דעה

פנדורה צנחה ב-75% מהשיא ונסחרת במכפיל 5.6 על הרווח

באפסילון מעריכים שמדובר בהשקעה אטרקטיבית למשקיע שיכול להתמודד עם תנודתיות בטווח הקצר. לחברה תכנית רכישה עצמית ותשואת דיבידנד של 7%
בוריס מגזניק | (1)

בתקופתנו, כשהמידע מאוד נגיש, ורכישת מנייה מתבצעת על ידי לחיצת כפתור בסמארטפון, אין הרבה חברות שהן מובילות בתחומן ונמצאות ״מתחת לרדאר״ של משקיעים פרטיים ומוסדיים.

 

אבל חברה אחת כזו היא חברת פנדורה (סימול: PNDORA.CO) - חברת תכשיטים בין הגדולות בעולם, עם פריסה רחבה של כ-2,700 חנויות, ביותר ממאה מדינות כולל חנות כמעט בכל קניון בארץ. החברה נוסדה בשנת 1982, בשנת 2003 הפכה לחברה גלובלית ובשנת 2010 הונפקה בבורסה בקופנהגן והפכה להיות חברה ציבורית.

 

המנוע המרכזי: לכל אישה צמיד ייחודי

החברה מתמחה בתכשיטי כסף ומוצריה כוללים עגילים, טבעות ושרשראות אך המוצר העיקרי האחראי על כ-70% מהכנסות החברה הוא הצמיד המפורסם עם פריטים שניתן להלביש עליו שנקראים צ׳ארמים. מרגע הרכישה או קבלת צמיד במתנה, כל אישה מתחילה לבנות אוסף צ׳ארמים ייחודי שלא דומה לשום צמיד אחר.

 

המודל העסקי של פנדורה מזכיר את זו של ג׳ילט הנקראת ״Razor and blades״ שניתן לתמצת במשפט ״תן להם מכשיר גילוח והם יבואו לקנות סכינים״. בהשוואה לחברות תכשיטים גלובליות אחרות מוצריה של פנדורה הם יחסית זולים, קלים להשגה, ופונים לקהל הרחב והצעיר יותר. יחד עם זאת החברה מצליחה לייצר רווחיות תפעולית יותר גבוה של כ- 28% בשנת 2018 בהשוואה ל17% של טיפאני וזאת בעיקר בזכות אינטגרציה גבוהה ושמירה על עלויות נמוכות.

מאזן רזה ולא ממונף

החברה מייצרת את מוצריה בשני מפעלים בתאילנד, מחומר גלם מקומי ומשווקת אותם בחנויות בבעלותה או דרך זכיינים. מאזן החברה נשאר רזה ולא ממונף במיוחד עם נתון מרשים של חוב למאזן של כ-50%, וחוב נטו ל-EBITDA של כ-1.4. התשואה על ההון שהחברה משיגה נראית מרשימה מאוד ומתקרבת ל-80% .

המניה נסחרת במכפיל 5.6 על הרווח

מניית החברה נסחרת בבורסת קופנהגן לפי שווי שוק של כ-24.7 מיליארד כתר דני (כ-3.7 מיליארד דולר) אולם לא נכללת במדדי מניות מובילים. המחיר משקף מכפיל רווח של 5.6, מכפיל הון של 4.6 מכפיל EV/EBITDA של כ-4.9 ומכפיל מכירות 1.3, וזאת לאחר ירידה של כ-75% ממחיר השיא בשנתיים האחרונות.

הסיבות שגרמו לירידה הן מחיר המניה הספקולטיבי בשנת 2016, חשש מצמיחת הכלכלה העולמית ובמיוחד הסקטורים המחזוריים, מדיניות הסרת מלאים שמורידה רווחיות, ירידה במכירות בחנויות זהות, סגירת סניפים לא רווחיים והעדר מנהיגות עם פרישת המנכ״ל באוגוסט 2018. מחיר המניה נראה משמעותית יותר זול ממניית טיפאני שנסחרת לפי מכפיל רווח של 20 ומכפיל EV/EBITDA של כ-11.5.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

תכנית רכישה עצמית ותשואת דיבידנד של 7%

החברה ניצלה את מחיר המניה הנמוך ואישרה במרץ השנה תכנית רכישת מניות חוזרת (BuyBack) שבמסגרתה תרכוש מניות בשווי 2.2 מיליארד כתר דני. בנוסף ניתן לציין את שיעור הדיבידנד של 39% מהרווח הנקי שהחברה ממשיכה לחלק והוא משקף תשואת דיבידנד שנתית של כ-7%.

 

השנה פנדורה צפויה להחזיר מזומן לבעלי מניות דרך חלוקת דיבידנד וביי-בק כ-15% משווי השוק שלה. למרות שלאחרונה הגיע לחברה מנכ"ל חדש וברמות מחיר נוכחי יחס סיכון-סיכוי במניה נראה הרבה יותר אטרקטיבי בטווח זמן הקצר עדיין ניתן לצפות לתנודתיות גבוהה במחיר המניה וגם בתוצאות העסקיות.

 

רגישות לסנטימנט הצרכני באירופה

כאמור החברה פועלת בתחום הצריכה המחזורית ורגישה לסנטימנט הצרכני בעיקר באירופה (מהווה כמעט 50% מסך הכנסות החברה) בזמן שהנתונים כלכליים האחרונים מצביעים על חולשתו. לא מדובר בהאטה הראשונה בהיסטורית החברה. בשנת 2012 שנה לאחר שהכלכלה האירופית הושפעה מחשש ממשבר החוב ביוון, הכנסות החברה ירדו בכ-14% והרווח ירד בכ-44%, אך לאחר מכן החברה חזרה לצמוח בקצב נאה.

 

במבט לטווח ארוך ניתן לומר שמדובר בחברה שהשתלטה על נישה רווחית, וצברה מוניטין כלכלי גבוה במספר מדינות רב יחסית לתקופת זמן לא ארוכה. עם זאת, יש בפניה עוד מספר שווקים גדולים כמו ארה"ב, סין והודו שבהם החברה עוד לא הגיעה לחשיפה המקסימלית, ואלו יכולים להוות מקור צמיחה עבורה, כשבמקביל עליה במכירות דרך ערוץ האינטרנט צפויה לשפר את שיעורי הרווחיות בעתיד.

בהתבסס על כל האמור ניתן לומר שמניית החברה מהווה השקעה אטרקטיבית למשקיע שיכול להתמודד עם תנודתיות במחיר המניה בטווח הקצר.

הכותב הינו מנהל השקעות באפסילון קרנות נאמנות ומייצג את דעותיו בלבד

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מוטי 04/08/2019 12:41
    הגב לתגובה זו
    אם לא הייתה נסחרת רק בקופנהגן. מה זאת הבורסה הזאת שם? אני בטוח שאין נזילות ושלא נדבר על עדכניות הציטוטים.. 7% דיבידנד אפשר למצוא היום אצל חברות מבוססות הרבה יותר כמו רויאל דאץ' או אלטריה.
צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.