אלכסנדר צימרמן
צילום: יח"צ
דעה

האם עליית הריבית הצפויה תפגע בשוקי המניות?

מניות השבבים נשחקו במהלך 2018 כאשר מלחמת הסחר רק העמיקה את תחושת המשבר. גם מניות סייבר ישראליות מפגינות ביצועים חלשים - המתינו לפני רכישה

ההמלצה החמה של קרדיט סוויס על נבידיה נראית מוגזמת. לפני כשבועיים פרסמה חברת השבבים (NVDA) מאזן מאכזב שהצביע על ירידה חדה במכירות וברווח. יום למחרת פרסום המאזן קרסה המניה כ-18% במסחר. יומיים לאחר מכן המשיכה נפילה של 7%. כדי להמחיש את התנודות במניה נציין שטווח המחירים של נבידיה בשנה האחרונה נע בין 292.76 דולר בשיא ל-133.31 דולר בשפל שלאחר פרסום המאזן המאכזב.

פרץ האופטימיות של קרדיט סוויס מוצדק?

חשוב לציין שכל מניות השבבים הגדולות וגם הקטנות נשחקו במהלך 2018 בשל הערכות כי יש עודף היצע עולמי בשבבים. מלחמת הסחר של ארה"ב – סין רק הוסיפה חולשה לענף השבבים כולו, חולשה שהסתמנה במכירת סמארטפונים בעולם (כולל אפל) והעמיקה את התחושה שענף השבבים במשבר.

ב-26.11.18 פרסם הבנק השוויצרי קרדיט סוויס (CREDIT SUISSE) המלצה לוהטת לרכישת נבידיה במחיר גבוה ב-55% ממחירה בוול סטריט. קרדיט סוויס נקב במחיר יעד מומלץ של 225 דולר והמניה זינקה באותו ערב ב-5.55% בנאסד"ק במחזור ענק של 20.3 מיליון מניות בהשוואה למחזור יומי ממוצע של 13.6 מיליון מניות. בקרדיט סוויס הסבירו שבמחיר הנוכחי נבידיה היא "הזדמנות קניה יוצאת דופן" והיא עשויה בעתיד להציג שוב צמיחה. מחיר המניה כיום הוא 153.7 דולר.

קטונתי להבין את פרץ האופטימיות של קרדיט סוויס לגבי נבידיה. במיוחד שהרבעון האחרון של 2018 לא אמור להיות מבריק ושוק השבבים העולמי עדיין סובל מעודף ייצור. ענף השבבים (כולל טאואר שלנו) חטף במהלך השנה ירידות של כ-50% שהיו לדעתי אוברשוטינג. אם מלחמת הסחר תירגע או תסתיים בשיחות הקרובות בין ארה"ב לסין, סביר שהשבבים יבצעו תיקון גם אם השוק עצמו תחרותי ועמוס מוכרים.

יתכן שבזמן הקרוב נראה דווקא תהליך מיזוג בין חברות שבבים (קונסולידציה) במטרה לקצץ עלויות מטה ושיווק ולהגדיל את מגוון המוצרים לקונים. הדרך מכאן ועד עליה תלולה במניות השבבים עדיין ארוכה. למשקיעי נבידיה נאחל שקרדיט סוויס צודק בהערכותיו ושהמניה תזנק. מניסיוננו מומלץ להתייחס להמלצה עם קורטוב של מלח ובזהירות.

פאלו אלטו מגדילה פעילות בתחום הענן

מניית הסייבר פאלו אלטו (סימול: PANW) נסחרת בנאסד"ק באחרונה סביב 170 דולר. מדובר בחברת אבטחת מידע אמריקאית הממוקמת בסנטה קלרה שנוסדה על ידי ישראלים. החברה מייצרת פלטפורמות אבטחת מידע לעסקים הכוללות מוצרי אבטחת רשתות. במהלך 2018 הגיעה המניה למחיר שיא של 239.50 דולר ומנגד למחיר שפל של 168 דולר, קרוב למחירה כיום.

ב-2018 המניה עלתה 17.5% אבל בשלושת החודשים האחרונים היא איבדה כ-25%. מדובר במניה עם סחירות יחסית גבוהה בהיקף יומי של 1.34 מיליון מניות ביום. פאלו אלטו השלימה בתחילת אוקטובר האחרון את רכישת הסטארט-אפ REDLOCK תמורת 173 מיליון דולר. מטרת הרכישה הייתה להרחיב את האבטחה לשירותי ענן לחברות. מדובר בתחום פעילות לוהט בשוק כיוון שכל חברה רצינית בוול סטריט משתדלת להגדיל את פעילותה בתחום הענן.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מדובר ברכישה השנייה של פאלו אלטו ב-2018 לאחר שבחודש מרץ השנה נרכשה EVIDENT תמורת כ-300 מיליון דולר. בתכנון, שתי הרכישות אמורות לעבור איחוד "ולחזק באופן משמעותי את אסטרטגיית הענן שלנו" הסביר ניקש אורורה יו"ר פאלו אלטו. מדובר בשתי רכישות מהותיות מבחינת החברה בהיקפן הכספי.

ישנם משקיעים שסבורים כי "עיכול" שתי הרכישות (עד הרבעון המסתיים ב-30.11.18) עלול להעיק על המאזן הקרוב של פאלו אלטו. יתכן שתהיה לכך השפעה חשבונאית ושפירות הרכישה יתבטאו רק במהלך 2019. אלה, אולי הסיבות שגרמו לפאלו אלטו לירידת שערים. כדאי לזכור שאבטחת שירותי ענן היא תחום מבטיח בקרב חברות הסייבר וגם אצל חברות המגדילות פעילות בתחום הענן.

מי שמאמין כי פאלו אלטו תשגשג עשוי לראות במחירה הנוכחי הזדמנות קניה. אנחנו היינו נזהרים יותר, קונים מעט יחסית וממתינים למאזן ולצפיות החברה לעתיד שיחשפו במועד המאזן.

מניות סייבר נוספות מפגינות ביצועים חלשים

מניות סייבר נוספות ישראליות מתקשות להפגין ביצועים באחרונה גם בגלל המימוש האחרון בוול סטריט. סייברארק (סימול: CYBR) הציגה רווחיות יפה, גם תחזיות צמיחה ברורות, אופטימיות רבה. שערה ירד. משיא של 84.21 דולר לרמה של 66.48 דולר למרות שעקפה את התחזיות והעלתה כאמור את צפי ההכנסות. מחיר היעד שהוציא גולדמן זאקס למניה לאחר המאזן עומד על 86 דולר לחברה שהיא ספקית פתרונות לאבטחת IT.

גם חברות כמו רדוור (RDWR) או צ'ק פוינט (CHKP) מתחום האבטחה והסייבר מתקשות להתעורר בשוק שעובר מימוש.

רבים שואלים אותנו האם עליית הריבית הצפויה של הפד' (דצמבר 2018) לא תפגע בשוקי המניות? יתכן שתהיה פגיעה. עדיין ימצאו מניות רבות בתחומי הסייבר, בריאות, מזון, תקשורת וכמובן בנקים, שיניבו תשואות יפות גם לאחר העלאת הריבית. כמובן בהנחה שאירועים חיצוניים ומלחמות סחר ומטבעות לא יהפכו לקרבות איתנים.

** אין לראות במניות המוזכרות במאמר משום המלצה או אי המלצה לסחור בהם. כל משקיע חייב לקבל יעוץ מיועץ ני"ע מורשה כחוק ולפעול בהתאם לצרכיו האישיים

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    איתן 07/12/2018 14:16
    הגב לתגובה זו
    המניה אכן מתנהגת יפה בזמן של ירידות בשוק כמו במסחר אתמול.
  • 19.
    נועם 06/12/2018 15:19
    הגב לתגובה זו
    כדי להגיע למחיר היעד של קרדיט סוויס לאור הירידות החדות בשווקים...
  • 18.
    יוני 06/12/2018 12:38
    הגב לתגובה זו
    המון סיבות (היום וואוי) למה לשבת בחוץ עד שהתמונה תתבהר.טראמפ מצהיר, ריבית עולה, מאזנים פושרים, לשבת על מזומן נראה עדיף כיום.
  • 17.
    שוקי 05/12/2018 13:49
    הגב לתגובה זו
    זה ברור למדי. אני יותר מודאג מעקום האג"ח בוול סטריט.
  • 16.
    אילן 04/12/2018 22:32
    הגב לתגובה זו
    נראה שסוף 2018 לא יביא לראלי קטן שרבים ציפו לו...
  • 15.
    ליאת 04/12/2018 17:48
    הגב לתגובה זו
    קרדיט סוויס יכול להמליץ כרצונו גם על מחיר כפול לנבידיה, בעוד שבוע איש לא יזכור את ההמלצה.
  • 14.
    עמוס 04/12/2018 15:23
    הגב לתגובה זו
    לכן פעם תעשיית השבבים יורדת מעודף ייצור ופעם עולה כי צריך שבבים. סוף העולם לא הגיע וגם השבבים יחזרו לצריכה גבוהה.
  • 13.
    קובי א 04/12/2018 14:22
    הגב לתגובה זו
    כל אחד יודע מה לקנות, אז למה כולם מפסידים? תסתכלו על דוחות הפנסיה שלכם השנה, אני בטוח שאין חברה בישראל שהרוויחה לכם שקל, לי אישית 2 חברות שונות הפסידו
  • 12.
    פני מי 04/12/2018 14:21
    הגב לתגובה זו
    עליות לא הגיוניות זה מה שהיה לנו ב10 שנים האחרונות, וכן "יום הדין" קרב! פד הוא סוג של נשק יום הדין, למרות חוסר אפקטיביות שלו לרוב
  • 11.
    דפנה 04/12/2018 14:15
    הגב לתגובה זו
    בעיקבות המאזן יש אנליסטים שמעריכים כי המניה תעלה לרמות שיא חדשות. יתכן שכדאי לקנות קצת מניות בירידה.יהיו עוד מספיק ימים של ירידות בנאסד"ק...
  • 10.
    צבי 04/12/2018 13:22
    הגב לתגובה זו
    השוק לא יציב לכן הייתי קונה בעיקר מניות דפנסיביות. יומם של הסייבר יגיע בשוק עולה ללא בעיות כלכליות ובטחוניות.
  • 9.
    סייבר קונים רק בירידות במסחר (ל"ת)
    דן 04/12/2018 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חיים 04/12/2018 11:49
    הגב לתגובה זו
    השבבים לא נפטרו, הם יתאוששו בעתיד. למי שתהיה סבלנות יהיה גם רווח יפה בעתיד.
  • 7.
    לשם האיזון-לא רק =מה לא= יהיה נכון גם = מה כן = (ל"ת)
    כותב 04/12/2018 10:57
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גיל 04/12/2018 10:18
    הגב לתגובה זו
    מניה וחברה מצויינות שעברו רבעון חלש. בקרוב ישתפרו ויחזרו לעלות יפה.
  • 5.
    משה ח 04/12/2018 09:53
    הגב לתגובה זו
    כל מה שקורה בפד זו המצאה אחת גדולה. כלכלה בריאה, אבל פדים פוחדים מלצמוח.
  • 4.
    ענן עניני 04/12/2018 09:52
    הגב לתגובה זו
    קרב היום בו ענן יפסיק להיות מילת הקסם. הוא אברפריסד ברמות ! אין רגולציה, עושים מה שרוצים. נראה אותם מתמודדים עם זליגת מידע
  • 3.
    רמי פאר 04/12/2018 09:50
    הגב לתגובה זו
    העלת ריבית ממחוק את חג המולד. לא תהיה שמחה רבה ברחבי ארה"ב ולא אצלנו...
  • 2.
    פלינט מ 04/12/2018 09:49
    הגב לתגובה זו
    אני אוסף את TOWER בכל ירידה, איך מניה במכפיל כזה לא מעוררת את המוסדיים????
  • 1.
    אלון גלילי 04/12/2018 09:48
    הגב לתגובה זו
    אני מסכים - ירידה דרסטית מדי, לא מוצדקת. אבל אם אני חושב בלונג - לא ברור לאן תעשיה זו פונה. יותר מדי כוח יצור, פחות מדי פריצות דרך
  • גיא 04/12/2018 14:18
    הגב לתגובה זו
    כך שחלק מתעשיית השבבים החכמים יתאושש די מהר.מוקדם להספיד את תעשיים השבבים.
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.