית של החברה, הטסת נוסעים, לאור הנחיות הממשלה ואנו מפעילים את מטוסי הנוסעים רחבי הגוף יחד עם מטוס המטען בפעילות מטענים ענפה. גיבשנו תוכנית התייעלות שתאפשר לחברה לפעול בשנים הקרובות ולשוב לרווחיות - אך צעדים אלה לא יספיקו ללא תמיכתה של ממשלת ישראל".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות - מה אמר  אלוונגר המנכ"ל בשיחת הועידה?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר 13.62%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6%  ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר.

טאואר מייצרת שבבים שממירים אותות מהעולם הפיזי (כמו אור, קול או טמפרטורה) לאותות חשמליים שניתן לעבד דיגיטלית. היא פועלת כ-"foundry", כלומר מפעל שמייצר שבבים לפי תכנון של חברות אחרות, ולא מפתחת מוצרים סופיים בעצמה.

טאואר מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות מגוון תעשיות: שבבים לניהול הספק המשולבים במכשירים אלקטרוניים ומערכות רכב, חיישני תמונה למצלמות תעשייתיות, רפואיות וביטחוניות, שבבים לתקשורת אלחוטית ו־RF למכשירי מובייל, וכן רכיבים אופטיים מתקדמים מבוססי טכנולוגיות SiGe ו-SiPho המשמשים להעברת נתונים במהירות גבוהה במרכזי נתונים וברשתות תקשורת. לטאואר מפעלי ייצור בישראל, בארצות הברית וביפן, והיא מספקת ללקוחותיה שירותים מקיפים הכוללים פיתוח תהליכי ייצור, העברת טכנולוגיה ואופטימיזציה לייצור סדרתי. לקוחותיה העיקריים הם חברות שבבים, יצרניות רכיבים אלקטרוניים וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה, הרכב, התקשורת, הרפואה והביטחון.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.