דלתא איירליינס
צילום: istock

נגיף הקורונה: חברות התעופה בארה"ב מבטלות את הטיסות לסין

החששות מנגיף הקורונה ממשיכים להצטבר, כאשר דלתא איירליינס הודיעה על הפסקת הטיסות עד ל-30 באפריל. זמן קצר לאחר מכן הצטרפו למהלך חברות אמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס. מגזין הרפואה לנסט: "ייתכן כי כ-75,800 אזרחים כבר נדבקו במחוז ווהאן". גופי הבריאות בארה"ב הכריזו על מצב חירום 
עמית נעם טל | (7)
נגיף הקורונה ממשיך לגרום לחוסר וודאות בשווקים. הערב פרסמה ענקית התעופה האמריקנית דלתא איירליינס (סימול:DAL) הודעה לפיה היא משהה החל מהשבוע הבא את כל הטיסות לסין עד ל-30 לאפריל. זמן קצר לאחר מכן הודיעו חברות אמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס על מהלך דומה.  ההודעה המפתיעה של דלתא איירליינס הובילה להתגברות הירידות בשווקים. מניית החברה הגיבה בירידות של 2.4% והשלימה ירידה של קרוב ל-12% בשבועיים האחרונים. מניית אמריקן איירליינס (סימול:AAL) איבדה 3.3%, ומניית  סאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV) ירדה בעוד 1.6%.  ההודעה האחרונה של דלתא מגיעה לאחר שמספר רב של חברות תעופה הודיעו בימים האחרונים על השבתת הטיסות לסין מחשש לנגיף (43 חברות עד כה), אך הטווח הארוך שבו החברה צופה השבתה של הפעילות הוא חריג במיוחד. נזכיר כי אתמול הודיעה חברת אלעל על  השהיית טיסותיה לבייג'ינג עד ל-25 במרץ 2020. נציין כי אתמול דווח כי איגוד הטייסים בארה"ב הודיע לטיייסים רבים בחברות אלו כי הם צריכים לסרב לבצע טיסות לסין בשל הנגיף. לפיכך, נראה כי לחברות התעופה הגדולות לא היה כל כך ברירה אלא להודיע הערב על הצעד החריג.   נגיף הקורונה ממשיך לזרוע חששות בעולם, כאשר אתמול הודיעה ארגון הבריאות העולמי על מצב חירוף בשל התפשטות הנגיף, אך ניסה להרגיע את המצב כאשר טען כי הוא בטוח שהרשויות בסין מסוגלת להתמודד עם הבעיה.  למרות הנסיונות של ארגון הבריאות, ההודעות הרבות שמגיעות היום מחזירות את חוסר את חוסר הוודאות. להלן הדיווחים העיקריים שפורסמו היום: *סין מדווחת כי יותר מ-9,692 נדבקו בנגיף, לעומת נתון של 2,835 איש בלבד בתחילת השבוע האחרון.  *נכון להיום, כשני שליש מהכלכלה בסין מושבתת, כאשר חופשת החג התארכה לפחות עד לסופ"ש הבא. * הרשויות בהונג קונג מדווחת כי הלימודים בבתי הספר יושבתו עד לתחילת מרץ.  *בריטניה מדווחת על 2 מקרים של הידבקות בנגיף. *בגולדמן זאקס מעריכים כי הווירוס צפוי להוריד את הצמיחה הכלכלית בארה"ב ב-0.4%.  * סינגפור סוגרת את הכניסה לתיירים סינים.  * כ-1,000 חשודים להידבקות בנגיף בהודו.  * ה"לנסט"(The Lancet), אחד מכתבי העת המובילים והוותיקים בעולם בתחום הרפואה והבריאות, פרסם מחקר חדש ובו נטען כי "ייתכן כי כ-75,800 אזרחים כבר נדבקו במחוז ווהאן". ההודעה היום של לנסט * עד כה דווח על 203 חולים שנפטרו מהנגיף. * ה-Politico מדווח כי הממשל האמריקני שוקל כעת להכריז על מבצע לפינוי של אזרחים אמריקנים נוספים ממוקדי הנגיף בסין.  *שירותי הבריאות בארה"ב הודיעו על "מצב חירום" ברקע להתפשטות של הנגיף. כאשר הם מצפים לעוד מקרים של הידבקות בתקופה הקרובה בארה"ב. "מצב החירום" כולל השהייה כל כניסת של אזרחים/תיירים שעשויים להוות סיכון. הרחבה בהתאם לדיווחים...

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מגיפה 31/01/2020 21:04
    הגב לתגובה זו
    להגיע תוך מספר שבועות למאות אלפים ואף למיליונים. נראה שכל היצוא הסיני והצמיחה עלולים להיפגע. בעוד שבוע ראש השנה הסיני וסינים רבים לא יקנו מתנות כי הם לא יוכלו לצאת מהערים אל הכפרים.
  • 5.
    75 אלף 31/01/2020 20:38
    הגב לתגובה זו
    ואם ימותו הרבה גם טוב העולם צפוף
  • 4.
    אנחנו בסרט מדע בידיוני. (ל"ת)
    בא 31/01/2020 18:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איש 31/01/2020 18:04
    הגב לתגובה זו
    אולי קצת פחות אולי קצת יותר.אבל מאך שאני רואה את הדברים הנגיף הזה בעייתי מאוד מכמה סיבות מי שלא יודע אז שיקרא על קורונה.בקיצור אני אומר אל תמהרו לקנות כי זה נראה שהשוק יעלה כמו שהוא עלה עד כו.זה נכון שהוא יעלה אבל רק אחרי שיעול די רציני.יהיו מניות שירדו 20% בקלות.הולך להיות מעניין אזור 3240 תמיכה מעניין מאוד...
  • 2.
    מיקו 31/01/2020 17:58
    הגב לתגובה זו
    הבורסה תצנח ב60%
  • יודעי סוד?? מגזין הרפואה LANCET פרסם. (ל"ת)
    יודעי סוד? 31/01/2020 18:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעבירים לוחמים נגועים לפריס ולונדון (ל"ת)
    דאע"ש 31/01/2020 17:40
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.