איך WeWork שינתה את וול סטריט - ומה זה אומר על חברות שיתופיות?
אובר (סימול: UBER) וליפט (סימול: LYFT) זולות ממוניות עירוניות. מנוי בנטפליקס (סימול: NFLX) עולה פחות מכרטיס לסרט בקולנוע ואמזון הופכת כל יום לחגיגת מסחר דמוית בלאק פריידיי.
אבל מי מממן את החגיגה הזו? ה-IPO הכושל של WeWork, מלמד אותנו כמה דברים חשובים. הוא מלמד אותנו שאין ארוחות חינם - הבעלים של החברות האלו לא יהיו מוכנים לתמוך ולממן את ההפסדים של חברות חדי הקרן שלכאורה עושות מהפכה בשווקים שבהן הן פועלות. בעלי המניות הפרטיים - קרנות ההשקעה ובעיקר סופטבנק אמרה ל-WeWork - די. לא מוכנים לתמוך בכם, לכו להנפקה, וכזו נכשלה, זה הוכיח שגם השוק לא מוכן לתמוך בחברות האלו, שיש קווים אדומים. אחרי הכל, מי מממן את אובר, ליפט ונטפליקס - המשקיעים. אז המשתמשים נהנים ממחירים טובים לטובת המשקיעים - לא ממש הגיוני.
חכו חכו - החשבון יתחיל לעלות
גם הצרכנים בדרך להתעוררות. עד כה הם (כלומר אנחנו) נהנו משירותים זולים, המבוסס על היכולת של השוק לממן את החברות המפסידות האלה. כלומר אנחנו הרווחנו כי מישהו אחר שילם את החשבון. כשהברז נסגר גם בשוק הפרטי וגם בחברות הציבוריות, הצרכנים יראו שינויים בחשבון שלהם, הן ברכבים השיתופיים והן במשלוחי המזון.
על פי מחקר מקיף בבארונס לחברות יהיה קשה להסתגל למצב החדש וגם לצרכנים שהתרגלו לקבל שירותים מצוינים בתעריפים זולים. בעשור האחרון המשקיעים שפכו מיליארדים על סטארט-אפים, כשבחרו להסתכל על ההצלחה לפי נפח המשתמשים. את הרווחים שמרו ליום אחר. עד שהמשקיעים החלו לפחד שהיום הזה, יום הצ'יצ'ינג, מעולם לא יגיע.
- עליבאבא מצליחה להכות את הצפי לראשונה מזה שלושה רבעונים
- כל מה שצריך לדעת לפני שמקימים חנות אינטרנטית לעסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מישהו אמר WeWork ולא קיבל?
בתחילה הגיעו הביצועים הגרועים של ה-IPO של חדי קרן, כשחברות כמו אובר ופינטרסט (סימול: PINS) ירדו כל אחת בכ-30% מאז הקיץ. אבל נקודת המפנה האמיתית הייתה הקריסה של WeWork, שמשווי מוערך של 47 מיליארד דולר ב-IPO, קרסה כמעט בן לילה לשוויה האמיתי, שהוא כמעט שישית לכ-8 מיליארד דולר.
הנפילה של WeWork הפכה את העסק ליקר מאוד עבור סופטבנק. המשקיעים, שנזכרו לפתע בימי פיצוץ בועת הדוט.קום, הכריחו את החברה לבטל את תכוניותיה וגרמו לסופטבנק לחלץ את החברה כדי שזו תמשיך לתפקד ברמה כזו או אחרת.
"ה-IPO של WeWork החזיר לשוק את המשמעת שהייתה חסרה לו זה זמן רב", אומר לבארונס מאריו סיבלי, מנהל קרן ההון סיכון 'מרתון פרטנרס אקוויטי'. "מהקיץ ועד הסתיו, קיבלנו אקלים אחר לגמרי לשוק. האקזיטים שחברות רבות ציפו להן התפוגגו. השווקים דורשים שינוי בסיכונים הנלקחים וגם בהתנהגות".
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
השורטיסט ג'ים צ'אנוס, מי שחזה את ההתרסקות של אנרון, מאשים את סופטבנק ואת קרן ויז'ן שלה, שמשקיעה 100 מיליארד דולר, בכך שתדלקה את האסטרטגיות שאינן ברות קיימא. "זה ברור שסופטבנק הובילה את הטרנד, אבל כנראה שהם לא השקיעו את הזמן הנדרש במודלים העסקיים", אמר צ'אנוס, שהוסיף כי "כל העניין של WeWork היה טיפשי מלכתחילה".
צפייה ישירה באינטרנט כמשל
אם רוצים להבין את התהליכים שעוברים על חברות שדיברנו עליהן, שוק הסטרימינג מבוסס האינטרנט הוא דוגמה מצוינת. השוק התפתח לפני 3 שנים עם חברות כמו יוטיוב, הולו, סוני פלייסטיישן, דירקט טי.וי., שהציעו צפייה ישירה של תכנים באינטרנט במחיר מוזל שנע בבין 30-40 דולר.
