תורה, פרשת שבוע
צילום: יחצ
פרשת השבוע

פרשת אחרי מות-קדושים: מיהו שעיר לעזאזל?

בין יתר נושאי הפרשה עולה טקס שליחת השעיר לעזאזל כחלק מההכנה לעבודת הכהן ביום כיפור. מדוע הטקס עומד באופן מפתיע אל מול המושג אותו אנו מכירים בחיינו כיום ומה ניתן ללמוד מכך?

לאחר שפרשת השבוע הקודמת עסקה בדיני טומאה וטהרה, פרשתנו עוברת לעסוק בתנאים לעבודת הכהן במקדש, ובמתן מספר רב של מצוות מתחומים שונים. בין התנאים נמצא דין מעט מוזר הכולל את השלכת השעיר לעזאזל למדבר, במטרה לכפר על בני ישראל. השימוש במונח שעיר לעזאזל בתורה בא בניגוד מוחלט, לשימוש שלו כיום, דבר שעשוי ללמד, על הדרך המומלצת.

תחילת הפרשה עוסקת בהכנות הכהן הגדול לכניסתו אל המקום המקודש ביותר, קודש הקודשים, ביום הכיפורים. לפני כניסתו, עובר הכהן הגדול שני טקסי כפרה, הראשון כולל שני קורבנות, "פַר בֶּן-בָּקָר לְחַטָּאת וְאַיִל לְעֹלָה", במטרה לכפר עליו ועל בני ביתו. הטקס השני חורג מן הטקסים אותם אנו פוגשים לאורך ספר ויקרא.

במסגרתו, נדרש הכהן הגדול, לקחת שני שעירי עיזים ולערוך הגרלה ביניהם, אחד יוקרב והשני יישלח לעזאזל, "וְנָתַן אַהֲרֹן עַל-שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם גֹּרָלוֹת גּוֹרָל אֶחָד לַה' וְגוֹרָל אֶחָד לַעֲזָאזֵל". השעיר שנבחר לה' מוקרב כקורבן חטאת, ואילו זה שלעזאזל נשלח למדבר, לא לפני שהכהן סומך את ידיו על ראשו, ומתוודה על פשעי עם ישראל.

אחת השאלות שעולות מן הטקס הזה, היא האם ראוי להטיל את החטאים שלנו על גורם אחר, ובכך לכפר עליהם, ביום הכיפורים? תשובה אפשרית לכך, ניתן למצוא בשתי עובדות בטקס, ראשית שני השעירים מובאים יחד ללא סימון מראש, כשהם נתונים לתוצאות ההגרלה. שנית, כפי שראינו עוד טרם שליחת השעיר למדבר, מצווה הכהן הגדול לסמוך את ידיו על ראש השעיר לה', ולהתוודות על החטאים של העם.

אם כך, נראה שהשעיר לעזאזל מגיע לאחר הווידוי והקרבת הקורבן, ואינו מגיע כתחליף לכך. אולי ניתן להציע כי, השעיר לעזאזל הוא אקט סמלי לאחר ההודאה בחטא וכי לא מדובר כלל בעיקר תהליך הכפרה. כלומר, התיקון האמיתי נמצא בחלק הראשון אותו עושה הכהן, החלק השני של שליחת השעיר מגיע רק לאחריו, ומשלים את תהליך הכפרה.

השעיר לעזאזל בחיינו

במרוצת השנים, תפס המושג שעיר לעזאזל מקום נרחב בשפה היומיומית, וגם כמונח בעולם הפסיכולוגי סוציולוגי. מושג המסמל הטלת אשמה על אדם, רעיון או קבוצה, לפעמים שלא בצדק, כמענה לבעיה שנוצרה. על ידי מציאת השעיר לעזאזל מוסתת האש מגרום אחד אל עבר גורם אחר שפעמים רבות נמצא בעמדה נחותה יותר.

