ירידות
צילום: iStock

הכלכלה האמריקנית בדרך למיתון כבר בחודשים הקרובים?

ברקע לירידות האחרונות בשווקים, נתוני המאקרו בארה"ב מדרדרים במהירות. מוקדם יותר השנה טען יו"ר הפד' לשעבר כי הכלכלה האמריקנית "תיפול מצוק" כאשר השפעת רפורמת המיסים תתפוגג. הערב נראה כי ההשפעה מתפוגגת הרבה יותר מהר מאשר ציפו
עמית נעם טל | (13)

שנת 2018 תיזכר כחלשה במיוחד בשווקים, כאשר חודש דצמבר בדרך לקבוע ירידות היסטורית. בניסיון להרגיע את הפדיונות הרבים של הציבור בשבועות האחרונים, טענה נפוצה שנשמעת בקרב מנהלי השקעות היא כי "הכלכלה האמריקנית ממשיכה להיות חזקה, ולכן אין סיבה כעת למכור". אך האם הטענה הנ"ל אכן נכונה? התשובה היא לא. הסימנים להאטה בפעילות הכלכלית בארה"ב צוברים תאוצה, וה"מצוק" שהזכיר מוקדם יותר השנה בן ברננקי הופך למציאותי הרבה יותר.

נתון המאקרו המעניין ביותר השבוע צפוי להתפרסם ביום חמישי הקרוב - סקר ISM במגזר הייצור האמריקני. כ-400 מנהלי רכש נשאלים בנושאים שונים הכוללים את רמת המועסקים הצפויה, הייצור, ההזמנות החדשות. המדד מהווה אינדיקטור אמין במיוחד לפעילות העסקית בארה"ב. ע"פ הסקרים האזוריים שהתפרסמו בשבוע האחרון, המדד עשוי להפתיע לרעה.

סקר הפד' למחוז ריצ'מונד  במגזר הייצור שהתפרסם בשבוע שעבר הצביע על נפילה של 22 נק' לרמה של מינוס 8 נק', כאשר הכלכלנים ציפו לעלייה לרמה של 15 נק'. מדובר בקריאה השלילית הראשונה מאז 2016, ונציין כי כל קריאה מתחת לרמה של 0 נק' מרמזת על התכווצות כלכלית. הקורלציה בין הפעילות הכלכלית למדד ה-ISM מרמזת כי הנתון ביום חמישי עשוי לרדת מתחת לרמה של 50 נק', רמה המאותתת על האטה בפעילות הכלכלית.

סקר הפד' במחוז ריצ'מונד מול סקר ה-ISM

 

סקר דומה שערך החודש הפד' בפילדלפיה הצביע על ירידה לרמה של 9.4 נק', הרמה הנמוכה ביותר מאז 2016. מדד הייצור באזור דאלאס שפורסם הערב נפל מרמה של 17.6 נק' לרמה של מינוס 5 נק', הנפילה החודשית החדה ביותר מאז 2008. נציין כי קונצנזוס האנליסטים היה לקריאה של 13 נק', ונזכיר שוב כי כל קריאה שלילית מאותת על צפי להתכווצות כלכלית.

מדד הפד' במגזר הייצור באזור דאלאס: צניחה חדה בחודש האחרון

ובמילים פשוטות:  הסימנים להאטה בפעילות הכלכלית בארה"ב מתגברים, וצפויים להתגבר עוד יותר לנוכח החולשה בשאר השווקים בעולם.

 

נראה כי זהו זמן טוב להיזכר בתחזית של יו"ר הפד' לשעבר, בן ברננקי בחודש יוני האחרון. ברננקי טען כי ארה"ב צפויה לחטוף מהלומה לקראת 2020, כאשר אפקט רפורמת המיסים בארה"ב תתפוגג.

"מה שאנחנו מקבלים זה בעצם תמריצים בתקופה מאוד חזקה גם ככה. התמריצים הולכים להשפיע על הכלכלה בצורה מאוד משמעותית השנה ובשנה הבאה,ואז , ב-2020, וייל אי. קויוטי (דמות מצוירת של לוני טונס) הולך ליפול מהצוק", טען ברננקי בזמנו. נראה הערב כי התחזית של ברננקי מתגשמת, רק בצורה מהירה הרבה יותר לנוכח הנתונים האחרונים.

