רכבת קלה, רכבת
צילום: יחצ
TV

"קנו דירה בקרבת תחנות הרכבת הקלה"

הרכבת הקלה עשויה לפתור חלק משמעותי מבעיות התחבורה באזור המרכז, ועל הדרך היא "תקרב" ותנגיש אזורים במעגל השני לתל אביב ותשביח מתחמים שיהיו צמודים לתוואי הרכבת - התחזית הזו ועוד בראיון TV עם אוהד דנוס
עדי ברזילי | (29)

האם הרכבת הקלה היא אכן מהפכה תחבורתית של ממש. אולי היא לא הפתרון הכולל לבעיות התחבורה הקשות שלנו, אבל היא בהחלט עשויה להקל על העומסים במרכז. 

הרכבת הקלה תנגיש את המרכז לערים הסמוכות, ותהפוך את ההגעה לתל אביב לעניין של 5-10 דקות. אז נכון שזה ייקח עוד כמה שנים (טובות), ונכון שמסתמן איחור, אבל חצי הכוס המלאה - שזה יקרה. בסוף. וכשזה יקרה, יהיו לנו הרבה יותר קל להגיע ממקום

למקום בתוך המרכז. הכל יהיה קרוב יותר.

הרכבת "תקרב" ותנגיש אזורים במעגל השני לתל אביב ותשביח מתחמים שיהיו צמודים לתוואי הרכבת  - אז  האם עכשיו זה זמן טוב להשקיע בדירות בתוואי הרכבת? אוהד דנוס,

 יו"ר לשכת השמאים לשעבר, מעריך שכן. הנה הראיון המלא

 

