אל-עריאן: "משבר הקורונה חמור יותר מתגובת השוק לאירוע"
ההשפעות של וירוס הקורונה כבר מורגשות היטב במספר סקטורים. הסקטור הראשון הוא כמובן הנפט, לאחר שסין, יבואנית הנפט הגדולה בעולם, כבר קיצצה כ-20% מכמות הנפט אותו היא מייבאת. בחודש אחד, מחיר הנפט ירד מעל 10 דולר, שזה קרוב ל-20% ירידה.
>>> עדכונים חשובים על נגיף הקורונה (כולל סרטונים מהשטח)
גם חברות הרכב הבינלאומיות חטפו מכה. ניסאן ויונדאי סגרו מפעלים ביפן לאחר שלא קיבלו חלפים המיוצרים בסין. גם פיאט-קרייזלר הודיעה כי היא שוקלת מהלך דומה למפעל שלה באירופה וחברות אמריקאיות צפויות להתמודד עם חוסרים משמעותיים. טסלה הודיעה על השבתת מפעלה החדש בסין.
סקטור שלישי שנפגע הוא מותגי היוקרה, בהם לואי ויטון, פנדי וזי'בנשי, שכ-30% מהכנסותיהם מגיעים מהשוק הסיני. מותג העל ברברי, ש-42% מהכנסותיו מבוססות על השוק של דרום מזרח אסיה, צופה פגיעה קשה גם כן.
"אני מודאג שהווירוס הוא עניין גדול יותר מהיחס שהוא זוכה מרוב הכלכלנים והאנליסטים", אמר מוחמד אל-עריאן, היועץ הכלכלי של חברת אליאנץ הגרמנית, בראיון לוושינגטון פוסט. "ייקח זמן להניע מחדש את הקטרים הכלכליים שנעצרו בגלל הנגיף.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"גם ככה ישנה עצירה בגלובליזציה, כשהווירוס עוצר את התנועה של סחורות ושל אנשים, דבר שגורם לחברות רבות להעריך מחדש, עד כמה הן רוצות ששרשרת הייצור שלהן תהיה מבוזרת", הוסיף.
אחת מהנקודות הקריטיות לכלכה העולמית, זה כמה זמן ייקח לתעשייה הסינית לחזור לפעילות ולתפקוד מלאים, כששרשרת הייצור של נייקי לדוגמה, מבוססת על 110 מפעלים סיניים.
"מרגע סיום המשבר, החזרה תקרה בשלבים וייקח בין 6 ל-8 שבועות עד שהכול יחזור לעבודה מלאה", אמר היטנדרה צ'טורוודי, מומחה לשרשרת ייצור שעבד עבור מיקרוסופט העולמית. "זה לא כאילו לוחצים על כפתור והכול חוזר לקדמותו", הוסיף.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
סטפני דה טרוקוואט, אסטרטגית מאקרו בבנק השוויצרי לומברד אודייה, אומרת כי העולם יכול להיות חשוף לדאונסייד חמור בשל המשבר המתפתח. "הסיכון הכלכלי העולמי המרכזי מווירוס הקורונה הוא סגירת מפעלים בסין לזמן ממושך, דבר שיפגע בשרשרת הייצור. למרות שברור שאזור אסיה פאסיפיק הוא האזור החשוף ביותר לנגיף, אסור להמעיט בהערכת השפעת הנגיף על מדינות אחרות, כמו מדינות אמריקה הלטינית ואפילו אירופה, אם המצב לא ישתפר במחצית השנייה של השנה", אמרה.
- 16.כריש 16/02/2020 19:44הגב לתגובה זובדיחה האל ריאן הזה מאז ימיו עם ביל גרוס לא פוגע הקרונה כן היא תשנה את הכללה אידיוט
- 15.כל התחזיות שלו בעבר לא התקיימו הוא רק חושב שיודע (ל"ת)יאן 16/02/2020 19:36הגב לתגובה זו
- 14.לא ישפיע מהותית 16/02/2020 17:20הגב לתגובה זוהייצור יידחה בכמה שבועות אבל הסינים ידביקו את קצב העבודהדבר שני האמריקאים יעבירו חלק מהייצור מסין אליהם
- 13.לרון 16/02/2020 17:08הגב לתגובה זוהמתאימים להשקעה בתכ. חיסכון בריבית אפס עגול הולכים ומתווספים!
- 12.ישראלים 16/02/2020 17:02הגב לתגובה זושלהם , מזה שנה שלמה הבורסה רואה רק עליות , מימושים של חצי יום וחוזר לשגרת העליות ברציפות , אז מה הולך להיות בבורסה , המשך מגמה או חזרה למעברת לתקופה קצרה .
- 11.לרון 16/02/2020 17:00הגב לתגובה זולא מפחיד,בטח לא אותי,תמיד אומר אותו דבר,שעון מקולקל,אף פעם לא אמר שהבורסה תעלה!
