רחוב אבן גבירול תל אביב נדלן
צילום: Istock

מינהל התכנון מסמן יעד להוספת 460 אלף דירות בגוש דן

מדיניות חדשה של המינהל שמה במרכז את הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית ומקצה חלק מהדירות לדיור חברתי: "מדובר גם בדירות קטנות מתחת ל-65 מ"ר"

מורן ישעיהו | (16)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב שבמינהל התכנון, אישרה היום (ד') מדיניות חדשה לפיתוח עירוני המבוססת על נגישות לצירים ותחנות של מערכות תחבורה עתירות נוסעים. זאת בהתאם ליעד תכנוני שמוביל המינהל ל-460,000 יחידות דיור במחוז תל אביב הצפוי להכפיל את אוכלוסיית התושבים עד שנת 2040.

לפי המינהל, המדיניות החדשה שמה במרכז את הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית ומסתמכת על קידום מואץ של תשתיות להסעת המונים בהן שלושה קווי רכבת קלה (קו אדום, ירוק, סגול); שלושה קווי מטרו חדשים; הוספת מסילות רכבת באיילון; ויצירת נתיבי העדפה רבי קיבולת לאוטובוסים.

עוד מגדירה התכנית כי בכל תכנית בקרבת מערכות תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן), כמחצית מסך הדירות יופנו לטובת דיור חברתי. "מדובר בדיור הפונה לקבוצות אוכלוסייה רחבות ככל האפשר לרבות דירות קטנות מתחת ל-65 מ"ר, דיור להשכרה ארוכת טווח, דירות רווחה ודירות עם תקן חניה אפס. זאת, במטרה למנוע את הרחקתן של אוכלוסיות התלויות בתחבורה הציבורית בעקבות עליית מחירי הדיור בסביבת המתע"ן".

קווים מנחים נוספים שמגדירה המדיניות החדשה הם:

1. צפיפויות גבוהות של מגורים לאורך צירי הסעת המונים. בנוסף, מושם דגש על מתחמים בעלי חשיבות מטרופולינית כדוגמת ציר ז'בוטינסקי ברמת גן או ציר יוספטל-המלאכה בבת ים-חולון וסביבות תחנות הרכבת על איילון, ומתחמים סמוכים לקווי המטרו שהתווספו לאחרונה.

 

2. עירוב שימושים לחיזוק העירוניות וייעול השימוש בקרקע הנגישה למתע"ן ויצירת מוקדי תעסוקה, מגוון שירותים ציבוריים כגון מרפאות, גני ילדים, מוקדי תרבות ופנאי בנגישות לתחנות המתע"ן, שיפור הנגישות לציר ותחנות המתע"ן אשר בסביבתן ייווצרו מרחבים עירוניים תוססים ואינטנסיביים.

 

3. דגש על המרחב הציבורי ועיצובו. בין היתר מוגבל שטח הבסיס (תכסית) של מגדלים, על מנת להשיג רחובות מוארים ומאווררים יותר. כמו כן, המדיניות מעודדת יצירת חזיתות פעילות של מסחר ושימושים ציבוריים כלפי הרחוב, ונטיעת עצי צל, כדי לייצר סביבה עירונית מעודדת הליכה ברגל ונסיעה באופניים בדרך אל ומתחנות התחבורה הציבורית.

 

