חברה, תרבות ובידוד - למה אנשים לא מצייתים לצווי הבידוד?
מגפת הקורונה העולמית מציבה בפני העולם אינסוף אתגרים. בעיקר היא חושפת את חוסר המוכנות של מדינות לסיטואציה המפתיעה והנשכנית הזו. שירותי הבריאות במדינות רבות הן ברמת תחזוקה נמוכה, מספר המיטות אינו מספיק ואמצעי המיגון שעומדים לרשות הצוותים המטפלים הם ירודים באיכותם. ראו טענותיהם הנואשות של אחיות ורופאים בישראל על העדר תשתית טיפולית מתאימה ואת מצבם העגום של בתי החולים באיטליה, בספרד ובניו יורק שם הוצבו מכלי קירור בחצרותיהם של בתי החולים על מנת להכיל את גופות המתים.
ברור שהניסיון להכריע את האויב הבלתי נראה הזה, את וירוס הקורונה, הוא לא רק טיפולי אלא גם מניעתי. כלומר, זהו ניסיון לא רק לטפל בחולים אלא גם לעצור את התפשטותו של הנגיף. לשם כך, מעבדות מחקר ברחבי העולם פועלות בקדחתנות על מנת לפתח ערכות בדיקה מהירה ותרופה, או תמהיל של תרופות, לאיתור ולחיסול הנגיף.
הניסיון למנוע את התפשטות הנגיף לא נשאר כמובן בשעריהן של מעבדות המחקר. מידי יום אנו עדים להנחיות "שמירת מרחק" חדשות שמטרתן למנוע מהנגיף לעבור מאדם לאדם ובכך להרחיב את תפוצתו. מדובר כאן אפוא לא רק בעניין רפואי אלא גם בעניין חברתי שדורש משמעת קולקטיבית. עם זאת, ועד כמה שהדבר מפליא, לא כל האנשים מצייתים להנחיות ולא שומרים מרחק. שמענו בהקשר זה על חופי הים המלאים בפלורידה ובאוסטרליה, על תהלוכות בניו אורלינס וכמובן על 'תנועה ערה' בחופי הים והגנים של תל-אביב.
אז מדוע אנשים לא מצייתים להנחיות? מי הם אלו שלא מצייתים? הצגתי שאלות אלו ואחרות בפני פרופ' גד יאיר מהמחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. פרופ' יאיר מתמחה בסוציולוגיה של תרבות ומפרסם שיחות בנושא הקורונה בערוץ היוטיוב, שנושא את שם ספרו החדש – "המוח הסורר".
- "שרי החינוך באים והולכים ובשביל שלא תהיה שביתה הם נותנים עוד כסף"
- טסלה מבקשת לאשר חלוקת מניות הטבה בשיעור של 3 ל-1: איך תגיב המניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אולי נפתח קודם כל בשאלה מהו ציות חברתי?
ציות הוא היענות לסמכות. הליכה בתלם. הסמכות יכולה להיות מדינתית, רבנית, היא יכולה להיות לדמויות פופולריות כמו כוכבי רוק או למומחים. הסמכות "מכנסת" התנהגות. היא יוצרת אחידות, קצת כמו בשיר של פינק פלויד "החומה" – שם שרים אנחנו לא רוצים חינוך, כי חינוך גורם לציית. מייצר אחידות.
למה אנשים מצייתים או לא מצייתים להנחיות שמתקבלות מדמויות סמכות?
היענות לסמכות מתחילה בבית, בתהליכים סוציולוגיים הכרוכים בכיבוד אב ואם. אבל ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו מעתיקים את הציות לדמויות שהן תחליפי הורים. למשל, הביקורות על הצייתנות להיטלר ברייך השלישי הייתה שגרמנים איבדו אמון בהוריהם והעתיקו את ההזדהות שלהם לדמות אב גדולה, מושיעה, שהבטיחה גדולה, כבוד, תעסוקה ושלטון בן אלף שנים. אי-ציות יכול להיות כמו זה שהציג יו"ר הכנסת שאמר שהוא חייב לציית למצפונו ולא לחוק או אי-ציות לשירות בשטחי יהודה ושומרון מסיבות אידיאולוגיות. במקרה האחרון, למשל, מה שנראה לאחדים אי-ציות להוראות החוק נתפס אצל אחרים כציות לרבנים. חברות הטרוגניות יוצרות "נאמנויות צולבות" או מתחרות. בימי הקורונה יש לכך השלכות דרמטיות.
