כמה תושבים יש במדינה, וכמה צפוי שנהיה כשנחגוג 100?
יום העצמאות ה-72 של מדינת ישראל נערך השנה תחת מגבלות הקורונה. עם או בלי קשר למדיניות הממשלה, נתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לרגל יום העצמאות, מסבירים למה למדינת ישראל יש יתרון מובנה במלחמתה בקורונה על פני מדינות ה-OECD. רמז זה קשור לגיל הממוצע באוכלוסיה.
על פי נתוני הלמ"ס ערב יום העצמאות ה-72 אוכלוסיית ישראל מונה כ-9.19 מיליון נפשות מתוכן כ-74% יהודים ו-21% ערבים מוסלמים (כולל צ'רקסים), נוצרים ערבים (כולל ארמנים) ודרוזים.
אוכלוסיית ישראל
מקור: הלמ"ס
על פי הנתונים, מיום העצמאות שעבר גדלה אוכלוסיית ישראל בכ-1.9% גידול של כ-171 אלף איש, כאשר במהלך השנה החולפת נולדו 180 אלף תינוקות, הגיעו 32 אלף עולים, ונפטרו 44 אלף איש.
מהעבר אל העתיד
בהשוואה היסטורית, נציין כי עם קום המדינה מנתה אוכלוסיית ישראל 806 אלף נפשות,כאשר מאז קום המדינה הגיעו לישראל 3.3 מיליון עולים, כ-44% מתוכם הגיעו החל משנת 1990 ובתקופה הזאת עלו לישראל גם כ-115 אלף אזרחים עולים (מי שנולד לאזרח ישראלי בעת שהייתו בחו"ל וחזר לישראל בכוונה להשתקע).
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במבט לעתיד, הצפי הוא כי בשנת 2030 צפויה אוכלוסיית ישראל למנות 11.1 מיליון נפש, בשנת 2040 - 13.2 מיליון וביום העצמאות ה-100 של ישראל (2048) צפויה האוכלוסייה למנות 15.2 מיליון נפש.
מקור: הלמ"ס
עוד עולה מהנתונים, כי כ-45% מכלל האוכלוסייה היהודית בעולם חיים בישראל, כאשר אוכלוסיית ישראל היא אוכלוסייה צעירה באופן יחסי למדינות ה-OECD, מה שמעניק לנו יתרון סטטיסטי בבחינת מספר המתים מקורונה, גם אם לא היה שום הבדל במדיניות הממשלה.
מקור: הלמ"ס
לפי נתוני הלמ"ס, בישראל כ-28% ילדים בני 14-0 וכ-12% בני 65 ומעלה. לשם השוואה, במדינות החברות ב-OECD בממוצע כ-18% ילדים מתחת לגיל 15 וכ-17% מבוגרים בני 65 ומעלה.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
התפלגות אוכלוסיית ישראל על פי גיל
מקור: הלמ"ס
הערים הגדולות ביותר: ירושלים, ת"א וחיפה
הערים הגדולות בותר בישראל הינן ירושלים המונה כ-936 אלף תושבים, תל אביב-יפו עם כ-461 אלף תושבים וחיפה עם כ-285.5 אלף תושבים. במקומות הרביעי והחמישי עם פערים קטנים ראשון לציון (254 אלף תושבים) ופתח תקווה (248 אלף תושבים).
- 7.יאיר 29/04/2020 20:00הגב לתגובה זואתה כותב שקרים והבלים. הריבוי הטבעי באוכלוסיה היהודית גבוה מזה אשר באוכלוסיה הערבית כבר למעלה מעשור. אז מספיק עם השקרים וההסתה השמאלנית.
- 6.דירה=קורת גג 29/04/2020 19:36הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 5.8 29/04/2020 16:02הגב לתגובה זווהתשובה לא טובה בכלל. מדינת ישראל חדלה להיות מדינת היהודים. זו מדינה מזרח תיכונית עם מגזר יהודי גדול. לא יותר מכך.
- הנתונים אינם מעניינים אותך? רק הסרט שלך? (ל"ת)udiudi 29/04/2020 21:48הגב לתגובה זו
- יאיר 29/04/2020 21:17הגב לתגובה זואתה כותב שקרים והבלים. הריבוי הטבעי באוכלוסיה היהודית גבוה מזה אשר באוכלוסיה הערבית כבר למעלה מעשור. אז מספיק עם השקרים וההסתה השמאלנית.
- 8 30/04/2020 09:54ועוד קודם כל, אני ימני. הריבוי הטבעי הערבי עדיין גדול מהיהודי. מה שהשתנה עם השנים זה ירידה בריבוי הערבי ועלייה ביהודי, אבל עדיין הריבוי הערבי גדול יותר. בנוסף לכך, נשים בגילאי פוריות במגזר הערבי יש בשיעור גבוה לאין ערוך מהמגזר היהודי. והבעיה הכי גדולה היא "יבוא" בלתי פוסק של נשים אומללות מירדן ומיו"ש, וגם מעזה, למשפחות בדואיות פוליגמיות. זה משנה את כל התמונה של הריבוי הטבעי. כל ה"בלתי חוקיות" האלה מגיעות לסורוקה ללדת עם תעודת הזהות של החוקית. ובנוסף, לכל מי שחי בסרט, המסתננים יקבלו אזרחות, מתישהו זה יקרה, וזה עוד מאות אלפי מוסלמים אזרחי ישראל. ובנוסף לכך סביר שרבים מתושבי מזרח ירושלים יקבלו אזרחות בסופו של דבר (היום הם "תושבים"). הסיפור של המדינה היהודית נגמר. אנשים פשוט לא פוקחים את העיניים.
- 4.נחום 29/04/2020 14:16הגב לתגובה זווכמה שיותר
- 3.מעניין כמה מהם דתיים (ל"ת)גד 29/04/2020 13:52הגב לתגובה זו
- עוד תגובה מאיש ששכח מה זה יהודי , חפש מי ינענע אות 29/04/2020 18:53הגב לתגובה זועוד תגובה מאיש ששכח מה זה יהודי , חפש מי ינענע אותך
- 2.יעל 29/04/2020 13:10הגב לתגובה זוהולך להיות פה צפוף מאוד
- 1.צריך להשוות למדינות ערב כי הרוב פה מזרחיים חרדי וערבים (ל"ת)טיבי 29/04/2020 12:55הגב לתגובה זו
- תגובה מגעילה מאיש גזען 29/04/2020 18:52הגב לתגובה זותגובה מגעילה מאיש גזען

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