טווח המחיר הזול הזה לא האריך ימים. החברות שגו כשהעריכו כי מדובר בתחרות בסגנון של גוגל או פייסבוק, שבו המנצח לוקח הכול. אבל מבנה של חברה המייצרת תוכן שונה ממבנה של חברה מבוססת אינטרנט. לראשונות גם אין את היכולת להגיע לגדלים של האחרונות.
נראה שמעולם לא היה הגיון במודלים העסקיים האלו - איא אפשר להרוויח ברמת מחירים כזו. ואכן - החברות נאלצו לתמחר מחדש או לסגור את השירות.
דיסני+, נטפליקס ומה שביניהן
בעוד אנליסטים צופים ששירותי משלוחי המזון בארצות הברית וגם שירותי הזמנת מוניות לקראת התעוררות כואבת בזמן הקרוב – לשוק הסטרימינג בווידאו יש עוד כברת דרך, הודות לכיסים העמוקים של חברות הביג-טק והמדיה.
החברות האלה כבר הודיעו למשקיעים שלהם, שבגזרה הזו, צפויים להם הפסדים לעוד כמה שנים. זאת בשל הזמן הנדרש לייצר ספריות תוכן. AT&T לדוגמה, מצפה ששירות HBO מקס שלה יפסיד כ-4 מיליארד דולר עד 2025, וזה עוד כשל-HBO יש באמתחתא עשרות שנים של יצירת תוכן איכותי.
>>>נטפליקס מאחורייך: מספר ההורדות של דיסני+ עלה ל-22 מיליון
>>>נטפליקס עלולה לאבד 4 מיליון מנויים ב-2020
הסיבה לכך שחברות הסטרימינג לא הגיעו "לרגע ה-WeWork" שלהן, היא כי שירותי הצפייה הן חלק מסל של שירותים שהחברות מציעות. דיסני לדוגמה, עם הפארקים העצומים שלה, הסרטים הרווחיים והמרצ'נדייז, יכולים לממן את דיסני+ ועדיין לשמור על רמת תמחור אטרקטיבית עבור הצרכנים.
בנובמבר האחרון הושק שירות הסטרימינג במחיר מצחיק של 7 דולר לחודש, כמעט חצי מהמחיר של החבילה הבסיסית של נטפליקס. בשנה הראשונה בלבד, דיסני מתכננת שהשירות שלה יכלול 7,500 פרקים של סדרות ו-500 סרטים – שיכללו את כל כותרי דיסני, בהם פיקסאר, מלחמת הכוכבים והיקום של מארוול. דיסני הודיעה למשקיעיה שלא תרוויח כסף על דיסני+ עד 2024.
ודיסני לא לבד. באוקטובר, וורנר מדיה, הודיעה על הקמת HBO Max שיחל את שידוריו במאי השנה. השירות יכלול 10,000 שעות של תוכן מ-HBO, האחים וורנר, די.סי. אנטרטיינמנט, CNN, TNT ועוד. החברה צפויה להציג 50 כותרים חדשים של תוכן עד 2021. המחיר דרך אגב, יעמוד על כ-15 דולר לחודש.
המחיר הנמוך מפתיע, בהתחשב בעלויות הנדרשות לייצר תוכן חדש. הערכות הן שנטפליקס השקיעה 15 מיליארד דולר ב-2019 ואמזון השקיעה 8 מיליארד דולר. הערכות הן שאפל (סימול: AAPL), שהציגה לאחרונה את שירות הסטרימינג שלה, תשקיע 6 מיליארד דולר בתוכן בשנתיים הקרובות.
נטפליקס, שהוצפה בתחרות בשנים האחרונות, מנסה לחתוך את המחירים לשווקים מסוימים, באמצעות מסלולים המיועדים למובייל בלבד, כשמנויים אלה, יכולים להיות המפתח עבור ההתפשטות הגלובלית של החברה.
הבעיה עבור נטפליקס היא שניהול לארוך זמן של שירות סטרימינג הופך להיות יקר יותר. בשיחת המשקיעים האחרונה של החברה, הם הודו כי העלויות עבור התוכן הכי פופולארי, שעליו יש גם מתחרים – לדוגמה הסדרה "חברים" – עלה ב-30% בשנה האחרונה לבדה. הטיעונים של המשקיעים השוריים היה כי מניית נטפליקס חזקה בשל היכולת שלה להעלות את רמת התמחור לאורך זמן. אבל התחרות שמה לה גבולות.
השנה האחרונה הייתה כמו רכבת הרים בנטפליקס. עד יולי המניה הציגה צמיחה מרשימה של 40%, רק כדי למחוק את העליות לאחר דוחות מאכזבים ברבעון השני. למרות זאת, המניה קפצה שוב לאחר מכן והשלימה עלייה של 21% ב-2019, למרות שנשרכה אחרי המדדים המובילים. משקיעים בחברה צפויים לחוות את אותה התנודתיות ואת אותם החזרים גם בשנים הקרובות.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
