קובי אלטמן
צילום: נטלי כהן קדוש
ראיון

"הביקוש העולמי לאשלג עולה באופן עקבי. נמשיך להיות השחקן התחרותי ביותר בשווקים שלנו"

קובי אלטמן, סמנכ"ל הכספים של כיל, מסביר בראיון ל-Bizportal כי הירידה בביקוש לאשלג היא אירוע נקודתי ולא מייצג, לדבריו העלייה במחירי ההובלה הימית מחזקת את היתרון התחרותי של החברה
ערן סוקול | (6)

חברת כיל פרסמה היום את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2019 ועמדה ברף העליון של צפי האנליסטים. בשוק מצפים לרבעון רביעי פושר נוכח השבחת מפעלים שמתוכננת לקראת סוף השנה וכעת השאלות העיקריות שמעסיקות את המשקיעים במניה עוסקות בעתיד ענף האשלג בשנים הקרובות ובמנועי הצמיחה של החברה. > מה הפוטנציאל של כיל בתחום תחליפי הבשר? בראיון שערך Bizportal עם סמנכ"ל הכספים של החברה, קובי אלטמן, ניסינו לשפוך מעט אור על סוגיות אלו. לדבריו, הירידה בביקוש לאשלג זמנית ואיננה מייצגת שכן הביקוש העולמי לאשלג בריא ועולה באופן עקבי. להערכתו, העלייה במחירי ההובלה הימית מחזקת את היתרון התחרותי של החברה. האם הירידה במחיר האשלג בעסקה בהודו מרמזת על ירידה צפויה במחירים? "מחירי האשלג בעולם בחודשים האחרונים התמתנו מעט, בעיקר בשל ירידה בביקושים בארה"ב בתחילת העונה שנבעה ממזג אוויר בעייתי בעונת הזריעה. המחיר בהודו התעדכן מעט בהתאם לכך, כך שהוא משקף את ההתפתחויות בחודשים האחרונים. הביקוש העולמי לאשלג בריא ועולה באופן עקבי. כיל תמשיך באסטרטגיה שלה להיות השחקן התחרותי ביותר בשווקים העיקריים בהם אנו פועלים".   מה היו הטריטוריות החזקות ברבעון - אזורים ומוצרים? "חטיבת הברום ממשיכה להציג תוצאות מצוינות ואנו ממשיכים ביישום האסטרטגיה שלנו לבניית קשרים מסחריים ארוכי טווח עם לקוחותינו. גם חטיבת הפוספט הציגה תוצאות טובות ממשיכה ביישום האסטרטגיה של מעבר למוצרים מיוחדים והפחתת החשיפה לסביבה המאתגרת של שווקי הסחורות (קומודיטיס)".  מה תהיה המגמה בתוצאות ברבעון הבא, שנה הבאה, ובכלל בשנים הבאות. האם לכיל יש כוונה לצמוח בכיוונים נוספים? "הרבעון הרביעי מתאפיין בעונתיות והשנה תתווסף למגמה זו השפעת השדרוג הכולל הפסקת ייצור שנבצע בשבועות הקרובים באתר מפעלי ים המלח. שדרוג מתקני האתר יאפשר לנו להגדיל את הייצור בשנים הבאות. בבחינת מנועי הצמיחה, בשנים הקרובות נמשיך ליישם את האסטרטגיה של בניית קווי מוצרים מיוחדים והוספת פתרונות בתחום הדיגיטל בעולם החקלאות המדייקת".   איך משליכים מחירי האנרגיה והספנות על התוצאות - ברבעון ובכלל? "ראינו השפעה של עלייה במחירי ההובלה הימית ברבעון זה ואנו צופים שהמגמה תמשיך לתוך שנה הבאה. צריך לזכור שלכיל יש יתרון תחרותי משמעותי בתחום ההובלה שכן קווי ההובלה הימית שלנו לשווקי אסיה קצרים יותר (דרך נמל אילת) משאר השחקנים בענף. בנוסף, הפעלת תחנת הכוח החדשה בים המלח בשנה האחרונה מאפשרת לנו לחסוך בעלויות האנרגיה בישראל והדבר מתבטא בתוצאות".    יש חשש מהאטה גלובלית עד כמה כיל רגישה להאטה כזו? "הפיזור הגיאוגרפי הרחב של לקוחות כיל ומגוון המוצרים שלנו המיועד לכמות נרחבת של שווקי יעד בתחומי החקלאות התעשייה והמזון מאפשר לנו להראות תוצאות יציבות על פני מחזורי עסקים. תוצאות הרבעון השלישי משקפות את היכולת של כיל, בהתבסס על היתרונות הללו, להתגבר על אתגרים הנובעים מהאטה כלכלית בשווקים מסוימים".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    טוני 08/11/2019 15:26
    הגב לתגובה זו
    המנייה לא עולה כי מצפים שיהיה ניהול ולא מחברה שמחכה שמחיר האשלג יעלה בעולם. לא מבין את האסטרטגיה הזו. יעני נשב על הגדר ונחכה... הגיע הזמן שהמדינה תיקח את הזיכיון חזרה אליה ושיתחילו לדאוג באמת לאזרחים ולא משחקי הצביעות הללו.
  • Shahar 11/11/2019 15:32
    הגב לתגובה זו
    Ken ata rover lamkhi
  • 3.
    ביקוש קשקוש 07/11/2019 13:57
    הגב לתגובה זו
    לא תעלה . כל עוד הליכוד בשלטון כיל לא תעלה
  • Sassi6 07/11/2019 14:43
    הגב לתגובה זו
    עם כל הכבוד לרביב צולר, להלן הנתון המשמעותי ביותר, כדלקמן: הרווח התפעולי המתואם ירד כ-12.6% ביחס לרבעון השני הרווח התפעולי המתואם ירד כ-16.6% ביחס לרבעון הראשון האם הרווח התפעולי המתואם ירד גם ברבעון הרביעי? סביר שכן
  • 2.
    בן 07/11/2019 13:49
    הגב לתגובה זו
    חברה מצוינת ,מחלקת דיודנדים גבוהים.שער המניה אינו משקף את ערך החברה
  • 1.
    בקיצור 07/11/2019 13:35
    הגב לתגובה זו
    ותודה ללפיד שסירב למכור את כיל . עוד גאון של אמא
בנקים
צילום: אילוסטרציה
סקירה