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    מיכאל 24/11/2019 19:23
    הגב לתגובה זו
    מה השפעת הרעש באזורים שבהם הרכבת עילית על דירות צמודות למסירה? תודה
  • 20.
    איך לא חשבתי על זה קודם.... (ל"ת)
    גאוני 05/11/2019 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    מתי זה יהיה? (ל"ת)
    אני 05/11/2019 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    ג 05/11/2019 16:41
    הגב לתגובה זו
    דבריו בסלע הגיוני ואכן יקרה!
  • 17.
    ר 05/11/2019 15:36
    הגב לתגובה זו
    כך שתיצטרך לעצור ברמזורים ובצמתים כך שאולי תיהיה קלה אבל לא מהירה...
  • מגי 08/11/2019 23:22
    הגב לתגובה זו
    למעשה, הרכבת היא השולטת בקצב בכבטש באופן אוטומטי. כשהיא תתקרב לרמזור, הוא יתחלף לירוק וייתן לה עדיפות למעבר בצמתים. לכל האחרים יתחלף האור לאדום.
  • 16.
    קרית חיים מערבית מתפתחת מאוד!!! בקריבת הים (ל"ת)
    אביר 05/11/2019 15:36
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    dw 05/11/2019 14:40
    הגב לתגובה זו
    מוזמנים לבדוק יותר לעומק בתכנונים של נת"ע. זו רכבת קלה. לא מטרו, והמשמעות היא נסיעה איטית יחסית והרבה תחנות. לכן זמן הנסיעה ארוך יותר מהפנטזיות של חלק מהאנשים. ועדיין... זה יהיה אטרקטיבי. למה? בגלל קצב הריבוי הגבוה בישראל. כל שנה יש פה עוד 200 אלף תושבים והם קונים עוד ועוד מכוניות, לכן מצב התנועה כיום בגוש דן, למרות שלחלק מהאנשים נראה קשה, הוא בעצם גן עדן. בעתיד, בוודאות, יהיה יותר קשה. לכן גם אם נדמה שהרכבת נוסעת לאט. יחסית לזחילה העתידית שלכם בפקק? זה יחשב לטוב. הרכבת נוסעת בתוואי משלה ולכן לא תלוי בפקק. ככה זה כשמעודדים ילודה, למרות שאנחנו כבר 9 מיליון תושב ולא 600 אלף. תוך 70 שנה. עוד 40 שנה יצטופפו פה פעמיים ישראל. לא. זה לא יהיה נחמד. ככה זה כשמעודדים ילודה (משלמים קיצבת ילדים גם לילד 3 ומעלה ולמשל, למה? ככה)
  • 14.
    חכם בלילה 05/11/2019 13:39
    הגב לתגובה זו
    אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות וכו.... אם המידע הוא לידיעה בלבד אז מה זה עוזר? הנה גם אני יכול... אל תקנו נדלן בקרבת הרכבת. אף אחד לא יעשה שם תמא, כשיש רכבת חדשה פועלת מטר משם. וככה תשארו לנצח עם דירה ישנה. כמובן אין לראות באמור לעיל וכו....
  • 13.
    ש 05/11/2019 10:58
    הגב לתגובה זו
    ממש גילתם את אמריקה. נו באמת כל תינוק מבין שהרכבת הקלה משביחה את הנדלן שבקרבתה רק מה שזה כבר מתומחר, מספיק לראות את המחירים ברג כדי להבין. די לרמות כי כבר עייפנו, באמת שעייפנו.
  • 12.
    ב 05/11/2019 10:40
    הגב לתגובה זו
    השוק מת ואצל דאנוס הוא רק עולה רואים שמדובר באינטרסנט מתחום הבנייה .
  • 11.
    ב 05/11/2019 10:38
    הגב לתגובה זו
    השוק מת אבל אצל דנוס רק עולה .רואים בבירור , שמדובר באינטרסנט .
  • 10.
    א 05/11/2019 10:33
    הגב לתגובה זו
    תוואי הרכבת הקלה הוא לרוב בכבישים ראשיים וסואנים כמו ז'בוטינסקי ברמת גן. מחירי הדירות הללו יכולות להיות 30אחוז פחות ממחיר דירות ברחוב שקט קרוב. שלא נדבר על כל הפיח השחור שאתם רואים עליהם..שזה יישב לכם בריאות. מי שחושב שאיפה שיש כיום תחנת אוטובוס המחיר גבוה יותר..שיקנה
  • אחי, מדובר על דירות ברחובות הסמוכים לא בזבוטינסקי! (ל"ת)
    ד 05/11/2019 16:43
    הגב לתגובה זו
  • dw 05/11/2019 14:46
    הגב לתגובה זו
    המשמעות היא שזהו, אין פיח ואין רעש. מדהים, נכון? סבלנות. זה לא יקרה בשנים הקרובות, אבל תוך שנות דור? זה הולך לעשות מהפך מבחינת איכות החיים ברחובות הראשיים בכל ערי ישראל. ת"א, ר"ג, י-ם, חיפה, לא משנה. אני לא יכול להפריז עד כמה זה הולך להיות דרמטי. בשלב הראשון הלוואי ויותר ויותר אוטובוסים יהפכו לחשמליים. אפשר כבר לראות את זה במחירי הנדלן ברחוב אלנבי במרכז ת"א. פעם זה היה אזור שרק מהגרי עבודה הסכימו לגור בו והיום, גם אם ישראלים נורמטיבים פחות מוכנים וכרגע זה אזור להיפסטרים הרי שמחירי הנדלן כבר טסים לשמיים.
  • 9.
    אנונימי 05/11/2019 10:05
    הגב לתגובה זו
    עוד סיבה לעלות לנו את מחירי הדיור
  • 8.
    אייבי 05/11/2019 10:04
    הגב לתגובה זו
    מקפיצה בארץ את מחירי הדיור שגם ככה בשמיים
  • 7.
    שועל שטח 05/11/2019 09:56
    הגב לתגובה זו
    האמת היא שדירות תקועות במשך חודשים, ואין הסתערות של רוכשים, כפי שמנסים לצייר (מעניין למי יש אינטרסים???). מי שיש לו סבלנות ולא ימהר לרכוש דירה בשנה, שנתיים הקרובות- ירוויח.
  • המון רוכשים תקועים בלי דירה ולבסוף ישלמו יותר לאחר שהמחירים יעלו (ל"ת)
    אלי 05/11/2019 15:57
    הגב לתגובה זו
  • א 05/11/2019 10:37
    הגב לתגובה זו
    תמשיך לחכות שהמחיר יירד כי יקר לך ואתה לא יכול לשלם..ונחש נה זה יעלה עוד. אני מבין שאתה לא מאמין שאלה המחירים אבל זה לא בועה. אם תקח 20 שנה אחרונות ולא 10 תגלה שהמחיר עלה בערך פי 2 ב 20 שנה. בדיוק כפי שמנה שווארמה עולה כפול וכו'. מי שחוש שזה לא יכול להאמיר עוד ועוד שיסתכל על הונג קונג. שם בכלל רוב הציבור לא יכול לחלום על לקנות דירה.
  • 6.
    קנינו ברמת גן בקרבת הרכבת הקלה וכבר עליית מחיר משמעותית (ל"ת)
    תודה אוהד 05/11/2019 09:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מסכים עם הכותב, המחירים עלו ויעלו עוד (ל"ת)
    בני 05/11/2019 09:06
    הגב לתגובה זו
  • אייבי 05/11/2019 10:06
    הגב לתגובה זו
    עם זה? כל דבר מקפיץ מחירים
  • 4.
    טוב למבוגרים כבדי שמיעה והליכה אבל לומר שמכך יעלה המחיר (ל"ת)
    דירות"א 05/11/2019 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הרבה פרסומים כדי למשוך רוכשי דירות דיי נגמרה החגיגה (ל"ת)
    קש 05/11/2019 08:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הכותרת צריכה להיות: "מחפשים קורת גג?..." (ל"ת)
    די ל"משקיעים" 05/11/2019 08:23
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 05/11/2019 10:06
    הגב לתגובה זו
    כמו בארהב בקרוב אצלנו
  • 1.
    אופיר 05/11/2019 07:55
    הגב לתגובה זו
    אל תקנו כאן כלום עד שהנכסים לא ירדו ב 40%
  • ונראה אותך משלם משכנתא שלקחת ל20 שנה (ל"ת)
    אני 05/11/2019 17:25
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?

