ה-FTSE100 בתשואת חסר ביחס לדאקס - האם הוא מהווה הזדמנות קניה?
מתחילת השנה הפוטסי 100 (FTSE) ירד בכ-30%, מרמה של 7,604 נקודות ב-2 לינואר, לרמה של 5,615 נקודות בחמישי לפני סגירת המסחר. הדאקס (Dax) הגרמני, ירד באותה התקופה מ-13,386 נקודות, לרמה של 10,273 נקודות. 25% ירידה.
עם זאת, כמו המגמה ביתר הבורסות באירופה, בחודש האחרון המדד העוקב אחר הביצועים של 100 החברות הבריטיות הגדולות אמנם במגמה כללית של עלייה, אבל עדיין מפגר אחרי הדאקס והסטוקס 600.
"בריטניה מאוד פגיעה בעניין החשיפה של המדד על סקטורים בעלי אופי מחזורי כמו אנרגיה, כרייה ובנקים", אמר סבסטיאן ליון, מייסד חברת טרוי ניהול נכסים במכתב לקליינטים. "הדיבידנדים על רווחים הוא סימן שקרי של ערך", הוסיף.
האם הפוטסי הפך להזדמנות?
ראשית, בטווח הארוך, כנראה שהפוטסי - כמו יתר המדדים המובילים בבורסות בעולם - יעלה. אין מנוס. בורסה שרק יורדת היא בורסה שאין לה מקום בעולם הכלכלי המודרני. לכן כשהמשבר יגמר ועוד לפני כן, סביר להניח שיהיה תהליך של זחילה מעלה בשלב כלשהו.
- כלכלנים: הפגיעה מהברקזיט חמורה מההערכות
- ראשת הממשלה ששינתה את כלכלת בריטניה פורשת, והמטבע ששבר שיא חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל האם זה שווה את הסיכון העכשווי? בריטניה, במצבה הנוכחי, היא מאין תמונת מראה לגרמניה. שתיהן הכלכלות הגדולות והעוצמתיות באירופה - גם היום, אבל גם באופן היסטורי של ה-200 שנה האחרונות. האחת עומדת בראש הגוש האירופאי, השנייה בדיוק יצאה ממנו לפני המשבר. לשתיהן גם בעיות כלכליות חמורות.
מלחמת הסחר פגעה בגוש האירו בצורה קשה, כך שעוד לפני ההתפרצות, גרמניה הראתה סימני מיתון - יחד עם צרפת שהייתה מושבתת בעקבות מחאה על רפורמה בפנסיה, איטליה בלי כלכלה מתפקדת וספרד עוד לא התאוששה מהמשבר ב-2008.
מנגד, חוסר הוודאות של הברקזיט, שיצא לפועל באופן סופי ב-31 לינואר, יצר - מעבר לאפטיה - גם לא מעט סיכונים ותלות של בריטניה בהסכמי סחר עם ארצות הברית ומוקדי כוח נוספים מחוץ לגוש האירו - דבר המחליש את עמדתה במפת הכוח העולמית.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
נקודה נוספת הפוגעת בבריטניה, היא אופן הניהול של משבר הקורונה. התגובה של הרשויות, שתחילה דיברה על חיסון עדר ואז עברה שינוי של 180 מעלות, כמו גם הדבקותו של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, בקורונה ואשפוזו - הם אינדיקטור לעוצמת משבר המנהיגות הפוקד את האי הבריטי - וזה לא מבשר טובות. כמו כן, החוסר בגיבוי של בלוק המדינות האירופאי וחוסר בהסכם קבע עם האיחוד, עלול לטרפד את יכולתה של בריטניה להתאושש מהמשבר.
- 4.הכיוון הכלכלי 17/04/2020 15:43הגב לתגובה זווגם לא כעת. משקיע לטווח ארוך ראוי שיחזיק גם את ה FSTE100 כחלק מפיזור מייתי גלובלי. למשל דרך אחזקת iShares IWDA. hakivunhakalkali.com
- 3.סוף סוף ארז ליבנה השתחרר מתסמונת ה-לונג שלו (ל"ת)חזרה למציאות 17/04/2020 14:21הגב לתגובה זו
- 2.הנביא 17/04/2020 11:53הגב לתגובה זוכל ה"סחלה" של מניות זבל שנמצאות במדדים הישנים גורם לעיוות במדדים (מניות רציניות למעלה, והסחלה נעלמות מהמדדים). לא כל כך קשה להבחין מה הסחלה ומה מוביל.
- 1.שחר 17/04/2020 09:41הגב לתגובה זושורט (על משהו) כ"הימור בטוח"? מה זה פה, עיתונות כלכלית או קזינו?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
