גרמניה
צילום: istock

הבונדסבנק חתך את תחזית הצמיחה לשנת 2019

הבנק צופה כעת צמיחה של 0.6% בלבד, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.6%. במקביל, נתוני מאקרו חלשים במיוחד פורסמו הבוקר. שוק הכסף ממשיך לאותת על צמיחה חלשה בהרבה. הדאקס התעלם מההתפתחויות וטיפס ב-0.8%
עמית נעם טל | (4)
קולות ההאטה הכלכלית באירופה ממשיכים להתחזק, למרות האופטימיות היחסית שהפגין ה-ECB אמש במהלך החלטת הריבית. הבנק המרכזי בגרמניה, הבונדסבנק, הוריד הבוקר את תחזית הצמיחה לשנתיים הקרובות, כאשר הוא צופה כעת צמיחה של 0.6% בלבד השנה הקרובה. בתחזית הקודמת של הבנק נטען כי הכלכלה צפויה לצמוח ב-1.6ֵ%. לגבי 2020, הבנק צופה כעת כי הצמיחה תתאושש במעט והיא תסתכם ב-1.6% (ללא שינוי מהתחזית הקודמת). במקביל טוענים בבנק כי האינפלציה במדינה צפויה להסתכם בשנת 2019 ב-1.4%, וב-1.5% במהלך 2020.  עדכון התחזית היום של הבנק המרכזי לא צריך להפתיע, שכן האוצר הגרמני הוריד בחודשים האחרונים את תחזית הצמיחה לרמה 0.5% בלבד במהלך השנה הקרובה. עם זאת, התחזית הבוקר נראית אופטימית מידי ברקע לנתוני המאקרו שממשיכים להיחלש. נזכיר בהקשר זה, כי מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור במדינה הצביע בחודש האחרון על קריאה של 44.3 נק', עמוק בטריטוריה שמאותתת על התכווצות בפעילות בחודשים הקרובים. מדד מנהלי הרכש האחרון בגרמניה במגזר הייצור  בתוך כך, הבוקר מתפרסמים נתונים מאקרו חלשים במיוחד. נתון הייצור התעשייתי בחודש אפריל צנח במפתיע ב-1.9%, כמעט פי 4 מהתחזיות המוקדמות, והירידה החדה ביותר מאז 2014. הייצוא הגרמני ירד בחודש אפריל ב-3.7% לעומת צפי לירידה של 0.9% בלבד. הייבוא ירד במקביל ב-1.3%, לעומת צפי לירידה של 0.2% בלבד.  ההודעה הבוקר מגיעה ברקע להחלטת הריבית אמש של הבנק המרכזי באירופה (לכתבה המלאה), כאשר ה-ECB חתך (שוב) את תחזיות הצמיחה לאיחוד האירופאי בשנתיים הקרובות. הבנק צופה כעת צמיחה של 1.1% במהלך 2019 לעומת תחזית קודמת שהצביעה על צמיחה של 1.2%. ל-2020 ו-2021 צופה הבנק צמיחה של 1.4% ו-1.4% בהתאמה, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על צמיחה של 1.6% ו-1.5%.  נציין כי האינדיקטור של קצב גידול הכסף (M1) שהצגנו ב-BIZPORTAL במהלך השנה האחרונה ממשיך לאותת כי התחזיות של הרשויות האירופאיות ממשיכות להיות אופטימיות מידי. האינדיקטור מאותת על קצב גידול אפסי בתמ"ג האירופאי, כאשר הרבעון האחרון של 2019 צפוי להציג צמיחה שלילית.  קצב גידול הכסף באיחוד האירופאי מול התמ"ג נציין כי שוק המניות מתעלמים כעת לחלוטין מהנתונים החלשים, כאשר ההבטחות של הבנקים המרכזיים לתמריצים לשווקים ממשיכים לדחוף את שוק המניות. מנגד, התשואות על אגרות החוב של גרמניה, הנחשבות למקום מקלט למשקיעים, נסחרות הבוקר ברמות שפל, כאשר התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת על 0.23%-. נזכיר כי אמש רמז יו"ר ה-ECB כי בבנק החלו לדבר על הורדה נוספת של הריבית ואף השקה של תוכנית רכישות חדשה. דראגי מזכיר אמש תוכנית רכישה והורדות ריבית   

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מחכים כבר לנפילת הרייך 50 אחוז ירידה עד סוף השנה (ל"ת)
    שש מליון 07/06/2019 15:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחד 07/06/2019 15:04
    הגב לתגובה זו
    הביצועים של הכלכלה הם לא רלוונטיים כל עוד בנקים מרכזיים מוכנים לספק את כל הנזילות הדרושה כדי לתחזק את רמות המחירים הנוכחיות. יום אחד יהיה מיתון ריאלי, אבל עדיין נמשיך לראות מחירי נכסים גבוהים כי תמיד יהיה כסף זול שירדוף אחריהם.
  • 1.
    כמו בשנת 1939 בהתחלה מנצחים 0.8 למעלה ובסוף תבוסה . (ל"ת)
    שלמה 07/06/2019 14:33
    הגב לתגובה זו
  • לול 08/06/2019 16:34
    הגב לתגובה זו
    איפה היית ב 31? איפה היית ב 2008? איפה היית ב 48?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.