המניה של אמזון כמעט ולא ירדה - האם הירידה בפתח?
על פניו, התקופה הנוכחית אמורה להיות טובה לאמזון (סימול: AMZN). החברה, שמכירותיה עלו באופן עקבי בשני העשורים האחרונים, הייתה אמורה לקבל בוסט רציני בזכות הקורונה. אנשים נשארים בבית. הם לא יוצאים לקניונים או לחנויות בכלל. המגפה, באופן הבסיסי ביותר, משנה את התנהגות הצרכנים ואמזון רואה קפיצה רצינית בחודשיים האחרונים בהזמנות המקוונות.
לפי ניתוח של חברת קומסקור האמריקאית העוקבת אחר רכישות דיגיטליות בארצות הברית, אם נסתכל על השבועיים האחרונים של חודש פברואר, אז הייתה קפיצה של 34% בהזמנות ביחס לתקופה המקבילה של 2019. בשבוע הראשון והשני של מרץ היו עליות של 30% ו-32% בהתאמה ביחס לשבועות המקבילים אשתקד. זה הרבה הרבה יותר עבודה. והמגמה עוד החלה כבר בתחילת פברואר.
כנראה באמזון ראו את מה שקרה בסין, אבל לא הפנימו, יחד עם יתר ארצות הברית, את מה שעתיד להתרחש. "הם לא התכוננו", אומר דן האוולי, פרשן כלכלי, "עכשיו הפערים מגיעים אליהם. לחברה יש בעיה לגייס את העובדים שהיא צריכה, אבל גם בעיה עם עובדים שמסרבים לבוא לעבוד במתקנים, או שאומרים שהם חולים, כולל בזרוע הקמעונאית הול פודז", הוסיף.
אמזון הודיעה בשבוע שעבר כי היא מגייסת 100,000 עובדים חדשים כדי להתמודד עם מבול ההזמנות המקוונות בשירותיה. הבעיה היא שבינתיים העובדים לא באים ובחברה החלו לתעדף הזמנות לפי דחיפות. הזמנות בדחיפות נמוכה, גם באמזון פריים, נדחפו לאזור יוני ויולי. יש כשלים באספקה, יש קשיים על רקע הגידול בהזמנות. אבל - נניח שאמזון מתגברת על זה. האם החברה הופכת להיות גדולה עוד יותר בטווח של החצי שנה-שנה הקרובה? לא בטוח. עכשיו כולם מזמינים יותר כי הם בבית. עוד חצי שנה כשהם כבר יהיו בעבודה (מקווים שהרבה לפני כמובן), השימוש באמזון יירד, ואז גם יבוא לידי ביטוי המשבר הכלכלי - אנשים יצרכו פחות. וזה מוביל אותנו להתנהגות המניה שאולי לא לוקחת את זה בחשבון.
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה קורה במניה? אמזון בסך הכול במצב לא רע
אם בוחנים את ביצועי המניה בשנה האחרונה, אז ברור שהמצב טוב. ב-19 לפברואר המניה הגיעה לשיא של 2,170 דולר, בשיא המשבר ירדה ל-1,676.8 דולר, ירידה של כ-25%. מאז הצליחה לעלות חזרה והיום היא נסחרת ברמה של 1,907 דולר. לא נמוך בכלל - היא חזרה כמה חודשים בודדים לאחור - לא משבר. מכה קטנה בכנף - אולי.
אגב, זה עדיין מקום טוב יותר מאיפה שהיתה ב-3 לאפריל 2019, אז נסחרה במחיר 1,820 דולר למניה. בנוסף, אם מסתכלים על מצב המניה הנוכחי, הוא ברמה גבוהה יותר ממרבית השליש האחרון של 2019. בין תחילת אוגוסט ועד ה-24 לדצמבר, המניה התנדנדה בין נמוך של 1,750 דולר ל-1,850 דולר.
כל עוד צבר ההזמנות של החברה יימשך, סביר, לדעת האנליסטים, להניח שנראה את המניה מתאוששת. עם זאת, אם המשבר יימשך והלחץ בגזרת כוח האדם ימשיך להעיק על החברה, יש סבירות שלאנשים לא רק שימאס, אלא שהלחץ הכלכלי בעקבות המיתון המגיע לכלכלת ארצות הברית, יובילו לכך שקצב ההזמנות יפחת בחדות. זה עלול להשפיע על שווי המניה באופן מהותי בטווח הבינוני.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 5.הנביא 02/04/2020 18:25הגב לתגובה זוכל הזמן עולה, עם מכפיל 80. מניית אפל הרבה יותר אטרקיבית, עם מכפיל 19 נורמלי. ועוד "חטפה" לא מעט מאז הנפילה בתחילת השנה.
- 4.מירי 02/04/2020 18:14הגב לתגובה זומניה מצויינת!! לקנות כמה שיותר:
- 3.בין שליש לחצי משווי החברה נגזר מעסקי הענן שלה. העו 02/04/2020 15:47הגב לתגובה זובין שליש לחצי משווי החברה נגזר מעסקי הענן שלה. העובדה שזה לא מוזכר מראה על 0 בקיאות בעסקי אמזון, במנועי הצמיחה שלה ובמקורות הרווח שלה.
- משקיע 02/04/2020 19:51הגב לתגובה זואמזון בבסיסה היא חברת טכנולוגיה ולא מרכולים, לכן גם נמצאת בקבוצת הFAANG למעשה אמזון המציאה את שירותי אחסון הענן AWS והיתה מובילה עולמית עד שהאחרות (גוגל, מיקרוסופט) נזכרו שזהו תחום צומח. ובושה לכתב שלא מבין על מה הוא כותב, ובנוסף לא טרח להוסיף גרף המניה במקום מדקלם שערים.. חובבנות.. אמור ארז לבנה - אתה חובבן.... אני מציע לכל מי שקורא את ההמלצות \ דעות שלו לעשות ההיפך
- מישהו 02/04/2020 18:02הגב לתגובה זובמיתון העסקים יפרחו?
- 2.אמזון . היא לא עלתה בשנת 2019 (השווה אפל) . (ל"ת)פריזאית 02/04/2020 15:43הגב לתגובה זו
- 1.השמאלנים 02/04/2020 15:35הגב לתגובה זותמיד "מקווים",דברי עינת.,
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