- עדיף שעון מקולקל על שעון מזייף כמוך. (ל"ת)ללרון 17/02/2020 16:45הגב לתגובה זו
- 10.לרון 16/02/2020 16:53הגב לתגובה זונפגעים פחות אם בכלל,אני מושקע אצל ברנרד ארנו ולא מתכונן לזוז!
- 9.אלון 16/02/2020 16:47הגב לתגובה זובשורה תחתונה, מצב הכלכלות יציב ומצויין, במיוחד בארה"ב ובישראל. גם אם תהיה פגיעה מינורית, היא זמנית. לטווח היותר רחוק, העולם עומד בפני התפתחות המדע בלא מעט תחומים, כמו: הייטק, חלל, תקשורת, מוליכים למחצה, נדל"ן, רפואה, רכבים חשמלים ועוד ועוד התפתחויות טכנולוגיות שיובילו את הכלכלה לצמיחה גדולה. מי שינסה לתזמן כניסה ויציאה לשוק, לרוב לא יצליח.
- מקשקשים האא? (ל"ת)לאלון 17/02/2020 16:45הגב לתגובה זו
- 8.האיש שרואה רק שחור כל הזמן ורק מפסיד (ל"ת)דוד הגנן 16/02/2020 16:31הגב לתגובה זו
- 7.מוסר מידע אבל סביר שהוא אומר דברים שונים למעסיקים שלו (ל"ת)אלי 16/02/2020 16:07הגב לתגובה זו
- שיגרת תגובת סרק מיותרת ומטופשת. (ל"ת)לאלי 16/02/2020 16:26הגב לתגובה זו
- 6.דוד מירושלים 16/02/2020 16:03הגב לתגובה זוללא ספק צודק
- לרון 16/02/2020 16:56הגב לתגובה זוכל נביאי העתיד תמיד צודקים....אז למה ניתנה הנבואה ל......ראיתם את העליות בארץ? חכו למחרתיים בארה"ב,מחר אין שם מסחר!
- לדוד 16/02/2020 16:31הגב לתגובה זובאה לשווקים.
- 5.הבורסות מנותקות 16/02/2020 15:32הגב לתגובה זוההתעוררות למציאות תהיה כואבת.זה יהיה ברבור שיזכר לדורות
- לרון 16/02/2020 16:58הגב לתגובה זוהפסימי לא עושים כסף כי תמיד הם מחפשיפ מתי"לצאת" או "להיכנס" ובקיצור לתזמן!
- איצ 16/02/2020 16:33הגב לתגובה זומונים מכל ברבור שחור או עכבר מוזהב..
- 4.עוד אנליסט קשקשן 16/02/2020 15:31הגב לתגובה זושום משבר רציני לא נוצר מהקורונה זה חעבור מהר. האנליסטים ושאר הבוחשים רוצים לגרום לבהלת מכירות ואחרי שהמחירים צונחים הם קונים.
- ההפך.. (ל"ת)גיל 16/02/2020 18:43הגב לתגובה זו
- עומדים להפשיטך עם התחתונים ועל הדרך תאספנה בייציך.... (ל"ת)אנליסט קשקשן גם אני 16/02/2020 16:34הגב לתגובה זו
- 3.העיקר הבורסות בעולם דוהרות ושום דבר לא עוצר אותן. (ל"ת)חיים 16/02/2020 14:41הגב לתגובה זו
- שהפד יפסיק לקנות כמו שהוא אומר יגיע תיקון (ל"ת)משקיע 16/02/2020 16:38הגב לתגובה זו
- שום דבר וכלום ולא כלום כן עוצרים אותן וירסקו אותן עד דק (ל"ת). 16/02/2020 15:49הגב לתגובה זו
- 2.קויוטי 16/02/2020 14:23הגב לתגובה זוסוף סוף כלכלן שמסתכל על המציאות בעיניים ולא מפחד להגיד את מה שבעלי האינטרסים מנסים לטשטש. אנחנו בארוע מתגלגל שיקח זמן רב לצאת ממנו, ובינתיים הבורסות על סמי הזיה וויאגרה (שגם הם עומדים להגמר עקב סגירת המפעלים ועצירת בית החרושת של העולם)
- הוא מחובר לעננים (ל"ת)יאן 16/02/2020 19:37הגב לתגובה זו
- בינתיים בעלי ההון יוצאים לאט ומגינים על עצמם עם פוטים (ל"ת)שולתתתתת1 16/02/2020 16:39הגב לתגובה זו
- 1.שתמיד שחור לו בעיניים. (ל"ת)עוד אחד 16/02/2020 14:02הגב לתגובה זו
- שרואה לך הלבן בעייניים וייקח לך הגרושים שנישארו לך (ל"ת)עוד שניים וחצי 16/02/2020 15:51הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
