נתניהו ישראל כץ רכבת קרית מלאכי
צילום: ששון תירם

אלו קווי התחבורה הציבורית הגרועים ביותר בישראל

רק אל תעלו על קו 15 בירושלים, או על קו 480 שמפנק בזמני המתנה ותורים ארוכים. נוסעי הרכבת מתלוננים על ביטולים ושינויים פתאומיים בלוחות הזמנים

ערן סוקול | (2)

אלפי תלונות של נוסעים שהגיעו למוקד ארגון צרכני התחברוה הציבורית - 15 דקות, במחצית השנייה של שנת 2018, חושפים את קווי התחבורה הציבורית הגרועים בישראל: במקום הראשון בדירוג הקווים ההגרועים נמצא קו 15 הירושלמי, למקום השני המפוקפק הגיע קו 480 בין ירושלים לתל אביב ובמקום השלישי קו 82 המחבר בין פתח תקווה לתל אביב. על שלושת הקווים אלו התקבלו כמויות חריגות של תלונות נוסעים על צפיפות, איחורים ואי עמידה בלוחות הזמנים. החדשות הטובות, במשרד התחבורה משתדלים ללמוד את התלונות ולשפר את השירות.

קו 15 בירושלים היה הסיוט הכי גדול של הנוסעים ב-2018

במהלך כל שנת 2018 התקבלו במוקד פניות הציבור של ארגון 15 דקות כ-7,200 תלונות על ליקויים בשירותי התחבורה הציבורית. הקו המוביל ברשימה, קו 15, מחבר בין אזור התעסוקה תלפיות, דרך שכונת הקטמונים במסלול ישיר אל התחנה המרכזית ותחנת הרכבת החדשה בירושלים. מהתלונות עולה כי הקו עמוס וצפוף באופן תמידי, וכי שעות היציאה שלו מתחנה המרכזית בעיר אינן אמינות והוא מאחר באופן קבוע. 

 קו 15 בירושלים, לפחות אפשר להחזיק כדי לא ליפול. מקור: ארגון 15 דקות

הקו השני הכי גרוע, קו 480 הינו קו ישיר בין מסוף ארלוזורוב בתל אביב לתחנה המרכזית בירושלים, אשר זוכה לתלונות רבות על זמני המתנה ותורים ארוכים בעלייה לאוטובוס - הן בירושלים והן בתל אביב - ותדירות נמוכה ביחס לביקוש הגבוה.

הקו השלישי בדירוג, הוא קו 82 המחבר בין פתח תקווה לתל אביב. הנוסעים מתלוננים על אי ביצוע נסיעות ועל איחורים באופן קבוע ומבקשים אוטובוסים מפרקיים. הקווים המדווחים הם עתירי נוסעים וזוכים לביקוש גבוה.

 

רשימת 10 הקווים הגרועים ביותר בישראל

מקור: דו"ח ביקורת הציבור - סיכום שנת 2018 של 15 דקות - ארגון צרכני התחבורה הציבורית (קישור לדו"ח המלא). 

קיראו עוד ב"בארץ"

רכבת ישראל: ביטולים בלתי צפויים ושינויים פתאומיים בלוחות הזמנים

גם קווי הרכבת בישראל זוכים בריבוי תלונות. הנוסעים מתלוננים על ביטולים בלתי צפויים, שינויים בלוחות הזמנים וחוסר עדכון מצד הרכבת על התקלות, לא באתר ולא באפליקציה. קו רעננה מערב-תל אביב נמצא בראש הרשימה, אחריו קו נהריה-חיפה-תל אביב שקרונות ממנו הוסטו לטובת הרכבת המהירה לירושלים, ובמקום השלישי קו נתניה תל אביב. הקו המהיר החדש לירושלים מככב במקום החמישי.

במשרד התחבורה משתדלים ללמוד את ממצאי תלונות הנוסעים

לדברי מנהלת מוקד פניות הציבור של 15 דקות יערה צעירי: ״הבעיות המרכזיות בשנת 2018 ממשיכות להיות אי עמידה בלוחות הזמנים והיצע נמוך ביחס לביקוש. יש לציין לטובה את תגובת המפעילים ומשרד התחבורה לפרסום הדו"חות. הם משתדלים ללמוד את ממצאי תלונות הנוסעים ולשפר את השירות בהתאם. כך קווים רבים שדורגו במקומות גרועים במחצית הראשונה של 2018 זכו לתוספות שירות והיקף התלונות עליהם ירד באופן דרמטי״. 

"הציבור צמא לפתרונות של תחבורה ציבורית מהירה ותדירה"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קו 15 הוא לא יוזמה שלכם? (ל"ת)
    עידן 11/03/2019 15:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תום 10/03/2019 10:59
    הגב לתגובה זו
    כל התחבורה קורסת כי מחפשים רק להקים בלי שכל כדי להצטלם עכשיו הקדנציה הזו שום חשיבה לטווח הארוך רק רכבת תחתית מתחת לכל גוש דן כולל רחובות נס ציונה ראשון פתח תקוה בני ברק כפר סבא רעננה גבעתיים גבעת שמואל תל אביב רמת גן בת ים רק רכבת כזו תוריד את מספר כלי הרכב ב 80% ותפטור את כל בעיית התחבורה במרכז
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

תיירות במרוקו קרדיט: גרוקתיירות במרוקו קרדיט: גרוק

בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות

התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב


הדס ברטל |

ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.

אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.

במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air),  אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

מטוס
 וויזאייר קרדיט: מתוך אתר החברה
מטוס וויזאייר - קרדיט: מתוך אתר החברה


אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.