פאואל
צילום: gettyimages

פיאסקו: הפד' הציע 500 מיליארד דולר בריפו, הדילרים לקחו 19 מיליארד בלבד

הכאוס בשוקי המימון נמשך גם היום: לאחר שהריבית בשוק הריפו קפצה לזמן קצר ל-2%, הרבה מעל יעדי הפד', הבנק מיהר להודיע על הזרמה נוספת בהיקף של חצי טריליון דולר, רק שהדילרים לקחו 19 מיליארד דולר בלבד. מצוקת הנזילות בשווקים ממשיכה להחריף
עמית נעם טל | (11)
נושאים בכתבה הפד

התנודתיות בשוקי המימון נמשכת גם הערב. הריבית בשוק הריפו קפצה לזמן קצר לרמה של 2%, גבוה משמעותית  מיעדיו של הפד'. האירוע חריג עוד יותר לנוכח העובדה שהבנק הודיע אמש על מספר מהלכים משמעותיים והעובדה כי הבנק פעיל מאוד היום בשווקים (לכתבה המלאה). 

הפד' לא המתין, וזמן קצר לאחר מכן הודיע על הזקה נוספת של נזילות לשוק זה, בהיקף של 500 מיליארד דולר. רק שהייתה בעיה קטנה: הדילרים בארה"ב לא שיתפו פעולה עם הבנק והגישו ביקושים של 5 מיליארד דולר בלבד.

הפעולה החריגה היום של הפד': ביקוש של 19 מיליארד לפעולה של 500 מיליארד דולר

נציין כי מוקדם יותר היום ביצע הבנק הזרקה של 129 מיליארד דולר לתקופה של יום, כאשר הבנק הציע עד 175 מיליארד דולר. ההזרקת ההון לתקופה של 28 יום הסתכמה ב-18.4 מיליארד דולר - נמוך משמעותית מסכום שהפד' הציע. בסה"כ, הפד' הזרים היום כ-157 מיליארד דולר, כאשר הוא הציע 1.275 טריליון דולר שהציע הפד'.

כיצד ניתן להסביר ששוק המימון מצביע על עצבנות מצד אחד, אך מנגד הביקושים לעזרה מצד הפד' ממשיכים להיות נמוכים (יחסית)? התשובה לכך היא ככל הנראה שהפד' עובד עם קבוצה מצומצת של גופים פיננסים, שאינם רוצים להעביר כעת את הכסף מהפד' לשאר השווקים. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מה הבעיה אם הם לא רוצים את הכסף אני אקח אותו. (ל"ת)
    פילוסוף והוגה דעות 16/03/2020 23:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כלכלן 16/03/2020 22:53
    הגב לתגובה זו
    ככה עשו ב2018 וזה עזר. הבנקים בעצמם מעדיפים לא להסתכן. אין להם מה לעשות עם הכסף הזול כי הם לא מעוניינים להלוות אותו.
  • 6.
    יצחק 16/03/2020 21:32
    הגב לתגובה זו
    ל4 תגובה קטלנית ומצליחה
  • 5.
    נ רון 16/03/2020 20:54
    הגב לתגובה זו
    תנועות הכספים הבולטת היא פתיחת חיסכונות וקרנות השתלמות וכמובן פנסיות לצורך קנייה מטבע חוץ ,אנחנו נשארים בלי מלאיי מט"ח ולכן יש גם עליות דבר נוסף מימד הורדת הריבית בישראל עד לריבית שלילית יגרום לשקל שלנו להכנס למערובלת בה המטבע יהיה חסר כוח קנייה חיוני במעגל הכספים הישראלי
  • לרון 16/03/2020 22:36
    הגב לתגובה זו
    הכין אותנו לתקופהכזו עם מיליארדי דולרים ברזרבה להיענות לבקוש שיבוא לדולר עם החלשות השקל!
  • 4.
    הנרקומן 16/03/2020 20:18
    הגב לתגובה זו
    לכל המכורים לכסף קל
  • אתה לא רציני. (ל"ת)
    משה מיציע א 17/03/2020 00:17
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עמך 16/03/2020 20:02
    הגב לתגובה זו
    אף דילר לא רוצה להפסיד כסף. הביטחונות הם זבל מזוכך. אין מנדט לפד לקנות חברות באופן ישיר.1929 מהדורה שניה.
  • ג'סי 16/03/2020 21:38
    הגב לתגובה זו
    1)מה הקשר לבטחונות.2) מה הקשר למפולת של 1929?
  • 2.
    הדולר= נייר טואלט (ל"ת)
    טואלט 16/03/2020 19:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הפד צריך 16/03/2020 19:17
    הגב לתגובה זו
    רק שהמריונטות לא רוצות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.