יו"ר הוועדה המחוזית, אדריכלית דניאלה פוסק: "המדיניות החדשה, מהווה כלי תכנוני אשר מציף את ההזדמנויות לפיתוח עירוני איכותי המבוסס על נגישות וקישוריות תושבי המטרופולין לתעסוקה, שירותים, מסחר ומגורים תוך שימת דגש על מתן מענה לכל שכבות האוכלוסייה ויצירת תנאים של נוחות אקלימית במרחב הציבורי. הועדה המחוזית תתכנס בעוד כ-6 חודשים ותעדכן אותה לאור התייחסויות ככל שיידרש".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    יש אלטרנטיבה לת"א 10/05/2019 01:00
    הגב לתגובה זו
    יש אלטרנטיבה לת"א ,מעטפת ראשונה לת"א ,אלטרנטיבה לת"א ,כי היא מאוד קרובה לת"א.
  • 11.
    משה 01/05/2019 17:38
    הגב לתגובה זו
    הבניין שליש מאוכלס וכבר כל הרחבה מולו מלאה ברכבים של אלו שאין להם חנייה. תקן חניה מופחת זה אסון סביבתי. לכו לראית בעצמכם!!!
  • 10.
    כיום קשה למצוא חניה,מפחיד מה יקרה כשיהי עוד מאות אלפים (ל"ת)
    כיום קשה למצוא 01/05/2019 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אין מספיק תשתיות כרגע ,לעוד מאות אלפים,בגוש דן (ל"ת)
    אין מספיק תשתיות 01/05/2019 13:39
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    א.ש 01/05/2019 13:37
    הגב לתגובה זו
    מסכנים התלאביבים. מכל התכנית היפה יצא להם רק כבישים חסומים לגמרי.
  • 7.
    אתם שוכחים ש 01/05/2019 13:34
    הגב לתגובה זו
    אתם שוכחים שיש אזורים,שמצטמצמים כבשים לרכב, באזורים שהרכבת הקלה על האדמה ולא תת קרקעית.
  • 6.
    האם אתם בונים על זה שאנשים ,לא יבואו עם רכב פרטי לאזור? (ל"ת)
    האם 01/05/2019 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    האם אתם חושבים שכל מי שיבוא ,יבוא לגור ללא רכב? (ל"ת)
    האם 01/05/2019 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מזל שיש רכבת תחתית מתחת לכל גוש דן (ל"ת)
    תום 01/05/2019 13:12
    הגב לתגובה זו
  • ממש לא בכל האזורים 01/05/2019 13:36
    הגב לתגובה זו
    ממש לא בכל האזורים,יש אזורים שהרכבת על הקרקע ....והשטח של הכבישים לרכבים מצטמצם.
  • 3.
    nuuf 01/05/2019 13:03
    הגב לתגובה זו
    עובדים עלינו
  • מה יעשו אם 01/05/2019 13:38
    הגב לתגובה זו
    מה יעשו אם יהיה לאדם רכב ולאורחים שלו ?
  • 2.
    איפה יחנו את הרכבים?,כרגע חסר המון מקומות חניה (ל"ת)
    איפה יחנו ? 01/05/2019 12:13
    הגב לתגובה זו
  • B 05/05/2019 08:48
    הגב לתגובה זו
    יחלפו אותם לקורקינטים.
  • 1.
    dw 01/05/2019 11:49
    הגב לתגובה זו
    פארק אריאל שרון הוא הרבה הרבה יותר מדי גדול. הוא בגודל של קרוב לפי 3 מפארק הירקון, אך סביבו גרים מעט יחסית תושבים (בשונה מפארק הירקון שסביבו כן גרה מסה גדולה של תושבים) אין שום מניעה מלהפשיר לבנייה כשליש מהשטח, כשאז פארקשרון עדיין יהיה בגודל כפול מפארק הירקון, ולהרים 3 שכונות חדשות, בת"א, חולון ואזור, וכך לספק פתרונות דיור לעוד עשרות אלפי ישראלים. זו קרקע של המדינה, ולכן היא יכולה לעשות מה שהיא רוצה, כולל דיור בר השגה ודיור ציבורי. ממשלת קדימה החליטה בזמנו לא לבנות בכלל על השטח הענק הזה, אבל החלטה אפשר לשנות. הקוראים מוזמנים לשוטט בשטח ולא להאמין למראה הבזבוז המקומם של כ"כ כ"כ הרבה דונמים שוממים.
  • פארק אריאל שרון ,זה מעל מזבלה ...... (ל"ת)
    זה מעל מזבלה 01/05/2019 13:25
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 0%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.