הפרלמנט הבריטי הצביע נגד ההסכם של מיי: מה יקרה עכשיו?

חוסר הודאות בממלכה הבריטית ממשיך לאיים על כלכלת המדינה, האם נראה יציאה של בריטניה מהאיחוד האירופאי ללא הסכם? הנה כל התרחישים האפשריים כעת
נועם בראל | (4)

ימים לא פשוטים עומדים בפני ראשת הממשלה הבריטית תרזה מיי, וזאת כאשר לאחר יותר משנתיים של משא ומתן בין הצדדים, הפרלמנט הבריטי הצביע אמש נגד ההסכם שגיבשה ראש הממשלה עם מנהיגי האיחוד והוסיף לחוסר הודאות סביב הפרדות הממלכה המאוחדת מגוש האירו בעוד כחודשיים.

אז מה יקרה עכשיו?

ראשית, בעקבות הצבעת הפרמלנט הבריטי נגד ההסכם, הממשל הבריטי יקבל כעת 3 ימי עבודה כדי להציג תוכנית פעולה חדשה. מכיוון שהפרלמנט הבריטי לא מתכנס בימי שישי, התוכנית החדשה צריכה להיות מאושרת על ידי האיחוד האירופי ומוגשת לפרלמנט הבריטי עד יום שני הקרוב, ה-21 בינואר, כאשר ישנם מספר תרחישים שעשויים לקרות.

משא ומתן מחדש

ההצבעה אמש שמה בסימן שאלה גדול את יכולתה של מיי לשפר את ההסכם הקיים, אך זו עדיין מאמינה שיש מספר גדול של חברי פרלמנט שעשויים לשנות את דעתם, ולכן לא מן הנמנע שמיי תחזור לבריסל במטרה לשפר ההסכם כך שה"מתנדנדים" יעברו בכל זאת לצד שלה. הנקודה העיקרית עליה מיי צפויה להתעקש היא הגבול עם צפון אירלנד, שתשאר בגוש האירופאי.

בחירות מחדש

מנהיג האופוזיציה, ג'רמי קורבין, אמר שהוא יקדם הצבעת אי-אמון בראשת הממשלה תרזה מיי כבר היום (ד'). במידה והרוב יצביע על "חוסר אמון בשלטון הממלכה", לפרלמנט הבריטי יהיו 14 ימים להסכים לסידור הממשל מחדש, כאשר אם זה לא יקרה, הממלכה המאוחדת תלך לבחירות מחדש. נציין כי האיחוד האירופי הצהיר כי גם שינוי בממשלת בריטניה לא יביא לשינוי בהסכם שגובש.

הצבעה חוזרת

לאור המצב הנוכחי, לא מן הנמנע שיוחלט על הצבעה חוזרת בנוגע לההפרדות מהגוש האירופי, וזאת כאשר העם הבריטי מבין כעת לעומק את המשמעות של מהלך כזה וייתכן שאף יחזור בו מההחלטה להפרד.

אין ברקזיט

במידה ואכן תערך הצבעה חוזרת, ייתכן כי בריטניה לא תעזוב בסופו של דבר את הגוש האירופאי. מיי מצידה אמרה בנאומה כי מהלך כזה "יפגע בצורה קטסטרופית" באמונם של הציבור במערכת הפוליטית הבריטית. 

ברקזיט ללא הסכם

במידה והאיחוד האירופאי לא יסכים לשנות את ההסכם הקיים והפרלמנט הבריטי לא יסכים לקבל את ההסכם הנוכחי, ייתכן שבריטניה תמצא את עצמה מחות לגוש האירופי ללא הסכם בכלל. תרחיש כזה עשוי להיות הרסני לכלכלה הבריטית, כאשר על פי התחזיות של בנק אנגליה, במצב כזה עלולה רמת האבטלה בממלכה לעלות לכ-7.5%, מחירי הדירות צפויים לצנוח בכ-30%, הפאונד הבריטי יתרסק והכלכלה כולה תתכווץ בכ-8% בתוך כשנה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בדירה גרים=קורת גג,לעומת מגורים ברחוב (ל"ת)
    בדירה גרים=קורת גג 19/01/2019 14:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מסכנים האנשים ש 16/01/2019 18:48
    הגב לתגובה זו
    מסכנים האנשים שגרים ברחוב, כי אין להם בררה ו שהם צרכים לגור ברחוב בחורף , ללא קורת גג
  • 1.
    קומוניזם , איחוד וגלובליזציה טובים אך קשים ליישום (ל"ת)
    לילי 16/01/2019 08:44
    הגב לתגובה זו
  • שוש 16/01/2019 09:21
    הגב לתגובה זו
    ברור. טובים לאצולת הכסף ולשלטון. הון שלטון. כל השאר שזה ההמונים נדפקים בכל אחת מהאופציות הללו. ההמונים נועדו על מנת לממן לשלטון את ההון ולהון את התרכזותו במקום אחד בלבד. בכיסם של העשירים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.