מלחמת סחר
צילום: iStock

ארה"ב דוחה חלק מהמכסים על סחורות סיניות

ברקע לנתוני המאקרו החלשים בארה"ב, נראה שהממשל האמריקני מתפשר, כאשר הוא דוחה חלק מהמכסים הצפויים על סין
עמית נעם טל | (18)

ברקע לדו"ח תעסוקה חלש במיוחד, עם תוספת של 75 אלף משרות בלבד לעומת צפי לתוספת של 180 אלף משרות (לכתבה המלאה), נראה כי הממשל האמריקני בלחץ, כאשר מספר דקות לאחר פרסום הדו"ח, הממשל דאג לשחרר הודעה חיובית בנוגע למלחמת הסחר עם סין.

ע"פ ההודעה של הממשל, ארה"ב צפויה לתת הארכה לצד הסיני, והיא דוחה חלק מהמכסים שתוכננו על סחורות סיניות לפחות עד ל-15 ביוני. נזכיר כי סבב המכסים החדש צפוי היה להיכנס לתוקף כבר ב-10 ליוני. ההודעה על המכסים גרמה לקפיצה חדה בחוזים העתידיים על המדדים לאחר האכזבה מדו"ח התעסוקה.

גרף תוך יומי של החוזה על מדד ה-S&P500: הממשל האמריקני מתערב ברקע לחולשה בשוק התעסוקה

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    מנחם 10/06/2019 06:41
    הגב לתגובה זו
    דיבר דיבר דיבר ובסוף כל פעם יור דוחה את המכסים בשקט. היום סיון הודיעה שעודף המסחר שלה במאי היה ענק,וככה גם מתגרה בטרמפ עוד וגם מלגלגת עליו. מה הוא יעשה? עוד פעם ידחה??
  • 16.
    ראלי מתחיל 09/06/2019 22:51
    הגב לתגובה זו
    חיוביים רק עליות
  • 15.
    דני 09/06/2019 19:20
    הגב לתגובה זו
    שימו לב קחו נייר ועט ותרשמו בבחירות הקרובות דרעי נעלם לפיד עוזב כחול לבן מתרסקת ליברמן נעלם ביבי זוכה אבללללללל לא מצליח להקים ממשלה עוזב אחרי חודש מישהו אחר בליכוד מחליף אותו מתחיל ריב אטומי בין ביבי ושרה הכפשות ביניהם ביבי עומד למשפט הבורסה מתחילה להתרסק ב2020 מגיע שיא ההתרסקות גם בעולם המעוף מגיע לשער 500 תרשמו
  • 14.
    איציק 09/06/2019 15:26
    הגב לתגובה זו
    מנסה לעבוד על הסינים אבל לא ילך לו, הם יראו לו מאיפה הדג משתין. אם יתחילו לזרוק לו חלק מן האגח שהם מחזיקים תראו איזה פניקה מתחילה.
  • 13.
    יהודי אמיתי ירושלמי 09/06/2019 10:48
    הגב לתגובה זו
    טראמפ גאון והדמוקרטים לא מקבלים שטראמפ גאון והם שונאים אותו שינאת חינם אך כאשר אובמה הרס להם את ארצות הברית מילה הם לא אמרו
  • 12.
    רק למעלה אבל 80% ממניות עולם וגם 90% ממניות עולם ירדו (ל"ת)
    רואה חשבון רק למעלה 07/06/2019 22:25
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מוכר (ל"ת)
    דודו 07/06/2019 19:53
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    הויקס לא יורד מפולת אדירה בדרך. (ל"ת)
    מני 07/06/2019 17:48
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    זו הונאת פונזי אחת גדולה (ל"ת)
    גילי 07/06/2019 17:27
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דוח תעסוקה רע, נדחה את המיסים ב 5 ימים (ל"ת)
    כלכלת טיוטר 07/06/2019 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    השוק מת 07/06/2019 16:52
    הגב לתגובה זו
    מנשימים גופה
  • 6.
    אחרי שהרס את כלכלת אר"הב טראמפ מנסה להציל את עצמו (ל"ת)
    נוני 07/06/2019 16:40
    הגב לתגובה זו
  • ירושלמי 09/06/2019 10:49
    הגב לתגובה זו
    אתה ניגרר אחרי הדמוקרטים ואתה חי בחושך ולא יודע לא רואה ולא מבין
  • 5.
    שלמה 07/06/2019 16:36
    הגב לתגובה זו
    בכל מדינה נורמלית מעמידים למשפט ספקולנטים שמשפיעים על השוק.
  • 4.
    האם זו כלכלה בריאה ??? המפולת בוא תבוא (ל"ת)
    דן 07/06/2019 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רק רק למעלה 07/06/2019 16:25
    הגב לתגובה זו
    בחייכם נו . לא צריך להיות טפשים עד כדי כך
  • 2.
    עלובי החיים אמרנו? אז נגיד : עלובי החיים!!! (ל"ת)
    איצ 07/06/2019 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מני 07/06/2019 16:03
    הגב לתגובה זו
    אמורה להוביל בעולם כיום אף אחד לא סופר את ארהב נשיא כזה בושה אנךפאבית לא היה ולא יהיה שוב
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.