על פיגורי המשכנתאות, הורדת הריבית הצפויה, החשש של משפרי הדירות, הקבלנים והמשקיעים שיסמנו את כיוון השוק בהמשך

צלי אהרון |

שוק הנדל"ן סובל בעקבות המלחמה, אי-ודאות כלכלית וריביות גבוהות, ולא נראה שזה ישתנה באופק. הרוכשים כבר לא מסוגלים לשלם את המחירים שהקבלנים רוצים ובשטח יש ירידת מחירים משמעותית של 5%-10%. נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)  שנמסרים בעיכוב של חודשיים וחצי ולא מבטאים את הנחות המימון מלמדים על ירידה של כ-1.4%, אבל בפועל המחירים ירדו הרבה יותר מכך.

אך מול הנתונים האלו, היקפי המשכנתאות נשארים גבוהים יחסית, עם ביצועים ממוצעים של 9-10 מיליארד שקל בחודש. מדובר על ביצועים של דירות שנרכשו בעבר ועכשיו הגיע הזמן של הרוכשים לשלם את החלק המשמעותי-רוב הסכום על הדירה והם לוקחים את המשכנתא. כמו כן, יש כמות גדולה של ממחזרי משכנתא שעל רקע הירידה בריבית ובעיקר הצורך שלהם להפחית את ההחזר החודשי, הם מאריכים את תקופת ההחזר ומפחיתים כך את הסכום החודשי לתשלום. 

היקף המחזרים משכנתא מעיד דווקא על הקושי של הציבור ומתחבר לכך שמחירי הדירות בירידה. כמו כן, על רקע הירידה בהיקפי המכירות, והירידה הצפויה בריבית, הבנקים למשכנתאות כבר הורידו בפועל את ריבית המשכנתא בכ-0.2% - ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד. הריבית צפויה להמשיך לרדת. ריבית בנק ישראל על פי תחזיות הכלכלנים אמורה לרדת ב-0.75% עד שנה מהיום, אבל לא בטוח שזה יחזיר את הקונים.  יש מלאי של מעל 81 אלף דירות, יש כמות דירות שעולה על מספר המשפחות בארץ, כך שלכאורה יש מספיק דירות, אלא שבשוק הדירות יש וויסות ידוע וברור של הקבלנים. הם אלו שמכתיבים את קצב הבנייה, הם אלו שמאטים את הקצב ומנרמלים את הפעילות שלהם למצב הביקושים כדי ליצור מחסור קבוע שיעלה מחירים. 

יש כוחות מנוגדים שמשפיעים על מחירי הדירות, וההערכה הרווחת היא שהשוק ימשיך להיות קשה עם ירידות מחירים, אבל אף אחד ל איודע מתי ואיך זה ישתנה. בינתיים כמה מגמות על שוק הדירות והמשכנתאות ותובנות ורמזים על ההמשך.


פצצת הזמן: פיגורי המשכנתאות מתקרבים ל-4 מיליארד שקל

אחת המגמות המדאיגות ביותר בשוק היא העלייה המתמשכת בפיגורי תשלומים על משכנתאות, שמשקפת את הלחץ הכלכלי הגובר על משקי הבית. על פי דוח בנק ישראל, היקף הפיגורים המשמעותיים (מעל 90 יום) הגיע לשיא חדש של 4 מיליארד שקל, והוא עולה מדי חודש. מדובר על עלייה של כ-50% בשנתיים.