מדברים שהצגת בבלוג השבועי שלך, אני מבין שבמהלך משבר הקורונה קבוצות שונות מגיבות באופן שונה להוראות שמירת המרחק. האם תוכל לפרט?
אכן, התבוננות בתקשורת בישראל ובעולם מצביעה כי אי-ציות בא לידי ביטוי בשתי צורות נוגדות עיקריות – אי-ציות נהנתי חילוני, ולמולו אי-ציות דתי. את אי-הציות החילוני ראינו "בסירוב פקודה" באיטליה, שם ראשי ערים התרוצצו בפארקים לגרש את אזרחי העיר לביתם. מצב דומה נראה גם בחוף הים באוסטרליה ובפארקים באנגליה. אבל אחרי כמה נזיפות, אי-הציות החילוני שכך.
- הבובות הפופולריות מסוכנות לילדים: משרד הכלכלה מזהיר משימוש בבובות LABUBU
- ביטוח לאומי דיגיטלי: לנצח את הבירוקרטיה מהספה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים...
הבעייה המשיכה בקרב אוכלוסיות דתיות, בארץ ובעולם. שמענו רבות על חרדים בניו יורק ובבני ברק, אך זה לא ייחודי ליהודים. ישנן כנסיות-על, בהן מתכנסים מאות ואלפי מאמינים לטקסי שירה וחזרה בתשובה. בכנסיות האלו ממשיכים כמרים לומר שישו יציל ממחלה. אתמול, למשל, נעצר על-ידי הרשויות בפלורידה כומר שכינס ביום הראשון האחרון 2,500 מתפללים בכנסייתו. עוד תפילה כזו והלכנו.
האם תופעת הציות או אי הציות קשורה להשכלה? לתרבות? אולי למעמד?
אין ספק שהבנה מושכלת של מחוללי ההידבקות בוירוס הקורונה מסייעת לרשויות. קבוצות פריפריאליות – בחסות המדינה – פטרו עצמן מהשכלה מדעית בסיסית. למשל, לפיכך, אין בקרבן הבנה מלאה של מה זה וירוס ומהו חיידק, מהם מנגנוני ההידבקות, ומה יכולות להיות ההשלכות של אורח חייהן על סיכויי ההידבקות והתמותה. הרב-תרבותיות ולהגיטימיות להימנעות מהשכלה מדעית יגרמו לתשלום בריבית ד'ריבית כעת.
אני חושב שאחרי שמכת הקורונה תיבלם, לא תהיה ברירה אלא לחזק את השכלת הציבור ובריאותו באמצעות תוכניות ליבה מדעיות. משותפות. לכולם. בשיחה הבאה שלי, למשל, אני עוסק בכנסיות-הענק ובהשלכותיהן על התפשטות הקורונה בצרפת ובאפריקה. מטרתי היא לחדד את החשיבות של הבנה מדעית של רשתות ההידבקות. אם יש שני דברים שיהיה צריך לכלול בחינוך המשותף זה אלף, הבנה בסיסית בביולוגיה; ובית, הבנה בסיסית בסוציולוגיה של רשתות חברתיות.
האם משבר הקורונה לימד אותך דבר חדש על תופעת הציות החברתי?
כן, הקורונה מטלטלת לנו הבנות יסוד. בתחום הייעוץ הארגוני והסוציולוגיה אנחנו מלמדים אנשים לעשות "נטוורקינג" – להתרשת. זו המשמעות של הון חברתי: שיש לך רשת חברתית ענפה, שמגיעה לקבוצות שונות. כך אתה מגדיל השפעה. כעת למדנו שהון חברתי מעין זה עשוי להגדיל הדבקה ולהביאה למחוזות הטרוגניים.
באחת השיחות עמדתי על ההפתעות שהקורונה הכינה למדעי החברה והצעתי שנצטרך לחשוב מחדש על ארגז הכלים התיאורטי שלנו למצבי חירום ביולוגיים. אבל יש גם דברים שנשארו. למשל, תובנות בדבר חוסן קהילתי – שכמו תחת צבע אדום מתמשך – מצריך סולידריות קהילתית משמעותית. יחסית למקומות אחרים, ישראל מפגינה חוסן, כי היא מנוסה במצבי חירום. החרדים לא, כמובן, וזה מחזיר אותנו לנושא של סמכות ואי-ציות.
האם הסוציולוגיה יכולה לייעץ למנהלי המשבר איך להתמודד עם אי ציות להוראות שמירת מרחק?
כן, ומכיוונים שונים. ישנם סוציולוגים ואנתרופולוגים שעוסקים בהתאמה תרבותית של מסרים. סמכות עם כפפת ברזל לא תצליח כמו סמכות שמגיעה עם שכנוע בשפה שמובנת לציבור. לכן, אחד האתגרים של חברות הטרוגניות זה להתאים מסרים לציבורים שונים ובמהירות. ישנם גם סוציולוגים שמומחיותם היא רשתות חברתיות. סוציולוגים אלו יכולים לעזור (לפעמים בזמן אמת) בהבנת רשתות ההתפשטות של נגיף הקורונה.
דברים לסיום?
בשיחות בסדרה "המוח הסורר" ביוטיוב אני עומד רבות על מקומם של ערכים בימי חול, אך גם במקומם בהתפשטות הקורונה. קחו ערך חיי אדם, למשל. בישראל זה ערך מקודש כמעט. או קחו את ערך הערבות ההדדית, והמאמץ של ישראל ואל על להחזיר "הביתה" ישראלים שנתקעו בחו"ל. ערכים מחזיקים חברה ונותנים לה אופי. הקורונה מאיימת על כוחם של ערכים ביצירת סדר חברתי. את סין היא חשפה במערומי כבוד האדם שבה; את ארצות הברית בחולשת הביזור הדמוקרטי. עד עתה ישראל מצליחה לשמור על ערכיות.
דומני שכולנו צריכים להודות לצוותים הרפואיים על שמירתם של ערכים דומיננטיים בחברה הישראלית, בעיקר הצלת חיי אדם וערבות הדדית שמחזיקים את שיעור התמותה נמוך ככל האפשר. שאם לא כן, יכולנו לראות הרבה יותר כעס ואלימות סביב אי-הציות להוראות בישראל. אז לא רק שהרפואה מצילה חיי אדם; היא גם מצילה את דמותנו כחברה הומניסטית, דמוקרטית ויהודית. רק בריאות.
- 6.תמיר 09/04/2020 14:28הגב לתגובה זווכאן אין ציות לחלוטין. אז מספיק להסית נגד החרדים כיוון שזה פשוט לא נכון. כולל בתי קפה שעדיין פתוחים כאן ואנשים מגיעים, מקשקשים מתגודדים.
- מיקי 10/04/2020 16:08הגב לתגובה זואל תהיה צדיק על חשבון אחרים....הפרופ' התייחס גם לחילונים כמוך
- 5.מעודד ונותן תקווה (ל"ת)מעיין 09/04/2020 13:20הגב לתגובה זו
- 4.השמאל והמשותפת 09/04/2020 11:55הגב לתגובה זולפיד ניחלם בדמוקרטיה של נתניהו כדי לגרום לכאוס,מחלות,מגפות וכך לגנוב את השלטון בחסות טרור המשותפת
- מוטי 10/04/2020 16:09הגב לתגובה זויש לך את הבורות הזו ביותר נמוך?
- 3.כי אנשים מבינים שעובדים עליהם (ל"ת)אופטימי 09/04/2020 11:33הגב לתגובה זו
- 2.הברבור הירוק 09/04/2020 11:19הגב לתגובה זואבולוציה צריכה לדלל את אוכלוסית הסומים זה מאוד יעזור
- 1.לרון 08/04/2020 10:42הגב לתגובה זו"סמוך יהיה בסדר", איום בלתי פוסק מכל כוון,"צבא במקום השכלה מוקדמת ועוד ועוד,כ"כ הערה, "העיקר מזל" יש מזל אזי יש גם בריאות!
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