התופעה הזאת של הסתת האש אל עבר גורם אחר, מוכרת לכולנו, זה קורה בחיים האישיים וגם במרחב הציבורי. קל לנו להאשים פעמים רבות גורמים שונים ומשונים בחוסר ההצלחה שלנו במקום לחפש איפה טעינו. פעמים, לפעולה זו יש השלכות כלפי גורמים אחרים, שלעתים רבות נמצאים בעמדה נחותה מאיתנו. מעבר לפגיעה באחר, הטלת האחריות על האחר, פוגמת ביכולת שלנו להפיק לקחים מהטעויות שעשינו דבר שעשוי "להתפוצץ" במועד מאוחר יותר, ולגרום להשלכות חמורות יותר.

קיראו עוד ב"בארץ"

גם בעולם העסקי, נשמעים חדשות לבקרים, הסברים רבים ומגוונים מדוע חברה כזו או אחרת לא מצליחה. כשפעמים רבות, כלל הבעיות "נופלות" על גורם אחד, על אף שלאמיתו של דבר הבעיות נעוצות במקומות אחרים, שמנצלים את מעמדם ויכולתם לגלגל את האחריות לאלו שתחתיהם. אל מול, תפיסה זו עומדת התורה, ומבהירה כי השלכת השעיר לעזאזל לא עומדת כנגד קבלת האחריות, אלא לצידה. קבלת האחריות צריכה להיות הצעד הראשון בכפרה על חטא או טעות, ורק לאחר מכן ניתן להסתכל סביב על הגורמים הנוספים.

אם ננסה לקשר לעולמות הכלכלה - הרי שבמובנים מסוימים יצחק תשובה הוא השעיר לעזאזל של רבים מתוכנו, כנראה שלא בצדק. רבים מאשימים אותו בכך שהוא "שודד" את כספי הציבור, שהוא מספק לחברת החשמל גז ביוקר. שוכחים שהוא זה שסיכן כסף וחיפש גז, מצא ורצה להרוויח - זה כל חטאו. מעבר לכך, לא בטוח כלל שמחיר החשמל הגבוה הוא אשמתו - הרחבה כאן.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    חייב לשלם את החוב 01/05/2020 21:02
    הגב לתגובה זו
    לא נסכים לתספורת, שלם הכל מייד ועכשיו כולל ריבית.
  • 8.
    יואב 01/05/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
    את זה אל תשכח חביבי .......
  • 7.
    שירן 01/05/2020 15:10
    הגב לתגובה זו
    כמה אפשר ללמוד לחיים שלנו ולשפר אותם . כמו תמיד כתבה מעולה !!
  • 6.
    יאצק 01/05/2020 14:57
    הגב לתגובה זו
    אי אתה מכנה אדם ממונף שלא מחזיר את חובותיו למלווים שלו
  • 5.
    יעלה 01/05/2020 11:27
    הגב לתגובה זו
    ובסוף מתרסק ולא נהנה מזה גם חברת חשמל תשובה לא סיכן את כספו כי כשסיכן את כספו החברה היתה של בעלי אגח בלי הגז ההוא היה חלד פערון והימר שוב בכספי הציבור אבל אז הצליח ולא היגע לפשיטת רגל כמו דנקנר פישמן זיסר אבל הסברה היתה תחת הסדר חוב
  • די לקשקש לך לעבוד במקום לבכות כאן (ל"ת)
    יעקב 01/05/2020 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אריסטו 01/05/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
    הזוי
  • 3.
    יפה !!! (ל"ת)
    אנונימי 01/05/2020 10:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מצאו את הטריפוליטאי העשיר היחיד במדינה (ל"ת)
    כנופיית פולנים 01/05/2020 10:09
    הגב לתגובה זו
  • התקשורת מצאה מזרחי מצליח ונפלה עליו (ל"ת)
    יעקב 01/05/2020 15:43
    הגב לתגובה זו
  • ומה עם קובי מימון, זה שנטען שהבן שלו מימן ל"ילד" בילויי (ל"ת)
    יאיר בן בנימין 01/05/2020 15:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מסכים לגמרי, וזה קורה יותר מידי בישראל (ל"ת)
    משקיע 01/05/2020 10:04
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.