הבנקים זינקו בכ-6%, הפניקס זינקה 7%; סאפיינס ב-24%

נעילה חיובית בתל אביב: הבנקים זינקו על רקע הגדלת הדיבינד הצפוי, סאפיינס זינקה בעקבות הרכישה המסתמנת 

מערכת ביזפורטל |

המסחר ננעל בירוק בוהק: מדד ת"א 35 הוסיף 1.42% ומדד ת"א 90 עלה 1.59%.

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים זינק 5.88%, מדד הביטוח עלה 3.4%, מדד הנפט והגז סגר שלילי ב-0.78% ומדד הנדל"ן עלה 0.82%. הבנקים כמובן גנבו את ההצגה. עליות מטורפות של 6%, בעיקר כי הם יחלקו 50% מהרווחים ברבעון הקרוב כדיבידנדים ומדובר על דיבידנדים מאוד משמעותיים. 



מדד MSCI עושה עדכון ומניית הפניקס הפניקס -2.49%   צפויה להיכנס למדד. עדכון MSCI - הפניקס מצטרפת למדד MSCI ישראל, מי עוד ברשימה?

בנק ישראל יאפשר לבנקים לחלק עד 50% מהרווח הנקי לבעלי המניות כדיבידנד, לעומת 40% עד כה, צעד שתקף בשלב זה רק לרבעון השני וייבחן מחדש ברבעון הבא. ההחלטה מגיעה על רקע ירידה ברמת הסיכון במשק, עודפי הון משמעותיים והיערכות הבנקים לפרסום דוחות חזקים במיוחד. המניות במגמה חיובית ומדד הבנקים עולה מעל 3%

חמשת הבנקים הגדולים צפויים לדווח יחד על רווח נקי של 8.5-9 מיליארד שקלים ברבעון השני, עם תשואה ממוצעת להון של 16%-17%. סביבת הריבית הגבוהה, פעילות כלכלית ערה במשק, יתרות עו"ש גבוהות ורוח גבית משוק ההון צפויים לתמוך בשורת הרווח, ולתרום לתוצאות חזקות גם בהכנסות מעמלות וניירות ערך. עם זאת, לא הכל רק ורוד. הסיכונים המרכזיים מגיעים מהגברת התחרות בשוק האשראי, לחץ רגולטורי, כולל מס זמני על רווחי יתר, והיחלשות בשוק הנדל"ן, שמתבטאת בירידה בביקושים להלוואות משכנתא. אחרי עלייה של כמעט 40% במדד הבנקים מתחילת השנה ומעל 80% ב-12 חודשים, השאלה המרכזית כעת היא לא אם הדוחות יהיו טובים, אלא כמה מזה כבר מגולם במחיר. הניתוח המלא לרבות ניתוח מניות הביטוח  -   לקראת דוחות הבנקים - יש עוד לאן לעלות? ומה עם מניות הביטוח


