מרצדס בנז רכב נהג דרכים הגה נסיעה
צילום: Istock

שת"פ יוקרתי: מרצדס ו-BMW יפתחו יחד רכבים אוטונומיים

קלאוס פרוליך, ראש הפיתוח של BMW: "שילוב המומחיות של שתי החברות יגביר את כוח החדשנות שלנו ויאיץ את התפשטות הטכנולוגיה". השקת הרכבים צפויה באמצע העשור הבא 
Bloomberg |

ענקיות הרכב הגרמניות, דיימלר ו-BMW הודיעו הבוקר כי חתמו על הסכם שיתוף פעולה לפיתוח מכוניות אוטונומיות. המהלך מגיע לאור הטלטלה שעובר שוק הרכבים עם ההתפתחות הטכנולוגית בענף.

שתי חברות הענק חתמו על מזכר הבנות לפיתוח משותף של הדור הבא של טכנולוגיית נהיגה אוטונומית, שאמורה להיות מוכנה לשיווק עד אמצע העשור הבא, כך על פי הודעה משותפת שהפיצו הבוקר, וציינו כי שותפים נוספים, או חברות טכנולוגיה או יצרני רכב, עשויות להצטרף למיזם. חדשות בלומברג דיווחו לראשונה על התוכניות לשיתוף פעולה בדצמבר.

"שילוב המומחיות של שתי החברות יגביר את כוח החדשנות שלנו ויאיץ את התפשטות הטכנולוגיה", אמר קלאוס פרוליך, ראש הפיתוח של BMW.

יצרניות הרכב פתוחות הרבה יותר להסכמים עם המתחרות שלהן ולחלוק את העלויות הגבוהות שבפיתוח מכוניות חשמליות עצמאיות. המתחרה הגרמנית פולקסווגן נמצאת כעת במשא ומתן עם פורד מוטורס בנוגע לשיתוף פעולה בתחום הטנדרים ופוטנציאלית גם בתחום כלי רכב אוטונומיים. שותפויות הן גם דרך להגביר מהירות במירוץ לשלוט על תחום השירותים דיגיטליים כגון נסיעות משותפות בו הן מתמודדות עם ענקיות עשירות במזומנים כמו אלפבית.

מותגי מרצדס-בנץ של דיימלר ו-BMW מובילים את שוק רכבי היוקרה, שבו שולי הרווח גבוהים יותר מאשר בפלח הייצור הסדרתי הנרחב, אך קשה יותר לנצל את יתרונות הגודל כאשר טכנולוגיה חדשה מעצבת את התעשייה והתחרות המסורתית מפנה את דרכה לשיתופי פעולה.

BMW יצרה מרכז מחקר עצמאי ליד מינכן ב-2017, שם היא עובדת על טכנולוגיה שתוצג במודל ה-iNEXT שלה. הרכב אמור לצאת בשנת 2021 עם אוטונומיה המכונה רמה 3, כלומר, המכונית תוכל לפעול בכוחות עצמה, אך תדרוש פיקוח מצד הנהג. החברה כבר משתפת פעולה עם פיאט קרייזלר, אינטל, וגם עם מוביילאי הישראלית.

דיימלר, שנתפסת כמובילת טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, צפויה להשיק תוכנית פיילוט עם חברת Bosch הגרמנית במסגרתה תציג השנה בסן חוזה כלי רכב מתקדמים.

ההודעה שמגיעה הבוקר מצד החברות חושפת למעשה פרויקטים חדשים, כאשר הפרויקטים הקיימים של דיימלר ו-BMW ימשיכו להתקיים ולא ישתלבו בשיתוף הפעולה, כך מסרו החברות בהצהרה המשותפת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביומד ניסוי פארמה מבחנה
צילום: Istock

AbbVie הגישה הצעה לרכישת אלרגן תמורת כ-63 מילארד דולר

במידה ותצא לפועל, העסקה עשויה למזג את יצרנית התרופות לדלקת פרקים עם יריבתה אשר מתמחה בטיפולי בוטוקס. מניית אלרגן מטפסת כעת ב-30% ב'טרום מסחר'
Bloomberg |
חברת התרופות AbbVie הגישה הצעה לרכישת יריבתה בתחום הפארמה, אלרגן, תמורת כ-63 מיליארד דולר, בעסקה אשר אם תצא לפועל עשויה למזג את יצרנית התרופות לדלקת פרקים עם יריבתה אשר מתמחה בטיפולי בוטוקס. העסקה, במידה ואכן תצא לפועל תתבצע לפי שווי של 188.24 דולר למניה של אלרגן, מחיר המשקף הפרמיה של 45% על מחיר הסגירה של מניית החברה אמש, כאשר על רקע הדיווח מניית אלרגן מטפסת כעת ב-30% ל -170 דולר ב'טרום מסחר' בוול סטריט. AbbVie מחפשת מזה זמן רב דרכים להפיח חיים מחדש בשרשרת התרופות הנסיוניות שלה, כאשר Humira, תרופת הדגל שלה, שהיא גם התרופה הנמכרת ביותר בעולם, עומדת בפני תחרות מכיוון תרופות ביוסימילרי זולות יותר. מן העבר השני, אלרגן, אשר מייצרת את בוטוקס, שקלה בעבר פיצול. העסקה מגיעה כאשר יצרניות התרופות מחפשות לגדול בקנה מידה רחב יותר כשהן מחפשות טיפולים חדשניים לסרטן ומחלות אחרות, אשר דורשים השקעות מסיביות כדי להתפתח, אבל יכולות להניב תשואות גבוהות יותר. זאת כאשר ברקע, התמחור של תרופות רבות נמצא תחת לחץ פוליטי בארה"ב. בנוסף, החדשות על העסקה אפשרית מגיעות יום לאחר שבריסטול-מאיירס הסכימה לוותר על אחת התרופות הרווחיות ביותר של סלג'ן על מנת לסגור את עסקת המיזוג הענקית של השתיים, בה הסכימה בריסטול-מאיירס לשלם כ-74 מיליארד דולר. ונזכיר כי באסיה, חברת התרופות טאקדה השלימה מוקדם יותר השנה את רכישת יריבתה שייר תמורת 62 מיליארד דולר. בחזרה לאלרגן, על פי מתווה העסקה המסתמנת, בעלי המניות יקבלו 0.8660 מניות של AbbVie ו-120.30 דולר במזומן עבור כל מניה שהם מחזיקים בה. "השילוב ייצור חברה עם הכנסות שנתיות של כ -48 מיליארד דולר, הפעילה ב -175 מדינות, עם שרשרת מובילה של תרופות בפיתוח" אמר ברנט סונדרס, מנכ"ל אלרגן. נזכיר כי אלרגן עמהדה תחת לחץ מצד המשקיעים לבנות מחדש את עסקיה, ואף אמרה בתחילת החודש כי היא תחליט בחודשיים הקרובים אם לפצל חלק מנכסיה.