פנדורה צנחה ב-75% מהשיא ונסחרת במכפיל 5.6 על הרווח
בתקופתנו, כשהמידע מאוד נגיש, ורכישת מנייה מתבצעת על ידי לחיצת כפתור בסמארטפון, אין הרבה חברות שהן מובילות בתחומן ונמצאות ״מתחת לרדאר״ של משקיעים פרטיים ומוסדיים.
אבל חברה אחת כזו היא חברת פנדורה (סימול: PNDORA.CO) - חברת תכשיטים בין הגדולות בעולם, עם פריסה רחבה של כ-2,700 חנויות, ביותר ממאה מדינות כולל חנות כמעט בכל קניון בארץ. החברה נוסדה בשנת 1982, בשנת 2003 הפכה לחברה גלובלית ובשנת 2010 הונפקה בבורסה בקופנהגן והפכה להיות חברה ציבורית.
המנוע המרכזי: לכל אישה צמיד ייחודי
החברה מתמחה בתכשיטי כסף ומוצריה כוללים עגילים, טבעות ושרשראות אך המוצר העיקרי האחראי על כ-70% מהכנסות החברה הוא הצמיד המפורסם עם פריטים שניתן להלביש עליו שנקראים צ׳ארמים. מרגע הרכישה או קבלת צמיד במתנה, כל אישה מתחילה לבנות אוסף צ׳ארמים ייחודי שלא דומה לשום צמיד אחר.
המודל העסקי של פנדורה מזכיר את זו של ג׳ילט הנקראת ״Razor and blades״ שניתן לתמצת במשפט ״תן להם מכשיר גילוח והם יבואו לקנות סכינים״. בהשוואה לחברות תכשיטים גלובליות אחרות מוצריה של פנדורה הם יחסית זולים, קלים להשגה, ופונים לקהל הרחב והצעיר יותר. יחד עם זאת החברה מצליחה לייצר רווחיות תפעולית יותר גבוה של כ- 28% בשנת 2018 בהשוואה ל17% של טיפאני וזאת בעיקר בזכות אינטגרציה גבוהה ושמירה על עלויות נמוכות.
- אפלייד מטיריאלס עוקפת את ציפיות האנליסטים - אך התחזית חלשה
- מג'יק עם תוצאות טובות, אבל התחזית מאכזבת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאזן רזה ולא ממונף
החברה מייצרת את מוצריה בשני מפעלים בתאילנד, מחומר גלם מקומי ומשווקת אותם בחנויות בבעלותה או דרך זכיינים. מאזן החברה נשאר רזה ולא ממונף במיוחד עם נתון מרשים של חוב למאזן של כ-50%, וחוב נטו ל-EBITDA של כ-1.4. התשואה על ההון שהחברה משיגה נראית מרשימה מאוד ומתקרבת ל-80% .
המניה נסחרת במכפיל 5.6 על הרווח
מניית החברה נסחרת בבורסת קופנהגן לפי שווי שוק של כ-24.7 מיליארד כתר דני (כ-3.7 מיליארד דולר) אולם לא נכללת במדדי מניות מובילים. המחיר משקף מכפיל רווח של 5.6, מכפיל הון של 4.6 מכפיל EV/EBITDA של כ-4.9 ומכפיל מכירות 1.3, וזאת לאחר ירידה של כ-75% ממחיר השיא בשנתיים האחרונות.
הסיבות שגרמו לירידה הן מחיר המניה הספקולטיבי בשנת 2016, חשש מצמיחת הכלכלה העולמית ובמיוחד הסקטורים המחזוריים, מדיניות הסרת מלאים שמורידה רווחיות, ירידה במכירות בחנויות זהות, סגירת סניפים לא רווחיים והעדר מנהיגות עם פרישת המנכ״ל באוגוסט 2018. מחיר המניה נראה משמעותית יותר זול ממניית טיפאני שנסחרת לפי מכפיל רווח של 20 ומכפיל EV/EBITDA של כ-11.5.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
תכנית רכישה עצמית ותשואת דיבידנד של 7%
החברה ניצלה את מחיר המניה הנמוך ואישרה במרץ השנה תכנית רכישת מניות חוזרת (BuyBack) שבמסגרתה תרכוש מניות בשווי 2.2 מיליארד כתר דני. בנוסף ניתן לציין את שיעור הדיבידנד של 39% מהרווח הנקי שהחברה ממשיכה לחלק והוא משקף תשואת דיבידנד שנתית של כ-7%.
השנה פנדורה צפויה להחזיר מזומן לבעלי מניות דרך חלוקת דיבידנד וביי-בק כ-15% משווי השוק שלה. למרות שלאחרונה הגיע לחברה מנכ"ל חדש וברמות מחיר נוכחי יחס סיכון-סיכוי במניה נראה הרבה יותר אטרקטיבי בטווח זמן הקצר עדיין ניתן לצפות לתנודתיות גבוהה במחיר המניה וגם בתוצאות העסקיות.
רגישות לסנטימנט הצרכני באירופה
כאמור החברה פועלת בתחום הצריכה המחזורית ורגישה לסנטימנט הצרכני בעיקר באירופה (מהווה כמעט 50% מסך הכנסות החברה) בזמן שהנתונים כלכליים האחרונים מצביעים על חולשתו. לא מדובר בהאטה הראשונה בהיסטורית החברה. בשנת 2012 שנה לאחר שהכלכלה האירופית הושפעה מחשש ממשבר החוב ביוון, הכנסות החברה ירדו בכ-14% והרווח ירד בכ-44%, אך לאחר מכן החברה חזרה לצמוח בקצב נאה.
במבט לטווח ארוך ניתן לומר שמדובר בחברה שהשתלטה על נישה רווחית, וצברה מוניטין כלכלי גבוה במספר מדינות רב יחסית לתקופת זמן לא ארוכה. עם זאת, יש בפניה עוד מספר שווקים גדולים כמו ארה"ב, סין והודו שבהם החברה עוד לא הגיעה לחשיפה המקסימלית, ואלו יכולים להוות מקור צמיחה עבורה, כשבמקביל עליה במכירות דרך ערוץ האינטרנט צפויה לשפר את שיעורי הרווחיות בעתיד.
בהתבסס על כל האמור ניתן לומר שמניית החברה מהווה השקעה אטרקטיבית למשקיע שיכול להתמודד עם תנודתיות במחיר המניה בטווח הקצר.
הכותב הינו מנהל השקעות באפסילון קרנות נאמנות ומייצג את דעותיו בלבד
- 1.מוטי 04/08/2019 12:41הגב לתגובה זואם לא הייתה נסחרת רק בקופנהגן. מה זאת הבורסה הזאת שם? אני בטוח שאין נזילות ושלא נדבר על עדכניות הציטוטים.. 7% דיבידנד אפשר למצוא היום אצל חברות מבוססות הרבה יותר כמו רויאל דאץ' או אלטריה.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.