שלב חדש במסחר בבורסה

היום מתחיל שלב מסחר חדש במסחר בבורסה שנקרא שלב ה-TAL  (ראשי תיבות של Trading at last). שלב זה מתחיל מיד לאחר שלב הנעילה והוא נמשך כ-5-6 דקות. בשלב זה ניתן להעביר הוראות קנייה ומכירה ללא מחיר. ככל שיהיה מפגש בין קונים למוכרים הוא יבוצע לפי שער הנעילה. השלב הזה נועד בעיקר לקרנות פאסיביות - מחקות וסל שעוקבות אחרי המדדים, הן צריכות במקרים רבים להתכסות והשלב הזה מאפשר להן יותר "מרווח" כדי להתכסות ולעקוב במדויק אחרי המדדים.  

אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%

אלי גליקמן מנכ"ל צים רוקח עסקה שבה הוא ישתלט על צים וימחק אותה מוול סטריט. בשלב הבא צים עשויה להתמזג עם ריי שיפינג של רמי אונגר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אלי גליקמן צים

מנכ"ל צים, אלי גליקמן במהלך לרכוש את השליטה בצים ולמחוק אותה מהמסחר. צים שנסחרת מתחת למזומנים (אם כי יש התחייבויות עתידיות) ובמכפיל רווח נמוך, היא שחקנית משמעותית בתחום הספנות ולמרות תחזיות אפורות לפני שנה-שנה וחצי היא מצליחה עדיין לייצר רווחים מרשימים (מכפיל רווח מתחת ל-8). כל זה קורה למרות מצב לא פשוט בכמה זירות - תעלת סואץ סגורה, עלייה בהיקף המכולות וההאטה מסוימת בשווקים.

זה כנראה מעיד על הפוטנציאל בתקופות הטובות וגליקמן נערך לכך - לצד מנהלים בכירים בצים הוא חובר לאיש העסקים רמי אונגר, שמייבא רכבי קיה ובעל חברת הספנות ריי שיפינג, על מנת לרכוש את השליטה. השאלה - למה שהציבור יסכים למחיקה. למרות שיש פרמיה שכנראה תגיע לקרוב ל-30%, עדיין צים שנסחרת בכ-1.85 מיליארד דולר כבר ביקרה לא מזמן במספרים שהקבוצה רוצה לשלם כ-2.5 מיליארד דולר. זאת לא בוננזה אדירה בהינתן הפוטנציאל בצים.

בשביל גליקמן זו יכולה להיות עסקת חייו. משכיר בכיר הוא יקפוץ לעמדה של חלק מבעלי השליטה. השבחה בהמשך עשויה להיות מאוד רווחית, בקנה מידה של עשרות ומאות מיליוני דולרים. אלא שכעת גליקמן בא ללא יכולות מימוניות ולכן אונגר הוא דמות מפתח בעסקה. אונגר הוא מעשירי הארץ, שגם מחזיק בפעילות סינרגטית לצים. הכוונה היא, ככל הנראה, למזג בהמשך את צים וריי. 

עסקה כזו תהיה ממונפת והיא תיעזר בכמות המזומנים הגדולים בקופה. הסיכון בעסקה כזו הוא כמובן שינוי בתנאי השוק. צים חיה בשוק מחזורי כשכעת אנחנו עומדים לקראת כניסה גדולה מאוד של ספינות חדשות, אלא שבמקביל הצרכים גדלים ויש כמויות גדולות של ספינות ישנות שיוצאות מהמחזור. צים חידשה את רוב הצי שלה בשנים האחרונות והיא נמצאת במבנה תפעולי שמתמודד טוב עם התחרות. היא יעילה ורווחית והיא בהדרגה גם עולה בנתח השוק העולמי.

הסייקליות של השוק לא מרתיעה את גליקמן מעסקה נוכחית כי הוא רואה לטווח בינוני-ארוך. הזמנת ספינות זה עניין של מספר שנים ותמיד יהיה מצב בשוק שכאשר הכל טוב מזמינים ספינות חדשות וכשהספינות האלו מגיעות וגדלה התחרות, מצמצמים הזמנות. ואז השוק חוזר להיות טוב. חברות שיודעות לעבור את המשבר, מגיעות לגאות, וצים נמצאת במב שהיא חזקה פיננסית, תפעולית ועם כרית מזומנים גדולה. כלומר, להבדיל מבעבר שהיא קרסה מספר פעמים והגיע להסדר חוב, מצבה עכשיו טוב. 

המכשול העיקרי של גליקמן יהיה הציבור. לא בטוח שהוא יהיה מוכן למחוק את צים במחיר שגליקמן ואונגר רוצים.