 

הגרף הבא ממחיש היטב את החששות של ברננקי. הגרף מציג את מדד ה-ISM מול הפרשי הריבית בין 10 ל-שנתיים (בקידום של 12 חודשים). מדד ה-ISM התנתק מהתנהגות שוקי האשראי, וזאת בעיקר בזכות תוכנית המיסים של טראמפ. כעת, כאשר האפקט של רפורמת המיסים מתפוגג, הכלכלה האמריקנית הריאלית צפויה "ליפול מהצוק". בסיטואציה כזו, רווחי החברות צפויים להיפגע משמעותית.

"הצוק של ברננקי" בשנת 2019

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    יחזקאל 02/01/2019 08:22
    הגב לתגובה זו
    ב1983 הייתה בועה ענקית בהמרצת הבנקים שהביאה כמעט לפשיטת רגל בבנקים. כולם שתקו . אילו הנגיד או העיתונאים או היועצים היו מזהירים הייתה הבועה נבלמת ומצטמקת בהדרגה ולא מגיעה לנזקים שהגיעה לכן טוב שמישהו עומד בשער ומזהיר כי באמת יש בועה ואין נקום לסתום לאנשים את הפה ראה את סיפור בגדי המלך החדשים
  • 12.
    וכל תירוץ חדש מטרתו לפוצץ את הבועה (ל"ת)
    השוק יקר.יש בועה 31/12/2018 23:23
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    בדירה גרים = קורת גג (ל"ת)
    בדירה גרים 31/12/2018 23:16
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    רון 31/12/2018 23:05
    הגב לתגובה זו
    גורביץ לא לבד
  • 9.
    ברננקי טעה 31/12/2018 22:02
    הגב לתגובה זו
    ברגע שטען 2020 התכוון מייד
  • 8.
    אורי 31/12/2018 21:54
    הגב לתגובה זו
    מכלכלת ארהב ככה שזה לא כזה משמעותי ובטח החולשה היא בגלל מלחמת הסחר עם סין. שהצריכה הפרטית תרד חזק אז יהיו חששות למיתון אבל כרגע זה לא המצב אז דיי להפחיד אותנו בחייאת רבאק!
  • 7.
    השווקים 31/12/2018 21:06
    הגב לתגובה זו
    לאחר תיקון גדול ב18 רמות השווקים נוחה לקנייה חברות אנרגיה גם פיננססים כל הירידות תיקון מטה של עליות חזקות ב16 17 ואף 18 הקטר דהר
  • 6.
    אז מה לעשות 31/12/2018 20:46
    הגב לתגובה זו
    למה בכלל צריכה להיות האטה ומיתון הרי הנתונים שמפורסמים הם טובים משהו פה לא מסתדר
  • 5.
    יא ווארדי 31/12/2018 20:37
    הגב לתגובה זו
    6350 נק. היום עולה כ1% לאחר טיסה מ5880נק. תוך כמה ימים .450 נק. מ5880 נק. כמה ב%.
  • 4.
    כל יומיים נבואת זעם וכותרת מפחידה הגורמת נזק לציבור (ל"ת)
    ביזפורטל השתגעו 31/12/2018 20:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ומה תחזית גולדמן זאק 31/12/2018 19:47
    הגב לתגובה זו
    להחזיק מניות כי היצה ירידה משמעותית בנכסים אלו בארהב ב19 תניה האטה קלה בצמיחה ובתעסוקה מלאה ירידה משמעותית בנכסי המניות היא אטרקטיבית להשקעה
  • 2.
    מישהו 31/12/2018 19:42
    הגב לתגובה זו
    אובססיבי ביצירת כותרות שליליות.. לא יאומן..
  • 1.
    השווקים 31/12/2018 19:39
    הגב לתגובה זו
    לעומת זאת גולדמן זאקס בתחזית.צופה אבטלה אפסית כ3.25% אז איך מסתדר הדבר ? הצפי להאטה בצמיחה ל2% לעומת 2.5% האטה בצמיחה וכלל לא מיתון תחזית גודמן זאקס מדברת על אבטלה נמוכה ולא מיתון .
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: