ירידות
צילום: istock

יום אדום בוול סטריט: הנאסד"ק ירד ב-1.3%, מורגן סטנלי איבד 1.9%

למרות תיקון לקראת הסגירה, המדדים משלימים שבוע חלש במיוחד. סוגיית הסחר של ארה"ב וסין במוקד. הנזילות בשווקים צפויה לרדת משמעותית בתקופה הקרובה. תשואות האג"חים המשיכו לרדת. אפל ירדה ב-2.1%, תופין ירדה ב-4.7%
עמית נעם טל | (14)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים של עד 1.3%, כאשר הורגש שוני רב בין המדדים. התנודתיות הגבוהה של הימים האחרונים המשיכה ללוות את המסחר. בסיכום שבועי, מדד ה-S&P500 רשם ירידה של 3.1%, מדד הנאסד"ק איבד 3.9%, ומדד הדאו ג'ונס השיל 2.6%. 

ברקע למסחר היום, סוגיית הסחר של ארה"ב מול סין ואירופה חזרה למרכז. במקביל, הנזילות בשוק מכיוון הממשל האמריקני צפויה להתחיל לרדת משמעותית החל מהימים הקרובים, דבר שמבטיח מסחר תנודתי במיוחד. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%             
דאו ג'ונס 0.16%             
נאסד"ק -0.21%

שווקים גועשים היום ברקע לציוצים אמש של הנשיא, שאיים כי יטיל מכסים של 10% על סחורות סיניות בהיקף של 300 מיליארד דולר. כאשר נזכיר כי מוקדם יותר השנה הטילה ארה"ב מכסים של 25% על סחורות סיניות בהיקף של 250 מיליארד דולר. טראמפ האשים אמש את סין כי היא לא מקיימת את הבטחותיה האחרונות (לכתבה המלאה), והוסיף כי "ארה"ב עשויה להטיל מכסים על סין עד שהיא תוכל להגיע להסכם סחר איתה". בסין טענו היום כי "על ארה"ב לוותר על האשליות, ולחזור למשא ומתן". בין הזהירו כי הם ינקטו בפעולה נגדית במידה והמכסים החדשים אכן יכנסו לתוקף. 

בעוד טראמפ מספק ביומיים האחרונים את הטריגר לתנודתיות, הסיפור המרכזי בשוק ממשיך להיות הצפי למצוקת נזילות חריפה בחודשים הקרובים. כאשר יש מצוקת נזילות בשוק, "החדשות השליליות" מגיעות במהירות גבוהה. מוקדם יותר השבוע הגדרנו באתר את השבוע כ"שבוע התפנית בשווקים" בעקבות עובדה זו (לכתבה המלאה). קופת האוצר האמריקני ירדה ביממה האחרונה לשפל של 100-90 מיליארד דולר בלבד, והיא צפויה לעלות עד לרמה של 350 בסוף ספטמבר הקרוב, והמשמעות היא שרזרבות הבנקים צפויות לרדת בחדות בתקופה הקרובה. בסה"כ, הממשל האמריקני צפוי לגייס 800 מיליארד דולר ב-2 הרבעונים הקרובים.

קופת האוצר האמריקני בשנתיים האחרונות, והצפי לחודשים הקרובים

בגזרת המאקרו, דו"ח התעסוקה לחודש יולי הצביע על תוספת של 164 אלף משרות, קרוב לתחזיות המוקדמות של השוק. במקביל, השכר השעתי הפתיע עם עלייה של 0.3%, ויהיה מעניין לראות כיצד הפד' יסביר הורדות ריביות נוספות בחודשים הקרובים לנוכח הנתונים האחרונים (לכתבה המלאה).

תשואות האג"חים של ארה"ב חוזרות לרדת כעת, לאחר הקריסה שנרשמה אמש. התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת על רמה של 1.86% בלבד, והתשואה לתקופה של שנתיים עומדת על רמה של 1.71%. שוק האג"ח מתמחר היום עוד 3 הורדות ריבית מצד הפד' עד סוף 2020. 

בגזרת הסחורות, הנפט עלה הערב ב-2.6% לאחר שנפל אמש ביותר מ-7%, ונסחר סביב רמה של 55.6 דולרים לחבית. הזהב הוסיף 1.4% לרמה של 1,452 דולרים לאונקיה. 

במרכז

מניית פינטרסט (סימול:PINS) זינקה ב-18% ברקע לדו"חות שהצביעו על עלייה משמעותית בהכנסות החברה. עם זאת, החברה רשמה הפסד עתק של 1.16 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד (לכתבה המלאה). 

מניית אפל (סימול:AAPL) איבדה 2.1% לאחר שירדה אמש ב-2%, כאשר היא צפויה להמשיך לרכז עניין ברקע לקשיים במשא ומתן בין ארה"ב לסין. 

סקטור האנרגיה ריכז הערב עניין ברקע לדו"חות של אקסון מובייל (סימול:XOM) ושברון (סימול:CVX). אקסון מובייל דיווחה על רווח של 3.13 מיליארד דולר או 73 סנט למניה, ירידה לעומת רווח של 3.95 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה ירדו ב-6% בחישוב שנתי לרמה של 69.09 מילירד דולר. למרות הנתונים החלשים, נציין כי הצפי בשוק היה לדו"ח חלש יותר. שברון דיווחה על ירידה של 8% בהכנסות, לרמה של 38.85 מיליארד דולר, הצפי בשוק עמד על הכנסות של 40 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, החברה רושמת רווח של 4.13 מיליארד דולר, וזאת לעומת רווח של 3.41 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    צופה מהצד 03/08/2019 13:12
    הגב לתגובה זו
    זה נראה כאילו כולם יודעים שהכל מוביל למטה בתקופה הקרובה ועדיין נשארים במקום. אין הגיון בזה שהמעוף נשאר שם. לדעתי המעוף יירד ל1500 עד סוף אוגוסט
  • בלי שתרגיש נהיה ב 150. (ל"ת)
    לצופה 03/08/2019 17:30
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חאנמבין 02/08/2019 23:11
    הגב לתגובה זו
    הורדת ריבית לא אמורה לגרום לעליות בבורסה??
  • כלורלה לחאנאבין 03/08/2019 12:23
    הגב לתגובה זו
    פיירית
  • א.ל 02/08/2019 23:26
    הגב לתגובה זו
    אבל כשיש רמת סיכון גבוהה בשוק הורדת ריבית ברבע אחוז לפעמים לא מספיק.שלל נתונים חלשים לכלכלה ,מלחמת סחר וכו,
  • 5.
    כסף ברצפה.לקנות (ל"ת)
    הסיוט מרחוב אלם 02/08/2019 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עלה תאנה שקוף . 02/08/2019 21:08
    הגב לתגובה זו
    ... בפני ירידות קשות עקב גיוסי ההון הקרובים אז הוא יוצר משבר יזום כך שנחשוב ששיחות הסחר הם הסיבה לירידות ...
  • 3.
    אצלנו בראשון שחיטה בבנקים לפחות חמישה אחוז למטה. (ל"ת)
    צחי 02/08/2019 18:37
    הגב לתגובה זו
  • ואצלנו בבת ים בחודש הקרוב 78 אחוז למטה (ל"ת)
    לצחי 03/08/2019 17:32
    הגב לתגובה זו
  • רק למעלה כסף בריצפה (ל"ת)
    שטויות במיץ 02/08/2019 20:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שלמה 02/08/2019 17:07
    הגב לתגובה זו
    והנגיד חשב שבדיבורי סרק הוא יכול להשפיע .כמו אופטלגין משפיע לטווח קצר.
  • 1.
    פרופ' איצ100 02/08/2019 16:27
    הגב לתגובה זו
    גרוע מאין כמותו!!!! ולא טוב או/נעים להיתפש במצב כזה ולא משנה כיוון השוק לצורך העניין!!!
  • צרנוחה 02/08/2019 17:35
    הגב לתגובה זו
    צא מהחלום
  • היי 02/08/2019 18:03
    עדכן אותי בבקשה .
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: