אושרה התכנית למתחם התחנה המרכזית הישנה בתל אביב: ייבנו כ-1,300 דירות
מתוך כלל הדירות, 138 יוקצו להשכרה ארוכת טווח, ותתאפשר הוספת 90 יח"ד על ידי המרת שטחי תעסוקה למגורים; עוד יוקצו כ-154 אלף מ"ר למסחר, תעסוקה ומבני ציבור. "המטרה היא לקדם התחדשות עירונית במתחם שסובל מהזנחה מתמשכת"
תכנית הענק למתחם התחנה המרכזית הישנה בתל אביב יוצאת לדרך. הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב אישרה למתן תוקף תכנית להתחדשות עירונית במתחם הכוללת הקמת 1,333 יחידות דיור, מהן 138 דירות מיועדות להשכרה ארוכת טווח.
שטחה של התכנית הוא 78 דונם בשכונת נווה שאנן בין הרחובות מנחם בגין במערב, הגדוד העברי בדרום, הנגב בצפון ורחוב סלומון במזרח. התכנית מגדירה ארבעה מתחמי תכנון לאיחוד וחלוקה, כאשר מכוחה ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה.
"מטרת התכנית היא לקדם התחדשות עירונית במתחם אשר סובל מהזנחה מתמשכת", נכתב בדברי ההסבר לתכנית. אישורה לתוקף נעשה לאחר התנגדויות רבות שהוגשו לה ותיקונים שנעשו בה, בהם בין היתר הוספת 173 דירות לעומת התכנית שהופקדה ושינוי תמהיל הדירות כך שכל מתחם יכלול לפחות 20% יח"ד קטנות בגודל של עד 80 מ"ר כולל. כמו כן, 30% מהדירות בכל מתחם יוקצו לדיור מיוחד לרבות דיור מוגן, מעונות סטודנטים ודיור להשכרה.
נוסף על מגורים, התכנית מקצה כ-154 אלף מ"ר המיועדים למסחר, תעסוקה ומבני ציבור. גובה הבינוי המקסימלי שנקבע הוא עד 35 קומות. עוד נקבעה אפשרות להוספת 90 יחידות לדיור בהישג יד על ידי המרת שטחי תעסוקה למגורים.
- הבוננזה של לוינשטין - רווח צפוי של מאות מיליונים במתחם התחנה המרכזית הישנה - ראיון עם שאול לוטן
- מתחם התחנה המרכזית הישנה בת"א: השווי זינק ב-130% מאז 2015
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במרכז המתחם צפוי לעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה, כאשר מרכיב דומיננטי בתכנון החדש הינו שינוי רחוב השומרון הקיים וקביעת דרך חדשה שתחפוף את תוואי הרכבת באופן שיאפשר ניצול חסכני של הקרקע ותכנון מיטבי של הבינוי בתחום התכנית. עוד קובעת התכנית שימור של בית הבאר ברחוב השומרון וייעודו לשטח למבנה ציבורי ושטח פתוח.
הקבוצות שיכון ובינוי ולוינשטיין מחזיקות במשותף יותר מ-70% מזכויות הבנייה בקרקע, אותה רכשו ביולי 2015 תמורת 560 מיליון שקל. בספטמבר האחרון, שווי הקרקע על פי דו"חות חברת לוינשטין עמד על כ-884 מיליון שקל.
"אישור התכנית מהווה בשורה של ממש לעיר תל אביב כולה. מדובר בתכנית ענק שתסייע בפיתוח וחידוש מרכז תל אביב – אזור שהוזנח שנים רבות ויצר מובלעת במרכז העיר. פיתוח התשתיות, השטחים הציבורים והפעלת הרכבת הקלה ייצר את אחד מפרויקטי עירוב השימושים הגדול בגוש דן ובתל אביב ויכניס אוכלוסייה חדשה ואיכותית לעיר", מסרה חן גור לוטן, מנהלת נכסים מניבים קבוצת לוינשטין.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
אבישי קימלדורף, סמנכ"ל תכנון ואדריכל ראשי שיכון ובינוי נדל"ן: "אישורה של התכנית מהווה נדבך משמעותי באסטרטגיה של שיכון ובינוי להעמיק השקעתה באזורי הביקוש בפרויקטים המשלבים פיתוח נכסים מניבים בתחום התעסוקה וכן מגורים להשכרה ולמכירה. אנו צופים כי אופן קידומה המהיר והמוצלח של התכנית יקדם גם את שלבי הבנייה במתחם ויהווה את העוגן המרכזי בפיתוח רובע זה במרכז העיר הסמוך לשדרות רוטשילד ולקווי הרכבת הקלה".
- 2.אבל יש הסדרת עובדים 06/02/2020 09:21הגב לתגובה זומהגרי עבודה מסודאן? במרתפים???
- 1.מושיק 05/02/2020 11:02הגב לתגובה זוואגרות בנייה. התוצאה - צפיפות אנושית ותחבורתית בלתי נסבלת כאשר כבר היום עורקי התחבורה בעיר סתומים לחלוטין ועל מקומות חנייה אין מה לדבר......
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
